• Com convèncer els inversors

Com convèncer els inversors

Més de 700 inversors amb interessos i agendes diferents es reuneixen aquests dies al 4YFN a la recerca de projectes i talent

Emprenedors conversant al 4YFN | Àngel Bravo
Emprenedors conversant al 4YFN | Àngel Bravo
Barcelona
27 de Febrer de 2018
Act. 27 de Febrer de 2018

No ets tu, sóc jo. La relació entre un emprenedor i un inversor no comença quan el primer necessita una aportació de capital sinó molt abans. "Els emprenedors han d'estar en contacte amb els inversors, no han d'esperar just quan necessiten una ronda. Primer has d'establir una bona relació, enviar-li updates del projecte i generar engagement", recorda Sofía Benjumea, directora de Google Campus Madrid, en el context del 4YFN, la trobada internacional d'emprenedors que reuneix a Barcelona més de 700 inversors.

 

Venir amb els deures fets

Al 4YFN has de venir amb l'agenda tancada des de fa un mes. Treballar molt bé la cerca d'inversors; qui són; en quina indústria o verticals s'han especialitzat; en quines fases inverteixen... Segons la directora de Google Campus Madrid "a Espanya els inversors ja s'estan especialitzant i posicionant per tant, has d'esbrinar quin fons és el que millor encaixa amb la teva startup", afegeix Benjumea. En definitiva, conèixer la cartera de l'inversor.

Benjumea: "Els emprenedors han d'estar en contacte amb els inversors, no han d'esperar just quan necessiten una ronda"

"En tres dies que dura l'esdeveniment es poden aconseguir més de 20 reunions interessants", explica Helena Torras, CEO i cofundadora de B-wom, startup finalista dels 4YFN Awards. Torras coincideix amb Benjumea: "Has d'adaptar el pitch, ja que si tu tractes a tots els inversors per igual, amb el mateix discurs, ells també tindran la sensació que tu ets un emprenedor més".

 

Ara bé, segons Ricard Garriga, co-founder & GP, Torret Road Capital, vehicle de co-inversió en Serie A, abans de demanar finançament a un capital risc l'emprenedor s'ha de plantejar dues preguntes: Quin és l'inversor que més valor aportarà a la meva companyia? Podré retornar a l'inversor els diners que demano en cinc anys en un múltiple idealment de 10? És a dir, "no tots els inversors aporten el mateix valor al creixement de l'empresa, els diners no són el més important", adverteix Garriga.

Garriga: "No tots els inversors aporten el mateix valor al creixement de l'empresa, els diners no són el més important"

Com ha de ser el pitch?

No ho expliquis tot, genera interès. "Quan els tens al davant i estan disposats a escoltar no es tracta d'explicar-los-hi que tens un botó vermell a la dreta, sinó de dir alguna cosa que els hi cridi l'atenció perquè en acabar et diguin de fer una trucada o una reunió la setmana que ve", explica la cofundadora de B-wom. "De vegades és demostrar que tens un mercat molt gran, o simplement que has trobat un nínxol que està poc explotat o que fa poc temps i factures molt o tens molts usuaris", afegeix.

Ser molt clar en el pitch. Segons Aleix Valls, ex director general de la Mobile World Capital i CEO i fundador de Liquid, "explica quin problema soluciones, com i quin és el model de negoci que l'acompanya i per model de negoci ens referim a quina és la proposta de valor per l'inversor, no vull dir que siguin empreses que hagin de generar ingressos, però sí quin és el pla de negoci i creixement. És a dir, perquè necessites l'inversor".

Josep Santacana, Managing Partner de Nekko Capital, fons paneuropeu que inverteix des de Barcelona, París i Londres a startups tecnològiques, explica que un dels errors més comuns és pensar que l'inversor entén el producte tant com l'emprenedor. "És a dir, la falta d'explicació coherent, contextualitzada i precisa de quina és la proposta de valor".

Mostra el potencial. "Al final són fons de capital risc i aquest risc que assumiran els inversors és perquè creuen que tindran un resultat positiu", recorda Benjumea qui afegeix que és important donar molt valor a l'equip, ja que "la decisió final dependrà de la persona".

Garriga resumeix el pitch en cinc punts clau: "Explicar la proposta en menys de 10 segons; mostra el producte, millor que el mostris i no que l'expliquis; explicar l'oportunitat de mercat; argumentar perquè és el millor equip i acabar el pitch amb la pregunta què necessita l'emprenedor de l'inversor".

Sans: "Cal ajustar bé cadascuna d'aquelles etapes a les quals necessitaràs finançament a les fites, a la tipologia d'instrument i a l'import de la ronda"

Els timings correctes

Fons internacionals, fons de capital risc locals, Business Angels... "Cal ajustar bé cadascuna d'aquelles etapes a les quals necessitaràs finançament a les fites, a la tipologia d'instrument i a l'import de la ronda", aconsellar Oriol Sans, director de la unitat de finançament d'Acció, qui recorda que "la startup ha de tenir clar que els inversors locals entraran en una etapa prèvia i els inversors internacionals en una etapa posterior i, segurament, l'inversor internacional invertirà més diners, l'ajudarà a entrar als seus mercats i li donarà més confort si abans hi ha algun inversor local".

En aquest sentit és tant error avançar-se com endarrerir-se. De fet, segons Santacana, "si t'avances pots cremar ponts i audiència però endarrerir-se té uns perills que poden ser irreversibles". Ajustar els timings correctament és molt més important del que sembla: "Hi ha una infravaloració i genera moltes frustracions".

En definitiva, molts inversors tenen interessos i agendes diferents. És important entendre amb qui s'està tractant i que la decisió final dependrà de com és l'equip.