Portar un artista desconegut a casa nostra però que té èxit a altres països és arriscat. No és possible preveure l'assistència de públic o la venda d'entrades, per molt bo que sigui l'olfacte del promotor o el mànager. Quan va treballar al departament de venda d'entrades d'Atrápalo, Pau Corbalán va conèixer bé aquest problema. I per això va intentar posar-hi remei. Ara és CEO i cofundador de Cooncert, una promotora de concerts a demanda.
Cooncert, segons les paraules de l'emprenedor, "és una plataforma web on els fans poden demanar i votar quins artistes els agradaria veure a la seva ciutat". Quan un músic o cantautor obté prou quòrum, Cooncert organitza l'actuació. Aquesta plataforma, per dir-ho d'alguna manera, és un minimitzador del risc pels promotors, aplicant un model de crowdsourcing, agregant la demanda.
Així, l'objectiu és descobrir i apostar per artistes que normalment no passen per Catalunya quan fan gires. Els usuaris poden proposar artistes des de la plataforma web i els fans la poden votar. Si s'arriba a un mínim suficient per pagar l'organització, l'equip de Cooncert contacta amb els artistes i organitzen l'actuació en una sala concreta. "Som una barreja entre el crowdfunding i mànagers musicals però el que intentem és que els fans ens diguin què volen veure", explica Corbalán.
A més, els usuaris que aconsegueixin assolir l'objectiu de venda d'entrades, esdevenen proomotors. Això vol dir que aquests fans poden viure el concert d'una manera especial: aconseguir un disc signat, merchandising, passis VIP, assistir a les proves de so i fins i tot conèixer l'artista en persona.
El primer concert organitzat amb aquest sistema es va celebrar al novembre del 2013. La cantant britànica Rachel Sermanni, va actuar a la sala Music Hall amb en Ramon Mirabet de teloner. I des de llavors ja n'han celebrat més de 130.
La idea va sorgir aquell mateix estiu en un viatge cap a Portugal a un festival de música. Corbalán trobava un "sobreesforç econòmic i de temps anar a aquest festival per veure artistes que podrien actuar a Barcelona". Per què no trobar altres fans interessats en què les gires passessin per la nostra ciutat?
Juntament amb en Pol Hortal, que tenia experiència prèvia com a emprenedor, van engegar el projecte. Cooncert, instal·lada a la Incubadora de Glòries de Barcelona Activa i que va participar en el programa CreaMedia, ja dóna feina a quatre persones. El model de negoci es basa, però, no pas en la venda prèvia d'entrades, sinó just al contrari: "Nosaltres no cobrem comissions per les entrades venudes a través de Cooncert, sinó que els guanys els fem amb les vendes a altres portals o a la mateixa taquilla", explica Corbalán. L'empresa va facturar al darrer exercici 120.000 euros i enguany preveu doblar la xifra.
De moment Cooncert opera sobretot a Barcelona, però també ha organitzat concerts a Madrid i Bilbao. El que es planteja l'empresa com a objectiu, doncs, és consolidar-se en aquestes ciutats. "Barcelona és on de moment millor funciona el negoci, però la capital espanyola té molt de potencial pel nombre de concerts i de població", explica l'emprenedor que no descarta, però, fer el salt internacional en un futur. Alhora, Cooncert també apunta a la col·laboració amb altres plataformes com a oportunitat per créixer: "Hem treballat amb el festival Grec i altres esdeveniments per intentar portar artistes i agregar públic".