• BitMetrics: el control de qualitat amb visió artificial

BitMetrics: el control de qualitat amb visió artificial

Fruita seca, roba o asfalt: la startup dissenya un algorisme per trobar defectes en productes i optimitzar processos logístics

BitMetrics controla que la fruita no es comercialitzi en mal estat | iStock
BitMetrics controla que la fruita no es comercialitzi en mal estat | iStock
Barcelona
16 d'Agost de 2018

Detectar imperfeccions o defectes durant la cadena de producció pot ser una tasca dura i complicada si s’ha de vigilar l’estat de molts productes. A més, en alguns casos trobar aquests desperfectes a simple vista no és fàcil. Per exemple, els fruits secs poden estar en perfecte estat per fora però quan es passen per rajos X es veu que tenen cucs i, per tant, no són aptes per al consum humà. Això és el que fa precisament BitMetrics, una startup que ha desenvolupat un algorisme intel·ligent de visió artificial per mesurar el control de qualitat dels productes.

Però el sector de l’alimentació no és l’únic al qual es dedica BitMetrics. La startup fundada fa just un any ha treballat amb empreses del sector de l’automòbil, el tèxtil, l’alimentació o l’asfalt. “En la línia de la visió artificial, ens enfoquem específicament a empreses industrials de tot tipus, perquè és una aplicació transversal”, assenyala la cofundadora de BitMetrics, Mar Masulli.

Control de qualitat de la roba, el menjar o els carrers

A part del control de qualitat d’aliments i productes per al consum, l’algorisme desenvolupat per la startup té aplicacions molt diverses. Des de la detecció d’errors d’estampació a la roba abans de portar-la al mercat fins a la identificació de fissures a l’asfalt. “Tota indústria fa una classificació de la seva matèria primera per veure si és de qualitat i pot ser apta o no per al seu ús o consum”, apunta l’emprenedora.

Segons explica Masulli, aquesta feina normalment la feien persones a les organitzacions, “però el cervell té una capacitat limitada i, al ser una tasca molt feixuga, arriba un punt en què deixes de veure els desperfectes”. Però amb el seu algorisme aquesta tasca es fa molt més senzilla.  

David Picado, Mar Masulli i Enrique Muñoz, de BitMetrics

David Picado, Mar Masulli i Enrique Muñoz, de BitMetrics | Cedida

L’algorisme desenvolupat per BitMetrics no només detecta defectes en els productes sinó que són sistemes intel·ligents que permeten analitzar dades i millorar la presa de decisions. “No només detectem si hi ha fissures o si la fruita està en mal estat, sinó que amb els resultats es permet decidir si s’ha de reparar la fissura o si la fruita s’ha de llançar a la brossa o no”, explica Masulli.

BitMetrics dissenya internament l’algorisme i la solució de software a través de la qual s’obtenen les dades. No obstant això, la startup també ofereix una línia de serveis d’anàlisi de dades i d’optimització de processos per al sector logístic i el supply chain.

Parella a casa i socis a l’empresa

Quan en David Picado, doctor en intel·ligència artificial i marit de la Mar Masulli, va començar a rebre moltes ofertes de feina i a més van descobrir que Barcelona s’estava convertint en un hub tecnològic on l’anàlisi de dades té un pes molt important, van veure una oportunitat de negoci. Masulli ja tenia experiència en el món de l’emprenedoria i quan la seva parella li va proposar muntar aquesta empresa, no ho va dubtar.

L'algorisme de BitMetrics es pot aplicar tant per detectar errors d'estampes a la roba com per identificar fissures als carrers

Actualment, la startup compta amb quatre persones a l’equip, especialistes en informàtica, matemàtiques i intel·ligència artificial. Segons l’emprenedora, hi ha moltes empreses especialitzades en anàlisi de dades, però de caràcter generalista. “Nosaltres ens volem centrar en la visió artificial, perquè veiem que és una àrea on hi ha poca oferta”, assenyala.

BitMetrics treballa exclusivament al B2B i amb grans empreses, ja que “requerir solucions intel·ligents normalment implica que la companyia ja està digitalitzada i té un cert grau de maduresa en la gestió de les seves dades”, explica Masulli. La startup preveu aquest any multiplicar per cinc la facturació del 2017 i aconseguir més clients per tal de consolidar-se dins de l’àrea de la visió artificial.