• Bodas.Net, la casa de les núvies

Bodas.Net, la casa de les núvies

Pràcticament la meitat de núvies d'Espanya passen cada any pel portal de la firma catalana, referent del sector que ha basat el seu creixement en la internacionalització

Nina Pérez va fundar Bodas.Net el 2008 amb Francesc Baldrich
Nina Pérez va fundar Bodas.Net el 2008 amb Francesc Baldrich
Pau Garcia Fuster
04 de Maig de 2015
A Bodas.Net calculen que entre un 45 i un 55% de les núvies d'Espanya passen cada any pel seu portal per preparar el seu gran esdeveniment. Tenint en compte que el 2014 hi va haver 170.000 casaments, és fàcil fer números de la quantitat de persones que naveguen per la pàgina d'aquesta firma catalana preparant amb il·lusió el dia més especial de la seva vida.

"Som el portal global on qualsevol núvia pot trobar i organitzar el seu casament", afirma orgullosa Nina Pérez, fundadora i directora general de Wedding Planner, que aquesta setmana intensificarà la feina amb la celebració de la Bridal Week a Fira de Barcelona. A Espanya opera amb la marca deBodas.Net, però ja són presents a 12 països. Va fundar l'empresa el 2008 juntament amb Francesc Baldrich. "Vam començar dues persones i ara som 245 treballadors", explica.

"El Francesc i jo portem 14 anys al món d'Internet. Vam començar a l'entorn del grup Intercom en un projecte que es diu Emagister", recorda Pérez. Quan ja portaven uns anys, un butlletí electrònic els va cridar l'atenció. "Parlava d'una empresa del sector de les bodes que havia crescut molt i que facturava bastants diners. No la coneixíem i nosaltres, que som una mica inquiets, vam estar buscant".

De seguida van veure que "era un nínxol de mercat amb cabuda per altres players i que en l'àmbit de la tecnologia i d'Internet quedava molt per fer". Així va arrencar Bodas.net, que s'ha convertit en líder del sector mentre aquell competidor que va donar la idea inicial ja ha tancat.

Serveis, comunitat i inspiració per a les núvies
A l'hora d'explicar les claus del seu èxit, Nina Pérez ràpidament les divideix en tres potes: els serveis del directori, la comunitat que s'hi genera i la font d'inspiració que suposa per a les núvies. "Per casar-te pots necessitar un banquet, unes sabates, un vestit o un pastís. Tenim la filosofia de ser un directori on trobes tot el contingut amb molta profunditat", explica. Així doncs, s'hi pot trobar qualsevol proveïdor amb totes les seves dades, fotos i sobretot opinions.

I és que la comunitat de núvies, "la més gran que existeix", puntualitza; juga un paper destacat. "Poden parlar de qualsevol tema, tenen fòrums oberts i s'ajuden unes a les altres", assegura amb entusiasme. Experta en el camp d'Internet i d'altres comunitats online, Nina Pérez afirma que no ha vist cap comunitat com la de Bodas.Net. "Tenim núvies des d'un any o un any i mig abans del seu casament, fins alguna que quatre anys després d'haver-se casat encara està ajudant a la resta donant consells de tota mena. Tenim una comunitat que és una meravella, ens ajuden molt".

Finalment, el darrer dels eixos és on les núvies "poden trobar la part més d'inspiració que volen donar al seu casament. Si el volen vintage, poden trobar-hi exemples i núvies que ja ho han fet així", destaca Pérez.

El cor del negoci
Si tenim una enorme comunitat navegant entre un extens directori i el portal web no participa dels tractes que puguin fer nuvis i proveïdors de serveis, on hi ha el negoci de Bodas.Net? "Les empreses poden ser al portal en model freemium. Si volen pagar els donem més serveis", explica Nina Pérez. Un millor posicionament o gaudir de més dades de les núvies per poder vendre millor els seus productes són alguns dels avantatges que les empreses poden gaudir si es fan prèmium. Al capdavall, resumeix la responsable, "som l'aparador de totes aquestes empreses".



I ho són perquè pràcticament res ja no s'entén a dia d'avui sense la presència d'Internet. "A Espanya quan vam començar la nostra competència eren les fires i el paper; però ara les empreses ja veuen que les núvies vénen per Internet", assegura Pérez. Tot i que encara es fan fires, "per un tema de marca", assenyala; les empreses proveïdores de serveis nupcials ja han entès que la inversió per captar clients l'han de fer al canal online.

