Una mala notícia sempre ve acompanyada de moltes de bones. La cancel·lació del Mobile World Congress (MWC) va deixar tot l'ecosistema empresarial i emprenedor tocat, però aquesta sensació d'orfandat va durar molt poc. Hores després, el Barcelona Tech City anunciava la celebració d'un nou esdeveniment, el Barcelona Tech Spirit, una jornada de conferències que, tot i que no pretén substituir el 4YFN, provarà d'aglutinar aquest ecosistema característic de Barcelona. A això s'hi suma el Bizbarcelona, el saló referent que vol ajudar emprenedors i pimes a "créixer i ser més competitius". Aquesta edició, que se celebrarà entre el 27 i el 28 de maig al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona, aporta un nou nexe d'unió i és la seva alineació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
El director del Bizbarcelona, Aleix Planas, presentava visiblement orgullós del nou fitxatge de la fira, la sostenibilitat, l'edició d'enguany a l'Aticco Coworking Tarradellas i ho de la mà del director general de Barcelona Activa, Felix Ortega. "El Bizbarcelona avança amb les inquietuds del mercat i del consumidor i les volem incorporar", explica Planas, que defineix el saló com a una "missió molt important pel teixit econòmic i empresarial de la ciutat i de Catalunya". És per això que el repte principal de l'edició del 2020 és mostrar com "implementar" els ODS a l'emprenedoria i a les pimes, així com "ajudar aquest col·lectiu d'empreses a implementar-los i fer-los una oportunitat de negoci".
D'aquesta manera, la sostenibilitat acompanyarà la resta d'oferta que ofereix el saló entre recursos públics i privats, productes i serveis, activitats de formació, assessorament i networking. "Aquest canvi està agafant una força molt important perquè ve impulsat des de la societat, que ho està integrant cada vegada més a l'hora de prendre decisions i comprar productes o adquirir serveis", insisteix Planas, que avisa que les empreses que no s'afegeixin als ODS "sortiran de la gran necessitat del públic" perquè, apunta en declaracions als mitjans, "això és una bola de neu i no té aturador".
L'any del planeta
L'edició d'enguany preveu superar totes les altres en tots els sentits. Si bé l'any passat la fira va rebre 13.624 persones -300 menys que l'anterior edició-, va atraure un 38,9% d'autònoms i petits empresaris amb negocis en marxa i va reunir 240 ponents i 80 empreses, la d'aquest 2020, que serà la desena, preveu arribar als 14.000 visitants i a les 90 empreses expositores. Fins el 2019, han passat pel saló 161.082 persones i la valoració mitjana dels visitants és de 4 sobre 5.
Ortega: "El potent ecosistema emprenedor de la ciutat i el seu teixit empresarial són peces imprescindibles per aconseguir impulsar una nova economia sostenible, digital i social"
Aquest any, a més, el Bizbarcelona coincideix amb la fira B for Planet. Mentre que la primera se celebrarà al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona, la segona tindrà lloc al recinte Gran Via, on havia de celebrar-se el MWC. Dos salons diferents amb objectius molt similars. B for Planet és el primer esdeveniment global sobre sostenibilitat i Planas té clar que no vol deixar escapar l'oportunitat que brinda aquesta coincidència. "Aprofitarem que vindran destacades figures mundials vinculades als ODS, volem que vinguin al Biz i els nostres visitants puguin gaudir dels seus consells", explica.
I és que, com assenyala el director de Barcelona Activa, "el potent ecosistema emprenedor de la ciutat així com el seu teixit empresarial són peces imprescindibles per aconseguir impulsar una nova economia sostenible, digital i social, centrada en les persones, el benestar i el progrés per a tothom". I aquest és el camí que la capital catalana ha de seguir i ja està seguint des de fa molt de temps.
Barcelona, terreny emprenedor, pime i sostenible
Incorporar els ODS no només obre portes a fer un món més sostenible, sinó també a generar noves fórmules de negoci. És "un equilibri entre un factor que afecta la gent, la pau i el planeta", subratlla Planas, que posa de relleu que "els ODS s’han d’incorporar a l’ecosistema d’emprenedors i pimes perquè la societat i els consumidors penalitzaran les empreses que no sintonitzin amb ells i no s’alineïn amb la sostenibilitat, que també representen noves maneres i fonts de negoci".
Planas: "Els ODS s’han d’incorporar a l’ecosistema d’emprenedors i pimes perquè la societat i els consumidors penalitzaran les empreses que no sintonitzin amb ells"
Precisament així va néixer TAPP Water, una startup barcelonina que dissenya un sistema de filtratge per l'aixeta més còmode i assequible i que pugui competir amb el preu de l'aigua embotellada. La directora de màrqueting de l'empresa emergent, Michaela Mairinge, tancava la presentació de la nova edició del Bizbarcelona recordant que la companyia va néixer "d'una necessitat real que tots tenim a Barcelona". Encara amb reptes per endavant com, per exemple, integrar completament els ODS en el seu dia a dia, el seu equip ha aconseguit fer estalviar, almenys, 20 milions d'ampolles.
"L'economia verda ha vingut per quedar-se i l’hem d’interioritzar en els nostres negocis", diu Ortega, que sentencia la seva intervenció aplaudint l'ecosistema emprenedor català per "saber mobilitzar-se, per aportar talent i col·laboració i crear jornades d'on no hi ha res". Com el Barcelona Tech Spirit. Convertir les males notícies en bones oportunitats. Perquè tot això, assegura el director de Barcelona Activa, "posiciona la ciutat comtal com el hub digital d'Europa".