• Delivering Happiness, felicitat per tenir èxit

Delivering Happiness, felicitat per tenir èxit

De les lliçons del llibre del co-fundador d'aquesta empresa, neix una consultoria dedicada a dur felicitat a les empreses

Piera amb l'equip de Delivering Happiness
Piera amb l'equip de Delivering Happiness
Aiats Agustí
01 d'Octubre de 2015
Delivering Happiness és un llibre escrit per Tony Hsieh en què explica la seva vida com a emprenedor, amb èmfasi en la fundació de LinkExchange i Zappos. Delivering Happiness és també una start-up nascuda a San Francisco i que creix a la incubadora que Barcelona Activa té a Les Glòries. Segons explica el seu co-fundador, Carlos Piera, de les lliçons del llibre en va néixer una consultoria que es dedica a dur felicitat a les empreses: "Som una consultora estratègica de cultura corporativa, ens dediquem a acompanyar els nostres clients en la construcció d'aquesta cultura basada en la ciència de la felicitat a dins les empreses". Això ho fan a través d'eines com tallers, xerrades i coaching dividit en dues línies de treball, una per empreses i l'altra per escoles.

"Va començar com un moviment derivat del que deia el llibre, molta gent es posava en contacte amb l'autor demanant que ajuda per tal de convertir la seva empresa en un model d'èxit com Zappos", diu Piera. Aquesta va ser la llavor d'un projecte que avui dia té un peu a Barcelona i l'altre a San Francisco i clients repartits per mig món.

La cultura de la felicitat

Existeix una branca de la psicologia que es va fer molt coneguda fa uns vint anys, la psicologia positiva, que és la base de la ciència de la felicitat. Aquesta treballa quins són els elements que ens fan realment feliços a la vida i com incorporar-los de manera corporativa. "La gent cada cop més vol autorealitzar-se a la feina, perquè el sou no ho és tot", afirma Piera.

Quan una empresa pica a la porta de Delivering Happiness, l'equip estudia cada cas de manera individual i redacta un pla amb cinc punts clau. Primer se cerca la cultura interna que l'empresa prefereix i es comença a treballar a nivell directiu per, després, desenvolupar-la als altres esglaons. Seguidament es busca un propòsit: "Quina és la causa a què l'empresa vol aportar valor afegit?", de manera que tots els aspectes d'una empresa estan alineats amb un objectiu. El tercer punt és la connectivitat: com incrementar la qualitat i la quantitat d'interaccions i connexions entre les persones: "Si els departaments no es parlen o els caps i els empleats no es porten bé, això també ho treballem". També potencien l'autonomia i l'autogestió dins de les empreses, per "eliminar d'alguna manera la figura del jefe". Finalment també treballen el progrés, és a dir, posar en valor els èxits que es produeixen al llarg del camí cap a un objectiu per tal d'evitar la frustració del dia a dia: "Ensenyem a que els treballadors es marquin objectius més petits per tenir sensació d'avenç".

Depenent de cada cas es treballa entre sis mesos i dos anys, però "la feina segueix un cop tanquem cada projecte, perquè és un work in progress. Quan vols deixar de ser feliç o estar en forma? És una constant". Amb aquesta filosofia, Delivering Happiness ha treballat amb Wallapop, Hotels Meliá i, fins i tot, el Govern de Dubai.

Una empresa nascuda global

Hsieh i Piera es van conèixer en un esdeveniment a San Francisco en què l'escriptor era conferenciant: "Jo treballava en una consultoria i havia de presentar un acte en què en Toni hi participava", explica Piera. De bon principi van connectar i un temps més tard, quan va acabar la promoció del llibre i després de creuar idees per correu electrònic durant sis mesos, Hsieh va demanar a Piera que es traslladés als Estats Units per emprendre. Aquesta start-up, en només tres anys de vida, ja té dues seus, una a San Francisco i l'altra a Barcelona, però ja treballen amb partners a Equador i Portugal, "per tal de no haver de desenvolupar projectes de la Xina des de Barcelona".

Hsieh té un background emprenedor important. Amb 24 anys va muntar la seva primera empresa, LinkExchange, i facturava milions treballant amb els seus amics. Va vendre l'empresa a Microsoft per 265 milions de dòlars amb 27 anys i va virar cap a l'àmbit de la psicologia de la felicitat. Mentrestant va fundar Zappos, una empresa que en deu anys va créixer fins a tenir 5.000 empleats, i la va vendre a Amazon per 1.200 milions de dòlars. En aquest context va decidir escriure el llibre en què comparteix els seus coneixements. Va esdevenir un best seller. A través de les xarxes socials, molts lectors demanaven ajuda a Hsieh a "ser com Zappos", però al veure la demanda va decidir muntar la consultoria. A fer-ho el va ajudar en Carlos. Després de desenvolupar un model aplicable i reproduïble, el Make Happy Work, van començar a provar-lo en clients i "fins avui, que en només tres anys ja tenim dues seus i molts projectes entre mans".

Piera, per la seva banda, va arribar a la conclusió que el seu objectiu a la vida era fer feliç a la gent. Invertint la fal·làcia que diu que s'és feliç arribant a tenir èxit, Piera té clar que aquesta feina és la feina de la seva vida. Amb ell a Delivering Happyness hi treballen unes 35 persones, 12 de les quals a Barcelona, Palma i Madrid, i la resta entre San Francisco, Las Vegas i Atlanta.

Potenciar el negoci local

Al 2012 Delivering Happiness va aterrar a Catalunya. Actualment la majoria de projectes que tenen són internacionals, per tant, la majoria de la facturació és a l'exterior. No obstant això enguany han tancat un projecte "bastant gran que esperem que sigui el que faci revertir aquesta situació", diu Piera esperançat. El futur d'aquesta empresa passa per consolidar les vendes de les eines que ofereixen i, sobretot, acabar el 2016 de manera estable financerament. "Ens hem posat com a objectiu captar cinc grans projectes per a l'any vinent i reduir així el nombre de conferències que fem per centrar-nos en fer feliços els clients".