• Crònica d'una nit d'estiu emprenedora

Crònica d'una nit d'estiu emprenedora

Barcelona Loves Enterpreneurs (BLE) celebra els tres anys de vida amb una festa sota les estrelles que reuneix el bo i millor de l'ecosistema emprenedor barceloní

El networking era l'objectiu principal del BLE&Stars
El networking era l'objectiu principal del BLE&Stars
Pau Garcia Fuster
21 de Juliol de 2015
Act. 21 de Juliol de 2015
Una nit d'estiu, la cúpula de l'Hotel Hesperia Tower i un centenar de persones d'entre el més destacat de l'ecosistema emprenedor. Aquesta era la recepta del BLE&Stars per commemorar els tres anys d'existència de Barcelona Loves Enterpreneurs (BLE), l'associació que promou i fomenta l'emprenedoria i el networking a la capital catalana. Els actes del BLE han destacat fins ara per un caràcter molt vertical, clarament definits per sectors. L'objectiu d'aquesta nit era ajuntar-los tots per fer fluir el networking. De fet, què seria dels emprenedors sense el networking? VIAempresa hi era present per explicar de primera mà com és el somni d'una nit d'estiu emprenedora.

La convocatòria de l'acte era a les 21 hores. Per descomptat, a aquella hora encara faltava molta gent per arribar. Manca de puntualitat? Més aviat es tracta de mantenir les tradicions. Tot i així, tan sols passats 10 minuts de l'hora prevista els ascensors de l'Hotel Hesperia Tower començaven a ascendir els convidats fins a l'espectacular cúpula que corona l'hotel. Pels que encara no l'hagin identificada, és aquella mena d'Ovni que hi ha a dalt de tot d'un edifici ben alt al costat de l'Hospital de Bellvitge a l'Hospitalet de Llobregat. Amb unes vistes espectaculars de Barcelona, i més a prop que mai de les estrelles, la festa podia començar.



L'emprenedor és un ésser que s'alimenta de les relacions humanes, dels contactes, les encaixades de mans i les abraçades. Poder-ho desenvolupar en aquest escenari i amb un públic selecte resultava una oportunitat difícil de desaprofitar. D'entrada, corren les copes de vi blanc i els gots de cervesa. Refrescar la ment (i la gola) és bàsic per trencar el gel. Molts d'ells ja es coneixen i s'abracen efusivament. Quan algú no es coneix sempre apareix un tercer que els introdueix. Un dels que juga molt bé aquest paper és Carlos Blanco, que en la seva condició de business angel i de fundador de Conector exerceix gairebé de figura paternal per a molts dels emprenedors.

Tot i així, els més tímids sempre troben en la pantalla del mòbil un refugi contra la solitud. A mesura que avança la nit, però, els mòbils deixen de ser un consol pels vergonyosos i es converteixen en l'arma predilecta dels perpetradors de selfies. Foto i cap a Twitter amb l'etiqueta #BLEandStars. De què serveix anar a una festa com aquesta si no ho pots explicar?



On són les emprenedores?
Un dels responsables del BLE confessa a VIAempresa que han intentat equilibrar la presència entre homes i dones, però el cert és que la majoria masculina és aclaparadora. Texans, sabatilles esportives i camisa informal és el look més habitual. També es veuen moltes barbes i cap corbata.

Una de les valentes que desafia la norma és Karen Prats, fundadora de PopPlaces. Ja hem parlat del seu projecte anteriorment a VIAempresa, però tenim ganes de conèixer-la en persona més enllà d'entrevistes telefòniques. Ens promet una nova entrevista en persona i es declara seguidora del diari. Sens dubte, una emprenedora com cal.

A repartir targetes
L'únic punt negatiu que li podríem posar a la Karen és que ha oblidat les targetes de contacte. Com pot ser? Tothom sap que un dels esports favorits dels emprenedors és repartir targetes. La gran majoria són més ràpids que Lucky Luke disparant a l'hora d'extreure-les de la butxaca, i amb precisió quirúrgica la dipositen entre els dits del seu interlocutor.

De fet, quan coneixes un emprenedor, és bastant habitual que abans que acabis de presentar-te ja tinguis entre les mans la seva targeta. Una bona tàctica per aconseguir aquesta rapidesa és desar-les a la butxaca posterior dels texans, que amb un hàbil moviment de braç facilita l'eficiència de la tasca.

