• Com captar un milió d’euros en 96 segons

Com captar un milió d’euros en 96 segons

Ser un B2C, tenir una prellista d'inversors interessats o oferir un producte punter al mercat són algunes claus per tancar una ronda de finançament fàcilment

Monzo va obtenir més d'un milió d'euros en 96 segons a través del 'crowdfunding'
Monzo va obtenir més d'un milió d'euros en 96 segons a través del 'crowdfunding'
Barcelona
29 de Maig de 2018
Act. 01 de Juny de 2018

És possible tancar una ronda de finançament en només 96 segons i amb una quantia considerablement alta? Monzo ha demostrat que sí. Aquest startup britànica va obtenir el 2016 un total d’un milió de lliures esterlines, el que equival aproximadament a 1,1 milions d’euros en aquest temps rècord. Una xifra captada a través d’una campanya de crowdfunding amb Crowdcube i que s’ha convertit en la ronda més ràpida de la història.

 

“Van fer molt soroll i per això van aconseguir-ho en tan poc temps”, explica la directora de desenvolupament de negoci de la plataforma pel sud d'Europa, Azahara García, sobre una efemèride de la qual també es farà ressò al BizBarcelona. La companyia pretenia captar un total de 6 milions i ja tenia rere del seu model de negoci el venture capital Passion Capital, qui estava disposat a aportar la totalitat de quantia. No obstant això, els emprenedors van acceptar 5 milions i van deixar el milió restant per a la seva comunitat. “Havien de ser nous clients que entressin per fer-los sentir valuosos, demostrar-los que volien que formessin part entrant a l’accionariat”, justifica la representant de Crowdcube.

Les següents rondes van seguir la mateixa dinàmica: un fons principals més l’aportació de la comunitat. Ja han arribat als 6 milions d’euros a través de crowdfunding en tres injeccions de capital i sempre amb xifres que han anat des del milió d’euros fins a gairebé tres, el que els ha portat a sumar prop de 7.000 inversors.

 

Usuari, client i soci alhora

Monzo és una startup fintech, igual que Loanbook i Bnext, dos projectes més que han ampliat els seus recursos amb Crowdcube. Precisament aquesta és una de les claus que García destaca del seu èxit: “Ja compten amb una comunitat de perfil inversor darrere seu. No és el mateix que una empresa de retail, que pot tenir més clients, però no estan acostumats a invertir”.

El llançament inicial per part de la catalana Loanbook es va fer entre la seva comunitat i posteriorment van recórrer a Crowdcube, on van assolir els 400.000 euros en 24 hores, “una de les rondes més grans d’Espanya, segons García. Entre totes dues potes, la van aixecar finalment 750.000 en només tres dies.

García: "Loanbook tenia recorregut i va aprofitar-ho, per això va tancar amb inversors i tiquets més grans”

Per a l’expert, el seu encert va ser “treure partit de la gent que ja confiava en ells”. “Monzo feia menys temps que operava i va tirar de ser innovadors. Loanbook sí que tenia recorregut i va aprofitar-ho, per això va tancar amb inversors i tiquets més grans”, afegeix.

En el cas de la madrilenya Bnext, la fita és 300.000 euros també en un dia. I acabar, fins i tot, amb una llista d’espera d’inversors que no van arribar a temps. “Van fer una preronda molt bona”, recorda García, “normalment es llança una campanya de mailing als contactes propers i ells ho van fer molt bé, van crear expectativa al voltant de l’operació”. I van saber posar una xifra, opina, “atractiva per involucrar la gent en una empresa que era molt jove, el que va fer que la comunitat de Crowdcube no volgués quedar-se fora i s’apuntés a la llista d’espera”. Una aposta segura de cara a pensar aviat en una segona ampliació.

Nínxols de mercat acabats de descobrir

Una altra xifra històrica és la de Glassy. L’app social i wearable per registrat l’activitat i rendiment dels esportistes va captar fa prop d’un any 350.000 euros amb Startupxplore en dues hores amb un inversor de referència: Aggeris Venture Capital. El seu èxit, segons fonts de la plataforma valenciana de finançament per a startups, va ser “el gran atractiu del mercat i un producte tangible fàcil d’entendre”.

Una característica que asseguren que comparteix amb Comprea: “El seu marge comercial era baix, però el mercat tenia potencial”. I destaquen l’equip que hi havia rere el projecte, “un grup de professionals que va crear un producte destacable en comparació amb la mitjana de competidors”. El seu èxit va ser sumar 300.000 euros en 50 minuts i una trentena d’inversors també amb Startupxplore. Aquesta app, que seleccionava shoppers per fer la compra dels usuaris i portar-la a casa seva, va ser adquirida per Lola Market.

Menys temps no vol dir menys qualitat

El rànquing particular de The Crowd Angel és el següent:


Són casos excepcionals i així ho prefereix el CEO de la plataforma, Ramon Saltor, qui afirma que “obtenir finançament molt ràpid és una arma de doble tall”. “Normalment aquests casos excepcionals ho aconsegueixen perquè abans envien l’anunci a possibles inversors, els qui estan atents al moment de l’obertura per publicar-ho. Cal pensar que només obrir la informació, llegir-la i fer l’aportació que demana més temps que 96 segons, com va passar amb Monzo”, afegeix. Amb aquesta idea no vol desvirtuar les operacions tancades per altres companyies, sinó que vol fer entendre que són el resultat d’una feina feta prèviament al tret de sortida a la ronda. "Una acció lícita", recorda, "moltes companyies ho fan per assegurar-se l'operació".

Saltor: “L’inversor necessita uns dies per mirar-la i decidir si és viable"

A The Crowd Angel acostumen a treballar amb campanyes que triguen de mitjana 21 dies a obtenir la quantia sol·licitada, el que demostra que les persones interessades a entrar en la companyia examinen el material. “L’inversor necessita uns dies per mirar-la i decidir si és viable. Els nostres tiquets són d’un mínim de 3.000 euros i poden anar fins als 20.000 euros. Amb aquests imports, no invertiran sense mirar-s’ho”, concreta.

Tot i això, destaquen casos com els de Boxmotion o Stayforlong, de qui Saltor afirma que “estaven molt demandades pels inversors” i que això va fer perillar que la seva plataforma pogués entrar finalment en l’ampliació de capital. O com Hutoma, “amb una tecnologia de bots molt puntera i destinada a perfils determinats”. D’ells, a més, recorda que havien rebut diversos reconeixements al Mobile World Congress, el que els situava en una posició preuada per als inversors potencials.

També és interessant esmentar Yugo, empresa dedicada al lloguer de motos: “És un sector molt calent. No ens cal explicar que fa la companyia quan es publica, ja es coneix. Les seves mètriques eren bones i com a bon B2C, tenia una xarxa d’usuaris grans disposats a posar diners”. I és que com recorda Saltor, els seus inversors aporten finançament amb una mentalitat professional i amb l’objectiu de tenir una cartera d’actius.