05
d'Agost
de
2015
L'estudi d'en Roger Moliné a l'Eixample de Barcelona no té aire condicionat i aquests dies de juliol i agost es fa dur treballar. "A la Seu d'Urgell també fa molta calor durant el dia, però almenys a la nit pots dormir", explica aquest dissenyador de cames llargues i cabell arrissat, assenyalant el petit ventilador al costat de la pantalla d'ordinador. Fa tres anys, en Roger es va sumar al nou projecte del seu germà gran, en Gerard, fundador de l'Estudi Moliné, una firma de disseny que des de la Seu d'Urgell ha aconseguit penetrar en el mercat nord-americà amb els seus productes sostenibles, que "combinin els processos de la naturalesa amb els processos humans", diu en Roger.
Aquest novembre, en Roger marxarà a viure a Los Angeles per obrir un magatzem i una petita oficina per expandir les vendes del producteestrella de l'estudi: l'urna biodegradable Bios, feta amb paper, cartó reciclat i materials naturals. "La nostra campanya de comunicació va tenir un efecte viral gràcies a les xarxes socials, vam aparèixer a moltes webs i mitjans de comunicació nord-americans", explica en Roger, fent un glop d'aigua al bar a prop de l'estudi on hem baixat a fer l'entrevista, que sí que té aire condicionat.
Després de molts anys liderant la seva pròpia agència de disseny, treballant per encàrrec per altres empreses, en Gerard Moliné va decidir fer un canvi en el model de negoci i apostar per crear un estudi de producte propi, encarregant-se ell mateix tant del desenvolupament de producte a la creació de la marca i la comercialització final. "Treballar per grans empreses et limita la creativitat", comenta en Roger, quinze anys més jove que el seu germà.
Una urna que factura mig milió d'euros
El nou projecte d'estudi responia a dues raons més: tornar a la Seu d'Urgell, on en Gerard i en Roger van créixer, i fer front a la retallada de pressupostos en la partida de disseny per part de moltes empreses, ocasionada per la crisi. "A Barcelona, i en general a Espanya, el disseny és important de cara a la galeria. S'organitzen molts festivals i esdeveniments, però les empreses d'aquí només inverteixen en disseny industrial i en innovació en època de bonança, i és amb la crisi quan cal innovar! En canvi als Estats Units entenen que el disseny és crític per ser competitius, ja sigui una gran empresa, una pime o un bar", comenta en Roger, que fa poc que ha tornat d'una conferència de start-ups a Los Angeles, on van ser convidats a presentar el projecte d'urna biodegradable.
En aquest sentit, "l'urna resumeix molt bé la nostra filosofia d'aplicar el cicle natural a la vida de les persones a través dels nostres productes. Aquest procés de degradació i de retorn a la naturalesa, en part, ha trencat l'status quo de la mort", comenta en Roger. Bios facturarà aquest any prop de mig milió d'euros, el 90% als Estats Units, i es ven principalment a funeràries, veterinaris, "però també a particulars que es compren l'urna per tenir-la a casa, per què els hi agrada el producte", afegeix.
L'urna va sortir al mercat el juny de 2013 amb una primera tirada de 3.000 unitats, que els germans Moliné van finançar amb 20.000 eurosde la seva butxaca, "els nostres estalvis"!, recorda en Roger, i en aquests moments estan intentant aixecar una primera ronda de capital, tot i que la intenció és mantenir el màxim d'autofinançament possible i seguir creant nous productes de marca pròpia.
Fer la sal a casa
De fet, Estudi Moliné acaba de treure el segon producte: el pack Salaos, un utensili que permet a l'usuari elaborar a casa la sal de cuina. La idea se'ls hi va ocórrer en un programa de ràdio 4, mentre explicaven al periodista Chema Carrasco la seva intervenció artística en una exposició al Palau Reial de Barcelona. Els germans Moliné havien presentat uns objectes de ceràmica per experimentar els canvis de textura que provocava en ells l'aigua salada. "Ens vam adonar que l'aigua s'evapora i la superfície queda coberta de sal, i vam decidir traslladar la idea de salina a un objectedomèstic", recorda en Roger.
