El model híbrid de feina presencial i des de casa s'imposa a moltes empreses. Un any i mig després de la implantació generalitzada d'aquest model o d'experiències de teletreball obligades per la pandèmia, l'escola de negocis Eada ha elaborat una enquesta perquè els treballadors valorin com ho han viscut. La principal conclusió és que un 68% dels professionals valoren positivament l'experiència de treballar des de casa.
Entre els pros del teletreball, els enquestats destaquen un augment de la productivitat: la meitat pensa que és més productiu que a l'oficina, mentre que només un 16% considera que és al revés. L'estudi compara les dades recollides el 2020 amb les noves d'enguany. I els resultats indiquen que també hi ha contres, tot i que els treballadors s'han anat adaptant a la situació.
"A llarg termini, és important implementar mesures per gestionar l'estrès i millorar els vincles socials a l'empresa", segons la directora de l'estudi, Aline Masuda. I és que un 52% dels enquestats assegura que tenen símptomes moderats o greus d'estar cremats per la feina, un fenomen conegut en anglès com burnout. A més, un 53% considera que les relacions professionals s'han debilitat a causa de la distància i un 43% veu un problema treballar a casa quan es tracta de separar vida laboral i personal.
Però també es nota en l'estudi que els empleats han anat adaptant-se a la situació i han començat a posar límits. I és que aquest 43% que té dificultats de separar els dos àmbits de la seva vida, l'any passat era un 48%. També s'ha reduït el nombre d'hores extra que fan els treballadors des de casa. Ha augmentat el percentatge dels que diuen que no fan hores extra -del 19% al 27%- i dels que en fan una o dues -del 48% al 60%-. En canvi, ha disminuït el nombre de treballadors que asseguren que des de casa fan entre tres i quatre hores fora de l'horari laboral -del 20% a l'11%- i dels que en fan encara més -del 14% al 2%-.
"Les dades ens diuen que estem cremats i al mateix temps amb pocs recursos socials i aquí la figura del líder adquireix rellevància; ha de crear un espai en l'empresa o reunions presencials amb el propòsit de millorar les connexions socials entre persones. També és la persona que ha de saber si un empleat està o no preparat per teletreballar", segons Masuda.