Tot el que puguis imaginar pel teu casament, i una mica més
Pel que fa a l'evolució del sector a Espanya, Nina Pérez destaca que "el número de comensals ha baixat una mica, però ha incrementat el preu del cobert". Ara bé, si hi ha una cosa evident en el món de les bodes és que "la gent busca coses més originals. Cada vegada més hi ha proveïdors de coses divertides: cupcakes, barres de gintònics, roulottes de creperia, etc.".

Pérez posa èmfasi en el fet que les núvies "dediquen un any o any i mig de la seva vida a preparar un esdeveniment". Tenir tant de temps potser és el que ha provocat que les idees per fer un dia inoblidable per nuvis i convidats siguin cada cop més originals. "Es contracten caricaturistes a més de fotògrafs, s'encarreguen cançons personalitzades o es llancen papallones en lloc d'arròs", explica. Fins i tot, els nuvis poden arribar a encarregar núvols. "Els proveïdors deixen anar un gas amb un núvol amb la forma que vulguis: un cor, el nom dels nuvis, el que sigui", relata divertida.

Arribats a aquest punt, com és que només es parla de núvies? No es casen els homes? "El nuvi participa, però poc; tot i que cada vegada una miqueta més", apunta la fundadora de Bodas.Net, on un 80% dels seus usuaris són noies.

Créixer amb la internacionalització
Si Bodas.Net, o més ben dit, Wedding Planner, ha crescut, ha estat des de la internacionalització. "Sempre hem tingut l'obsessió de ser un negoci internacional, en cap moment vam pensar a quedar-nos només a Espanya", diu Pérez d'un model de negoci que de seguida van ratificar com a escalable.

Tot i que "sempre cal fer alguna 'tropicalització' a cada país", han exportat amb èxit el model de Bodas.Net. Itàlia, Portugal o França van ser els primers passos perquè ja el 2012, després de quatre anys, dominessin el mercat europeu. L'assalt a l'Amèrica Llatina ha passat per Mèxic, Brasil, Colòmbia o l'Argentina.

"No és que hi hagi moltes diferències, però a cada país varia per l'estat de penetració d'Internet en el territori", destaca Pérez. No és el mateix un país on tothom té accés a Internet, que un on ni les empreses tenen pàgina web. "El procés d'educació d'aquestes empreses, fer-los-hi entendre que Internet serà el canal principal d'obtenció de negoci, pot costar més o menys".

Pérez assegura que en funció del país pot canviar el número de convidats. "No es pot comparar un casament del sud d'Itàlia amb un de França. Com més al nord d'Europa el casament és més com un aniversari", compara. Ara bé, "la il·lusió de la núvia és la mateixa sigui on sigui la boda".

El casament amb WeddingWire
I de tant participar en la planificació de casaments, a Bodas.Net també li ha arribat el gran dia. En el seu cas s'ha compromès amb la nord-americana WeddingWire. "Ens coneixíem de fa temps, ens agradàvem i ens vam enamorar, però no sabíem amb quin format traduir-ho", explica Pérez. Finalment, aquest 2015 han arribat a l'acord que són "el matrimoni perfecte".

Nina Pérez ho justifica perquè "tenim una cultura i uns valors molt semblants. Ells són en un mercat prèmium, els Estats Units, i nosaltres som a la resta del món". De fet, WeddingWire va començar abans que Bodas.Net i només opera als Estats Units i al Canadà. "Per nosaltres sempre havia estat una empresa referent perquè ens agrada molt com fan les coses; i sempre els hem mirat molt de prop a veure què feien", confessa. En sentit invers, "ells sempre ens han vist com un referent en la internacionalització perquè en set anys hem obert 12 mercats molt diferents".

Tot i haver estat comprats per WeddingWire, Nina Pérez deixa clar que la idea és que de moment no canviïn gaire les coses. "Seguiré sent la directora general d'Europa i Amèrica Llatina. Ells tenen un mercat enorme, que no se l'acaben. Tenim previst obrir més països, però encara no sabem quins", afirma amb prudència. Fins que la mort els separi.