“La cultura té potencial, ha de ser digital, és vida, però també ha de promoure la rendibilitat i ser un negoci”. Aquesta és la premissa pronunciada en l’acte New business models in the cultural digital market al 4YFN, moderat per la consultora en innovació cultural Antonella Brogilia, en el marc del Mobile World Congress 2022. Hi ha participat 5 startups catalanes que vinculen art i cultura en el món digital: Aulart (educació tecnològica musical), OffBeat (plataforma musical en el món del metavers), Antidote (validació de videojocs per estudis), Unison (revolució dels drets musicals) i WindowSight (plataforma en línia d’arts visuals).
La Generalitat de Catalunya, a través del Departament d'Innovació i Cultura Digital i l'Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC), sota la marca internacional Catalan Arts, reforcen la visibilitat internacional de les startups catalanes que vinculen art i cultura amb el món digital. I el Mobile és la millor ocasió per apropar-ho. La Consellera de Cultura de la Generalitat, Natàlia Garriga, ha assistit a la presentació per seguir de prop totes les novetats. I, en declaracions a VIA Empresa, confessa que algunes startups ja les segueix de fa anys i que "és impressionant el talent que tenim a Catalunya”. A més, Garriga afegeix que “aquestes empreses han obtingut un Préstec Participatiu Cultura, l’ajut financer que el Departament de Cultura va posar en marxa ara fa set anys per ajudar a la creació de startups en el camp de la cultura digital i que ha servit de molt”.
Garriga: "És impressionant el talent que tenim a Catalunya"
Un sector en auge
Marc Marzenit, CEO d’Aulart, destaca la importància de l’educació musical en la cultura i que “la música tradicional és obsoleta”. “És el moment d’apropar-ho als estudiants i a la indústria”, continua. “Amb les futures inversions incorporarem a la nostra plataforma un model de subscripció i un nou catàleg de productors, alguns d’ells guanyadors dels Grammy”. Pel que fa a OffBeat, el cofundador Miquel Tolosa considera que “la generació Z necessita identificar-se amb l’art i la música, ja que algunes plataformes són molt passives”. Per tant, la seva empresa emergent promou una comunitat global d’amants de la música mitjançant el món del metavers. De moment tenen 1.800 membres a la llista d’espera per formar-hi part.
Una altra startup interessant és Antidote, que tal com destaca el CEO Aleix Canals, “la indústria dels videojocs és enorme, però el 90% dels videojocs que es presenten fracassen”. Per aquest motiu ha creat una plataforma per a jugadors i desenvolupadors. D’aquesta forma podran oferir una validació de producte, una comunitat i una millora de la distribució constant.
Per altra banda, Jordi Puy, CEO d’Unison, s’afegeix a la revolució dels drets musicals a un sector molt monopolitzat. Per això ofereix un operador de gestió de drets d'autor musicals privat i per a províncies a l’Estat i un dels tres pioners a Europa. Finalment, Pol Rosset, CEO de WindowSight, reclama una experiència única per a les arts visuals, similar a la música, als films, les sèries o els llibres. De moment, segons ha explicat al 4YFN, compta amb “més de 180 artistes de 60 països diferents i també amb prestigiosos fotògrafs de National Geographic”.
Unes startups molt prometedores
La resta de startups que formen part de Catalan Arts i que s’han pogut trobar a l’estand durant el Mobile són:
- Awesome Studio: un estudi i publisher independent especialitzat en portabilitat i desenvolupament de jocs de qualitat.
- Arspect: un marketplace que ofereix una experiència dinàmica i personalitzada a través del lloguer d’art.
- Coeli Platform: és un software com a servei (SaaS) dissenyat per documentar, gestionar i publicar col·leccions patrimonials.
- Col·lectiu Cultura: una plataforma per connectar persones, institucions i empreses en zones no metropolitanes.
- EDvidence: és un ecosistema d’incubació per a startups EdTech i altres iniciatives educatives que combina la recerca universitària amb la formació en innovació empresarial.
- GameBCN: programa d’incubació global de Barcelona, que ajuda els estudis de videojocs a professionalitzar la seva producció i maximitzar les seves oportunitats de negoci.
- La Tempesta: empresa que dissenya i produeix nous formats i experiències innovadores a la cultura i el patrimoni a través de la creativitat digital.
- Messcellany: empresa interdisciplinària especialitzada en la producció de projectes que combinen les noves arts i tecnologies multimèdia amb les arts escèniques.
- myStage: és una plataforma digital per a la gestió i promoció del sector de les arts escèniques i la música en directe que apropa artistes, programadors i públic.