Tres anys després, els germans Moliné amb la col·laboració de Carrasco, han presentat el pack Salaos, una mena de safata de plàstic de color rosa – imitant la tonalitat que agafen les salines naturals– que l'usuari ha d'omplir amb aigua de mar empaquetada. Al cap de tres o quatre dies, segons les condicions d'humitat, l'aigua s'evapora i permet obtenir uns 100 grams de sal apta per cuinar, "i que conserva la majoria de complements que desapareixen a la sal processada que comprem al supermercat, diu en Roger. El pack Salaos costa uns 20 euros i es ven com a objecte educatiu, en la línia de l'slow-food, o com a regal", explica l'emprenedor. Al final "el producte no és tan important com l'experiència", diu.
Seguint la mateixa estratègia que l'urna Bios, de moment vendran Salaos per Internet a través de la seva pròpia web i faran els enviaments des de la Seu, on està el magatzem. "Així controlem el públic objectiu al qual arribem i veiem si agrada o no", diu Moliné. De moment, han fet una primera tirada de 2.000 unitats, elaborades amb proveïdors locals. Per exemple, l'aigua de mar empaquetada que s'inclou en el pack Salaos es compra a l'empresa catalana Aigua de Mar, que comercialitza aigua del Mediterrani pel sector de la restauració (per la cocció de plats de peix). La resta, s'elabora a la Seu d'Urgell, on es van criar.
"La veritat és que no sé d'on ha sortit el nostre esperit creatiu, però sovint diem que ve del meu pare, que era una mica inventor", diu en Roger, recordant quan el seu pare, un empresari del sector de la fruita, els portava a fer esquí alpí i provava amb ells una mena de carcasses per poder transformar els esquís en una taula de snowboard. "També teníem un tiet, pagès a Lleida, conegut per les seves solucions creatives per regar els camps", comenta en Roger, rient. Respecte a la pròxima aventura de marxar als Estats Units a obrir mercat tot sol, no té gens de por: "sempre ens ha tocat fer de tot, dissenyar, produir, sortir a vendre... Ser emprenedor és una actitud", conclou.
Aquest novembre, en Roger marxarà a viure a Los Angeles per obrir un magatzem i una petita oficina per expandir les vendes del producteestrella de l'estudi: l'urna biodegradable Bios, feta amb paper, cartó reciclat i materials naturals. "La nostra campanya de comunicació va tenir un efecte viral gràcies a les xarxes socials, vam aparèixer a moltes webs i mitjans de comunicació nord-americans", explica en Roger, fent un glop d'aigua al bar a prop de l'estudi on hem baixat a fer l'entrevista, que sí que té aire condicionat.
Després de molts anys liderant la seva pròpia agència de disseny, treballant per encàrrec per altres empreses, en Gerard Moliné va decidir fer un canvi en el model de negoci i apostar per crear un estudi de producte propi, encarregant-se ell mateix tant del desenvolupament de producte a la creació de la marca i la comercialització final. "Treballar per grans empreses et limita la creativitat", comenta en Roger, quinze anys més jove que el seu germà.
Una urna que factura mig milió d'euros
El nou projecte d'estudi responia a dues raons més: tornar a la Seu d'Urgell, on en Gerard i en Roger van créixer, i fer front a la retallada de pressupostos en la partida de disseny per part de moltes empreses, ocasionada per la crisi. "A Barcelona, i en general a Espanya, el disseny és important de cara a la galeria. S'organitzen molts festivals i esdeveniments, però les empreses d'aquí només inverteixen en disseny industrial i en innovació en època de bonança, i és amb la crisi quan cal innovar! En canvi als Estats Units entenen que el disseny és crític per ser competitius, ja sigui una gran empresa, una pime o un bar", comenta en Roger, que fa poc que ha tornat d'una conferència de start-ups a Los Angeles, on van ser convidats a presentar el projecte d'urna biodegradable.
