• Dribia vol que tinguis departament de dades

Dribia vol que tinguis departament de dades

Aquesta jove consultoria de Barcelona evangelitza sobre els beneficis del Big Data per a grans empreses i startups

Pol Colomer i Oleguer Segarra són l'equip de Dribia
Pol Colomer i Oleguer Segarra són l'equip de Dribia
Aiats Agustí
16 de Març de 2017
Act. 16 de Març de 2017
"No volem ser el departament de dades de les empreses", afirma rotund Oleguer Sagarra, cofundador de Dribia, una consultora gens a l'ús que vol "convèncer les companyies que les coses s'han de mesurar" i això pot fer molt en el seu favor. Dribia és una companyia dedicada a l'anàlisi de dades, cosa que avui dia en diríem Big Data, tot i que Sagarra descarta posicionar-se en aquest camp perquè ells intenten més aviat "ensenyar a extreure coses interessants d'aquestes dades".

El seu propi departament
El que ofereix exactament Dribia és "data science as a service", això vol dir que proposen a tot tipus d'empresa externalitzar el seu servei d'anàlisi de dades i monitoratge de Big Data. Si bé avui dia recaptar dades és barat i senzill, el més important és el coneixement que se'n pugui extreure "perquè sigui útil per a l'empresa". A això és al que es dediquen a Dribia segons el seu soci co-fundador.

Conjuntament amb els seus clients, Sagarra i el seu soci Pol Colomer, treballen quines són les dades més interessants i amb quins algorismes -fets a mida- es poden explotar. La consultoria treballa amb grans empreses, però també amb pimes i startups. Amb les grans companyies treballen "en projectes més arriscats que són externalitzables". En canvi, a les empreses més petites les ajuden a "llançar-se a l'anàlisi de dades". Segons diu Sagarra, els "iniciem al món de les dades, si durant el procés agafen confiança i els agrada, els ajudem a volar sols i crear el seu propi departament de dades". Dribia esdevé, doncs, el departament de dades dels seus clients de manera temporal i "fugint de la dependència que ofereixen les grans consultores". 

La startup va néixer al novembre del 2016 i en aquest temps ja tenen clients com King. Aquesta empresa de videojocs vol "saber per què els jugadors que juguen als seus jocs ho fan i per què ho deixen estar". Això pel que fa a gran empresa. En canvi amb la startup lituana Place I live han desenvolupat una eina amb open data de diversos indrets del món per "proveir informació als qui volen anar a viure a una ciutat". Aquesta plataforma informa els usuaris segons els seus gustos quins són els barris que més s'adeqüen a les seves preferències.

De la recerca al "món real"
Els dos doctorats en física van adonar-se durant el seu període de formació que "fèiem servir eines de recerca puntera però que no s'aplicaven al món real" i van voler fer aquesta transferència. D'aquí va sortir Dribia, de veure les necessitats del sector privat i les possibilitats que oferia els coneixements adquirits durant el doctorat. "Crèiem que el nostre model de negoci no estava cobert, perquè les altres consultories tenen un model de treball en què el client no guanya cap formació", explica l'emprenedor. Per Sagarra és clau que el client entengui com els processos interns i com s'han modelat les dades que ells han recollit. "Nosaltres tenim un model molt proper al client, que ha de guanyar alguna cosa al final del servei", indica l'empresari.

De moment al despatx de Dribia a l'Almogàvers Business Factory de Barcelona Activa hi treballen els dos emprenedors, però esperen enguany obtenir prou contractes per a ampliar la plantilla i contractar un parell de persones. Per assolir aquest objectiu Sagarra apunta que haurien d'aconseguir dos contractes grans: "Esperem que així sigui i puguem fer créixer el projecte".