No és nit per discursos
"Fomentem l'emprenedoria, però només la que aporta valor de veritat", proclamava Toni Mascaró, un dels impulsors del BLE. Mentre els convidats escuraven els glops de la primera copa i buidaven els plats de patates xips i olives arbequines, els organitzadors aprofiten per agafar el micròfon i repassar breument la història dels tres anys del BLE. "No us fotrem gaire la 'xapa', que hem vingut a conèixer-nos i passar-ho bé", adverteixen per guanyar-se el beneplàcit del públic.

Tot i així, Mascaró té temps per felicitar-se per la trajectòria de la iniciativa; i recorda que "més d'un dels emprenedors a qui hem donat l'oportunitat de fer un elevator pitch ara estan donant molts llocs de feina". Tothom aplaudeix la tasca dels organitzadors, però no és nit de discursos, que acaben ràpid i la gana comença a aparèixer.

Sopar a peu dret fa emprenedor
Enllestida la part més institucional, és el moment de fer coixí per a les copes que vindran. Els emprenedors poden degustar des d'un boníssim guacamole a una mica d'humus, passant per paella, croquetes o 'xocos'. De postres, una bola gegant d'alguna cosa similar al porexpan plena de pintxos de dolços.



És realment divertit veure les acrobàcies que ha de fer tothom per aguantar el plat amb una mà, la forquilla amb l'altra i no perdre de vista on ha deixat la beguda abans que se l'emporti un dels eficients cambrers que poblen la sala. Si a tot això s'hi afegeix la intenció de seguir repartint targetes...



Les fotos
Amb la panxa plena i una mica més animats, el photocall muntat per l'start-up Smybox comença a omplir-se de gent. Amb un fons platejat, una màquina fotogràfica gegant dispara tres vegades consecutives als emprenedors que es posen davant de l'objectiu. Molts aprofiten els complements que els simpàtics nois d'Smybox posen a la seva disposició. Barrets, ulleres i, sobretot, pissarres on cadascú personalitza amb guix el seu missatge.



Si ets responsable d'Apps4Bcn, res millor que fotografiar-te amb el missatge 'Hack your city', mentre que d'altres aposten més pel 'Happy Smart City'. I sí, VIAempresa també havia de passar per l'adreçador. Tots tranquils i a llegir-nos.



Tota la cúpula és un clam
Un dels temes habituals de conversa entre els emprenedors són les 'facilitats' burocràtiques que es troben a l'hora d'engegar els seus projectes. "Estem escanyats", diu el fundador de First V1sion, Jose Ildefonso.

El cap visible d'aquesta start-up, que desenvolupa tecnologia per poder retransmetre competicions esportives des de la visió dels protagonistes del terreny de joc; assegura que ja ha perdut la por a dir el que pensa en aquest tema. És més, promet que no es mossegarà la llengua en cap de les futures entrevistes que concedeixi. I ha començat fort...

Una mica de música i a buscar un taxi
La festa s'anima amb una DJ que no es talla al seguir el ritme de la música amb la que ens embolcalla. Tot i així, es comença a fer tard i l'endemà cal anar a treballar. Per tornar a casa, res millor que aprofitar els descomptes d'un dels patrocinadors de l'acte: Hailo.

Una oferta que no acaba de convèncer els taxistes que esperen a la parada de davant de l'hotel. Arriba un vehicle sol·licitat des de la cúpula per part d'un dels assistents, i rep la recriminació dels seus col·legues, reticents a la transformació que empreses com Hailo han portat al seu sector.



Un dels dirigents de Hailo en persona intenta posar pau, s'ofereix a parlar-ne amb calma l'endemà amb tots els taxistes enfadats i la sang no arriba al riu. Les noves tecnologies han permès crear models de negoci disruptius que transformen sectors tradicionals posant l'usuari al centre. A alguns encara els costa entendre-ho, però les tradicions canvien i ho fan de la mà de tots aquests emprenedors. Sempre a punt per crear coses noves, atrevir-se amb noves idees. Idees que, qui ho sap, potser van néixer d'un somni en una nit d'estiu emprenedora.