En aquest sentit, "l'urna resumeix molt bé la nostra filosofia d'aplicar el cicle natural a la vida de les persones a través dels nostres productes. Aquest procés de degradació i de retorn a la naturalesa, en part, ha trencat l'status quo de la mort", comenta en Roger. Bios facturarà aquest any prop de mig milió d'euros, el 90% als Estats Units, i es ven principalment a funeràries, veterinaris, "però també a particulars que es compren l'urna per tenir-la a casa, per què els hi agrada el producte", afegeix.
L'urna va sortir al mercat el juny de 2013 amb una primera tirada de 3.000 unitats, que els germans Moliné van finançar amb 20.000 eurosde la seva butxaca, "els nostres estalvis"!, recorda en Roger, i en aquests moments estan intentant aixecar una primera ronda de capital, tot i que la intenció és mantenir el màxim d'autofinançament possible i seguir creant nous productes de marca pròpia.
Fer la sal a casa
De fet, Estudi Moliné acaba de treure el segon producte: el pack Salaos, un utensili que permet a l'usuari elaborar a casa la sal de cuina. La idea se'ls hi va ocórrer en un programa de ràdio 4, mentre explicaven al periodista Chema Carrasco la seva intervenció artística en una exposició al Palau Reial de Barcelona. Els germans Moliné havien presentat uns objectes de ceràmica per experimentar els canvis de textura que provocava en ells l'aigua salada. "Ens vam adonar que l'aigua s'evapora i la superfície queda coberta de sal, i vam decidir traslladar la idea de salina a un objectedomèstic", recorda en Roger.
Tres anys després, els germans Moliné amb la col·laboració de Carrasco, han presentat el pack Salaos, una mena de safata de plàstic de color rosa – imitant la tonalitat que agafen les salines naturals– que l'usuari ha d'omplir amb aigua de mar empaquetada. Al cap de tres o quatre dies, segons les condicions d'humitat, l'aigua s'evapora i permet obtenir uns 100 grams de sal apta per cuinar, "i que conserva la majoria de complements que desapareixen a la sal processada que comprem al supermercat, diu en Roger. El pack Salaos costa uns 20 euros i es ven com a objecte educatiu, en la línia de l'slow-food, o com a regal", explica l'emprenedor. Al final "el producte no és tan important com l'experiència", diu.
Seguint la mateixa estratègia que l'urna Bios, de moment vendran Salaos per Internet a través de la seva pròpia web i faran els enviaments des de la Seu, on està el magatzem. "Així controlem el públic objectiu al qual arribem i veiem si agrada o no", diu Moliné. De moment, han fet una primera tirada de 2.000 unitats, elaborades amb proveïdors locals. Per exemple, l'aigua de mar empaquetada que s'inclou en el pack Salaos es compra a l'empresa catalana Aigua de Mar, que comercialitza aigua del Mediterrani pel sector de la restauració (per la cocció de plats de peix). La resta, s'elabora a la Seu d'Urgell, on es van criar.
"La veritat és que no sé d'on ha sortit el nostre esperit creatiu, però sovint diem que ve del meu pare, que era una mica inventor", diu en Roger, recordant quan el seu pare, un empresari del sector de la fruita, els portava a fer esquí alpí i provava amb ells una mena de carcasses per poder transformar els esquís en una taula de snowboard. "També teníem un tiet, pagès a Lleida, conegut per les seves solucions creatives per regar els camps", comenta en Roger, rient. Respecte a la pròxima aventura de marxar als Estats Units a obrir mercat tot sol, no té gens de por: "sempre ens ha tocat fer de tot, dissenyar, produir, sortir a vendre... Ser emprenedor és una actitud", conclou.