L'associació Voluntaris en Assessoria Empresarial (VAE) la conformen un grup de directius, empresaris i professionals amb una llarga experiència acumulada al llarg de la seva activitat laboral que, bàsicament, no volen jubilar-se. Són un grup de persones inquietes que volen posar en valor la seva experiència i intentar donar un cop de mà a altres empresaris o emprenedors a dur a bon port els seus projectes. Emili Godes és el president de la VAE i comenta amb VIA Empresa què fan i com funciona l'activitat d'aquest grup d'assessors atípic.
Què és VAE?
Som una entitat d'utilitat pública sense ànim de lucre formada per directius, empresaris i professionals amb reconeguda experiència que dediquem de forma altruista del nostre temps a l'assessorament, acompanyament i formació de persones, empreses o entitats que volen començar o consolidar un projecte empresarial i que no tenen els recursos necessaris per acudir a una consultoria habitual del mercat.
Com sorgeix la iniciativa?
Vam iniciar la nostra activitat el 2005, si bé ens vam constituir jurídicament com a associació el 2006. En aquell moment vam detectar aquesta necessitat. Et podria dir el que es diu normalment: La missió de VAE és transmetre l'experiència en gestió empresarial acumulada pels socis al llarg de la seva activitat professional, una forma de retornar a la societat allò que la societat ens ha donat a nosaltres. Però la veritat és que un grup d'empresaris amb certa experiència que ens vam voler posar al servei d'una societat en evolució constant amb un doble vessant: una voluntat de servei real i per donar sortida a les inquietuds d'uns professionals que de sobte estan a casa seva amb una inèrcia de feina important i que potser no sabien canalitzar. Vaja, que no ens volíem jubilar. Des d'aleshores hem atès unes 3.500 persones, unes 500 per any i s'aprofiten de la nostra activitat bàsicament en tres eixos: assessoria, mentoria o acompanyament i formació empresarial.
Una bona manera de canalitzar l'experiència.
Precisament volem posar l'experiència com a valor social i entrar en el debat entre experiència versus coneixement. La quarta revolució industrial es basa en el coneixement i pensem que l'experiència n'és una part fonamental. Hi ha molta polèmica sobre què és més important. Però crec que s'han d'aprofitar ambdues, perquè són útils davant els nous reptes. I també penso que soles poden ser absolutament inútils.
"Volem posar l'experiència com a valor social"
Com acudeixen les empreses a VAE?
Ens arriben bàsicament per dues vies: individualment quan ens coneixen pel boca-orella o pels mitjans de comunicació o a través de determinades entitats com les àrees de promoció econòmica dels ajuntaments amb qui col·laborem o entitats com Barcelona Activa o fins i tot departaments de la Generalitat, etc. Tenim la seu al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, però també a Sabadell i Cunit.
Com és un procés d'assessoria?
Ens arriba una persona directament o dirigida des d'alguna entitat. Llavors es fa una primera entrevista i s'identifica la idea. Ens trobem de tot i moltes vegades cal destriar el gra de la palla i seleccionar empresa, idea, projecte o el que sigui. En funció del sector d'activitat, internament es busca el soci més adient en funció de la seva experiència, fortaleses o activitat empresarial. Després se signa un contracte que conté temes de confidencialitat i protecció de dades. Per part nostra cal dir que no entrem en temes de gestoria, podem ajudar en temes de finançament, per exemple, però no ens casem amb ningú. Aconsellem, donem idees, però no materialitzem certs aspectes perquè podríem incórrer en competència deslleial.
Em pot posar exemples de cas d'èxit?
Hem treballat amb entitats, comerços històrics, startups, emprenedors, empreses, pimes i molts d'altres. Per exemple Fotoempresas, que inicialment es van adreçar a nosaltres amb la intenció d'empendre en el sector de la fotografia. Avui donen feina a unes 35 persones i són tota una referència en fotografia i retoc digital en el món de la venda online treballant per empreses punteres del sector moda, perfumeria, etc. O també la Fundació Casa Dalmases de Cervera, un projecte de producció de cervesa artesana a partir de cereals locals. Un altre cas és Ilearntea, una app guanyadora del primer premi del concurs anual de projectes empresarials de Barcelona Institut d'Emprenedoria pels alumni de la Universitat de Barcelona per ajudar pares i professors a desenvolupar activitats per a infants amb autisme. O el comerç centenari Sombrereria Mil, una referència obligada de la sombrereria a la ciutat de Barcelona que VAE ha assessorat i continua acompanyant.
"Aconsellem, donem idees, però no materialitzem certs aspectes perquè podríem incórrer en competència deslleial"
Com ha evolucionat la feina que feu en aquest temps?
Hi ha hagut un canvi en l'ecosistema emprenedor català en aquests dotze anys. En el moment més fort de la crisi vam tenir una pujada espectacular dels emprenedors per necessitat: gent acomiadada amb baixes indemnitzacions, prejubilats, aturats, etc. Tot això ha evolucionat i ara ens trobem més emprenedors per oportunitat o vocacional. És a dir, hi ha hagut una davallada en la quantitat de casos, però en canvi els que hi ha ara són de més fons i de més continuïtat en el temps.
I ara participeu en el Bizbarcelona.
Hi participem des del principi. Enguany serem en vuit taules de quatre àrees: vendes i internacionalització; innovació i noves oportunitats i tendències; màrqueting i comunicació 2.0; i creació i gestió empresarial. 25 socis ens hi desplaçarem i esperem així consolidar-nos com a entitat sense ànim de lucre d'assessoria de referència a Catalunya.
I quins plans de futur teniu?
Consolidar-nos com a entitat en aquest aspecte a Catalunya i necessitem assolir dues coses: captació de socis i captació de feina. No podem créixer d'una manera anàrquica si no podem donar feina a aquestes persones. El repte és fer arribar el missatge que pot ser un luxe per Catalunya tenir una associació com la nostra amb anys d'experiència acumulada a disposició de tothom qui ho pot necessitar.