Quan teletreballar no era la normalitat i molta gent passava moltes hores fora de casa, les comandes online que havien fet sovint no els trobaven a les seves llars. Entre aquestes persones es troben l'Albert Bladas i la Georgina Coll, fundadors de Columat. De la seva necessitat neix la idea per fundar aquest startup que es troba en la xarxa de Barcelona Activa i Netmentora. La companyia desenvolupa taquilles intel·ligents en les quals els repartidors poden deixar tota mena de productes i els usuaris els poden recollir a qualsevol hora.
Dir que és una solució per a tota classe de productes no és una exageració, ja que els armariets de Columat s'adapten a diverses situacions. Els calaixos que custodien les comandes no només estan preparats per objectes o medicaments sinó per aliments. Per a tal fi l'empresa instal·la taquilles que poden mantenir aliments congelats, fins a -20ºC, i calents, arribant al 50 ºC. Això els fa una solució molt seductora per mercats i supermercats, un tipus d'empreses que ja han començat a confiar en els seus serveis com Carrefour. Ells mateixos reconeixen que actualment el seu públic objectiu són principalment el sector de l'alimentació i el farmacèutic.
"Les emissions lligades al cost logístic cauen fins a un 45%, ja que si no et mous tant per repartir no contamines tant"
Més fàcil, menys empremta ecològica
Les columnes de taquilles que instal·la l'empresa faciliten la vida dels clients que han fet comandes a diversos comerços, però les botigues també es beneficien. Concentrar les entregues en un sol punt fa que els repartidors no hagin de desplaçar-se per tot un veïnat per fer la seva feina, per exemple. "Reduint en cost logístic reduïm també el cost per l'empresa", resumeix Albert Bladas.
La senzillesa logística que suposa l'adopció de Columat acabava per traspuar-se en una reducció d'emissions de CO2. "Les emissions lligades al cost logístic cauen fins a un 45%, ja que si no et mous tant per repartir no contamines tant", explica Bladas
Reducció del contacte, reducció de riscos
Veient que l'empresa va néixer d'una necessitat comuna en l'època prepandèmia és recurrent preguntar-se com actua la companyia en un moment en què passar temps a casa és el més recorrent. Columat no ha deixat de ser un recurs útil per als consumidors i les empreses, és més, actualment ha demostrat que necessària pot arribar a ser. El sistema de recollida 24 hores que ofereix la companyia elimina la necessitat d'entrar en contacte amb persones en el moment de repartir o rebre la comanda. "Ara amb la covid aquest sistema és més segur perquè no t'obliga a quedar amb ningú per recollir la teva compra", exposa el cofundador. Contra menys interaccions, menys risc de contagi.
No cal ni tocar la taquilla, ja que aquesta s'obre automàticament quan acostem el nostre telèfon al lector amb el codi QR. Aquest mecanisme senzill i eficaç ha animat a moltes empreses a comptar amb les columnes de recollida de la companyia. L'aposta per aquest sistema no se limita als comerços que reparteixen, per altres empreses com els coworkings és una oportunitat per als seus treballadors de rebre paquets segurs en el seu espai de treball.
"Nosaltres fem rènting de les columnes de taquilles, el qual inclou el transport, la formació i el manteniment"
Els serveis de l'empresa s'adapten a diverses necessitats, com hem vist anteriorment amb l'exemple de la instal·lació de calaixos refrigerats. Aquesta adaptabilitat també es tradueix en el preu del seu servei. En funció de les demandes de cada empresa el cost s'adapta. "Nosaltres fem rènting de les columnes de taquilles, el qual inclou el transport, la formació i el manteniment", explica Blades.
Actualment es dirigeixen a empreses de tota mena, però en el futur no descarten tenir altra mena de clients com comunitats de veïns. També es plantegen instal·lar els seus armariets més enllà de les empreses que les lloguen i apostar per llocs de pas per fer arribar el seu servei a més gent. Tot i això, tenen clar que no volen descartar cap camí.