Abans era del Círculo de Lectores de qui es rebia llibres amb certa periodicitat previ pagament de la quota. Ara, cada mes es pot rebre una capseta temàtica amb novetats editorials empaquetades en un packaging especial, una guia per contextualitzar "l'experiència de lectura" i alguns complements per fer més 'bonica', la compra com una mostra de té, fins i tot. La subscripció està canviant a colp d'internet, amb marques com Birchbox liderant un nou sector en què l'usuari troba noves propostes adequades al seu interès... i hi ha de tot, des de qui rep llibres fins a qui, sent amant de la llana, espera amb il·lusió cada mes nous teixits per seguir cosint. El negoci, un altre nou, acaba de començar.
Bookish és un exemple d'aquest nou sector, el discovery commerce, que està desenvolupant-se arran d'internet. Nam Nguyen i Tomas Casals –amb experiència anterior a Tiching- són fundadors d'aquesta startup de Barcelona que, en els 10 mesos que està activa, ha facturat més de 100.000 euros i ha tancat acords amb més de 20 editorials. "Els nostres són lectors que, a poc a poc, han anat deixant de costat la lectura perquè per a ells és complicat trobar quins llibres llegir, ja no tenen temps per passar per les llibreries i buscar llibres per Amazon és senzill però no tant saber què vull comprar", explica Nguyen, un dels cofundadors de Bookish.
Cada mes els 800 subscriptors reben una novetat editorial en format capseta 'cuqui', seguint les últimes tendències, juntament amb una guia de lectura per fer més agradable l'experiència del client per un total de 21,95 euros. "Amb aquest model al nostre client ja l'hem venut el llibre, ara hem de treballar perquè gaudeixi i perquè no marxi", recorda l'emprenedor, ja que la permanència no és obligatòria.
Nguyen: "Al nostre client ja l'hem venut el llibre, ara hem de treballar perquè gaudeixi i no marxi"
Tanmateix, l'objectiu de Bookish és arribar als 390.000 euros de facturació anual en 2018 amb més de 2.500 subscriptors i un total de 18.000 llibres venuts. De fet, actualment estan en plena ronda de finançament a través de The CrowdAngel per recaptar 200.000 euros. "La ronda ens ajudarà a seguir amb la millora constant de producte i augmentar la inversió en màrqueting", apunta.
La capseta pels que mengen sa
Dietbox és el model de discovery commerce pel qual ha apostat Carlos Neila, un emprenedor de Terrassa amb experiència en màrqueting d'empreses de fitness i alimentació que va veure en els productes healthy una oportunitat per aprofundir en el nou sector de les capses sorpresa. "Vaig veure que no hi havia cap capseta saludable i és un model en auge, diferent del que s'està fent ara mateix a Espanya", apunta.
Dietbox és una capsa amb vora una desena de productes alimentaris saludables que arriba al client entre els dies 10 i 15 de cada mes. El seu preu, 15,99 euros, és sempre inferior al valor total dels productes inclosos en la capsa, que estan valorats entre 2 i 8 euros cadascun. "L'avantatge del discovery commerce és que les marques veuen en nosaltres una manera de publicitar-se i ens cedeixen el seu producte, mai una mostra", explica Neila.
Neila: "Les marques veuen en nosaltres una manera de publicitar-se i ens cedeixen el seu producte"
En aquests últims dos anys de vida de la firma, la startup ha venut entre 25.000 i 50.000 capses amb una mitjana d'unes 1.000 al mes. L'èxit que arrossega li ha permès crear un equip sòlid format per 11 persones que treballen des de la logística fins a la informàtica, clau en un projecte d'aquestes característiques. "Sempre busquem seguir creixent i sabem que aquest és un sector en creixement, tot i que no és el de la bellesa o el maquillatge, perquè no tothom menja sa", reconeix l'empresari.
The Lana Box, la proposta prèmium
Altra proposta de discovery commerce és la que lidera Lorena Gracia, l'emprenedora darrere del projecte The Lana Box, una ecommerce que envia, prèvia subscripció, capses amb productes per teixir. "Sempre he teixit i sempre havia volgut tenir una botiga de llanes. Vaig veure què s'estava fent als Estats Units i quan ho tenia mig pensat, em van donar l'última espenta i em vaig llançar", argumenta. Gracia, que opera des de Madrid amb l'única ajuda del seu marit, va invertir inicialment 6.000 euros i avui dia està molt satisfeta amb la resposta, ja que les subscripcions -que prefereix no enumerar- estan esgotades i gairebé cada dia té comandes a preparar.
"A Espanya hi ha molta gent que teixeix i hi ha molts productors exigents amb l'origen de les llanes", explica l'emprenedora, qui considera que actualment existeix "una bombolla al món del teixit d'alt nivell". I és que el seu és un producte prèmium en aquest sector, ja que cada subscripció té un preu de 45,99 euros. La capseta que envia inclou dues madeixes de llana per teixir, un patró i infusions, un producte de merceria, de cura personal o per les peces de roba. "Com la meva és una subscripció de preu elevat, no puc tenir un nombre de comandes molt alt, a més treballo amb artesans i ells no poden treballar en sèrie", explica. Però, per fer més rendible el seu producte, els demana un 25% de descompte sobre el preu de venda a l'engrós.
El seu objectiu és arribar a les 200 capses mensuals i oferir un producte que difícilment es pot comprar a Espanya, raó per la qual està treballant amb proveïdors del Canadà, el Perú o Nova Zelanda.