La retolació dels negocis a Catalunya ha d'estar en català. Els clients han de poder ser atesos en aquesta llengua, a més de rebre-hi informació dels productes i manuals d'instruccions. Són drets reconeguts en el Codi de Consum, però només representa una de les raons que la Direcció General de Política Lingüística dona per incloure la llengua pròpia als negocis. A través d'una campanya dirigida a grans marques, emprenedors i comerciants, exposa 12 motius, des dels legals als que aporten un avantatge competitiu.
1. El català és un valor afegit. Més de quatre milions de consumidors ho consideren així, fet que pot decantar cap a una marca o l'altra una decisió de compra.
2. Aconsegueix fidelització. La llengua és una eina més per intentar que els clients repeteixin.
3. Altres empreses ja ho han fet. El 2003, només dues marques oferien el català com a opció per al menú del mòbil. Ara, quasi tots els mòbils venuts a Catalunya es poden configurar en català. Si les grans multinacionals de telefonia ho han fet, els negocis més petits també poden fer-ho.
4. També a les xarxes socials. Gairebé el 70 % dels consumidors catalans vol trobar els missatges a les xarxes socials de les seves marques preferides en català. I és que el consumidor valora l'ús de la llengua pròpia en tots els canals a través dels quals les marques s'hi comuniquen.
Dades i accions per incrementar el #català a l'empresa.
— Llengua catalana (@llenguacatalana) December 18, 2020
➡️https://t.co/cRdstubJ6q
➡️https://t.co/YzZXFt2xiT
➡️https://t.co/OKQguMe9by
➡️https://t.co/aevko0udP6https://t.co/gC1cxLc2Fw#CatalàiEmpresa#Emmarcat#Ofercat#PolíticaLingüística@EsterFranquesaB@cpnlcatpic.twitter.com/gW0zLnBGBE
5. Un mercat de 10 milions de consumidors. El català és la catorzena llengua amb major nombre de parlants de la Unió Europea, un segment gens menyspreable de la població.
6. Com la sostenibilitat, mantenir una llengua viva és una responsabilitat social. L'ús de la llengua als negocis contribueix a la "sostenibilitat de l'ecosistema lingüític".
7. Demanda i oferta. Gairebé el 90% dels consumidors volen el català com a opció als assistents de veu. Això es pot extrapolar a altres dispositius, per tant la demanda de producte en català existeix i l'oferta encara no la satisfà.
8. Adaptació. Per posicionarse i penetrar en un mercat, és clau per a una empresa adaptar-se a la realitat de la societat en la qual opera.
9. Acompanyar les grans marques. Empreses de la mida d'Apple, Facebook, YouTube, Twitter, Nike, Ikea, Zara, Booking, Mango i Danone són una mostra de multinacionals que ofereixen el català a les interfícies o a la pàgina web.
10. Personalització. Una de les tendències més clares de les empreses en màrqueting és l'adaptació a cada client. La llengua és un element més que s'ha de tenir en compte per oferir continguts personalitzats.
11. Futur. Els joves són els clients del present i del futur i estan escolaritzats en català. Per a ells, doncs, és signe de normalitat trobar el que ofereixen a les empreses en català.
12. Respectar els drets lingüístics. Com menciona aquest article a l'inici, el marc legal estableix uns mínims de presència del català als negocis que s'ha de respectar. En aquest sentit, la Direcció General de Política Lingüística ofereix una eina perquè les empreses puguin rebre un diagnòstic ràpid sobre la seva situació, a través d'un qüestionari de vuit preguntes.
Les dades per realitzar aquesta campanya s'han extret de l'estudi Preferències dels consumidors?, una anàlisi sobre l'ús del català en assistents de veu i la infografia 50 raons per fer marca en català, materials elaborats amb dades de la mateixa Direcció General de Política Lingüística.