• Economia
  • El 'Black Friday' i la paradoxa del consum responsable: 'Green Friday' i 'Buy Nothing Day'

El 'Black Friday' i la paradoxa del consum responsable: 'Green Friday' i 'Buy Nothing Day'

En una jornada que sembla fomentar el consumisme excessiu, també surten a la llum iniciatives com el 'Buy Nothing Day' i el 'Green Friday', que volen conscienciar sobre la necessitat de reduir les compres

En el dia del 'Black Friday' també surten a la llum iniciatives com el Buy Nothing Day i el 'Green Friday' | iStock
En el dia del 'Black Friday' també surten a la llum iniciatives com el Buy Nothing Day i el 'Green Friday' | iStock
28 de Novembre de 2024
Act. 28 de Novembre de 2024

Amb l'arribada del Black Friday (Divendres Negre), les grans empreses han engegat una gran campanya d'ofertes, promocions i descomptes per incrementar les vendes del 29 de novembre. Però, per què tanta gent es llança a consumir sense parar a pensar en l'impacte ambiental d'aquesta sobrecàrrega de consum? En una jornada que sembla fomentar el consumisme excessiu, també surten a la llum iniciatives com el Buy Nothing Day (Dia Mundial Sense Compres) i el Green Friday (Divendres Verd), que volen conscienciar sobre la necessitat de reduir les compres. La paradoxa és indiscutible, ja que el mateix dia que es promou la consciència sobre el consum responsable, el Black Friday impulsa a consumir de manera massiva.

 

El Dia Sense Compres va ser fundat per l'artista de Vancouver Ted Dave, i els partidaris d’aquest moviment es comprometen a no comprar res durant un dia sencer com a demostració del poder del consumidor. La primera edició del Dia Mundial Sense Compres es va celebrar a Vancouver, Canadà, el 1992, però el 1997 es va traslladar l'endemà de l'Acció de Gràcies als Estats Units i Canadà, i l'endemà a la resta del món, com una resposta contra el consumisme desmesurat abans de les festes de Nadal.

En una jornada que sembla fomentar el consumisme excessiu, també surten a la llum iniciatives com el Buy Nothing Day (Dia Mundial Sense Compres) i el Green Friday (Divendres Verd), que volen conscienciar sobre la necessitat de reduir les compres

Tot i que les noves generacions són cada cop més conscients de la sostenibilitat i valoren aquest aspecte en les seves decisions de compra, evitant les estratègies de màrqueting que fomenten el consum compulsiu, moltes persones encara se senten atrapades pel consumisme inconscient, augmentant el malbaratament de recursos. Segons l'Organització de les Nacions Unides (ONU), si mantenim el ritme actual de consum, per al 2050 necessitarem els recursos de tres planetes per a sustentar-nos.

 

Josep-Francesc Valls, director de la Càtedra Escenaris de Futur Retail, Turisme i Serveis de la UPF-Barcelona School of Management, afirma a VIA Empresa que “si sumem els preus finals dels productes un mes abans i un mes després del Black Friday, pràcticament són els mateixos. És a dir, estem en una carrera fictícia on es van incrementant els sistemes de producció de productes que sembla que siguin més barats, però en realitat són igual de cars que els que es poden comprar en qualsevol moment de l'any”.

Valls (UPF-Barcelona School of Management): "Estem en una carrera fictícia on es van incrementant els sistemes de producció de productes que sembla que siguin més barats, però en realitat són igual de cars que els que es poden comprar en qualsevol moment de l'any"

Valls argumenta que, en aquest moment de canvi social, ens hem adonat que els ingressos de la població, els salaris actuals, van per sota de la inflació dels preus reals. D'una banda, la indústria insisteix en el consum i en l’acumulació de béns, mentre que, de l’altra, el poder adquisitiu no creix al mateix ritme que la inflació. Així, es barregen el sobreconsum i la sobreproducció. Quina és la resposta davant d'això? Segons Valls, “la resposta no és el decreixement, sinó créixer d'una altra manera, comprant tot allò que realment creiem que necessitem i assumint que la nostra felicitat no implica tenir més productes o per comprar ràpidament les últimes novetats”.

Aquesta situació es reflecteix en la tendència del Green Friday, una iniciativa impulsada per la Comissió Europea amb el suport d’organitzacions ecologistes com Ecodes, WWF i Ecoserveis, i va arribar amb la finalitat de mitigar el model actual de compra compulsiva, promovent un consum responsable i conscienciant sobre l'impacte ambiental dels productes.

Ikea aposta pel 'Green Friday' per reduir l'impacte ambiental del 'Black Friday'

Això es tradueix en el fet que marques com Ikea s'han sumat al Green Day per oferir un nou concepte amb la idea de reduir l'impacte ambiental del consum massiu, que s’intensifica durant el Black Friday. A canvi d'entregar un moble, la companyia sueca donarà al client un val descompte per gastar a les seves botigues, cosa que li permet donar una nova vida als mobles que ja no necessiti sense haver-los de tirar. Tal com destaca a la seva pàgina web: “¡El Green Friday et permet donar una segona vida als teus mobles! T'animem a vendre el teu mobiliari usat i a canvi rebràs un val per gastar a les nostres botigues IKEA quan ho necessitis”.

Amb tot, el director de la Càtedra Escenaris de Futur Retail, Turisme i Serveis de la UPF-Barcelona School of Management ha destacat que tot això forma part d’un procés de sensibilització global de la població davant del sobreconsum i la sobreproducció que vivim. “Hem d’anar modificant aquest sistema a poc a poc, sense que sigui de manera brusca ni com una reducció, sinó canviant a un model de consum més tranquil que, a la llarga, ens generarà molta més felicitat”, afegeix.