• Economia
  • 2021, l’any europeu del ferrocarril

2021, l’any europeu del ferrocarril

Els principals responsables de les infraestructures de transport valencianes conversen sobre la vertebració del territori a les portes del que ja és l'any del tren per a la UE

Un talgo a la nova estació de Cambrils del Corredor Mediterrani | Roger Segura (ACN)
Un talgo a la nova estació de Cambrils del Corredor Mediterrani | Roger Segura (ACN)
València
29 de Desembre de 2021

Ecològic, segur, innovador... El comité de representants permanent de la Unió Europea ha batejat el 2021 com l'Any Europeu del Ferrocarril. Segons Oleg Mutkovic, ministre de Medi marí, Transports i Infraestructures de Croàcia i president del Consell, "un ferrocarril respectuós amb el medi ambient i energèticament eficient exercirà un paper fonamental per a contribuir al fet que la UE arribe a ser climàticament neutra d'aquí a 2050". Amb aquest escenari, l'aposta pel Corredor Mediterrani que tant s'ha liderat des de València cobra més força enguany, més arguments per dir-ho d'una altra manera.

De tot això, i de la vertebració del País Valencià a través de les seues infraestructures de transport s'ha debatut recentment al Col·legi d'Enginyers Industrials de la Comunitat Valenciana (COIICV). Per a Josep V. Boira, Comissionat del Govern espanyol per al Desenvolupament del Corredor Mediterrani, no tenim una altra opció que pujar al tren, literalment: "El procés està ací, en els pròxims cinc o sis anys anem a veure un canvi simbòlic perquè el 2021 és l'Any del ferrocarril i això ja indica per on aniran les coses... alguna cosa està canviant a Europa", recorda Boira.

Participants al debat del COIICV | Cedida
Participants al debat del COIICV | Cedida 

I entre els canvis, l'afectació que això puga tenir per a les empreses és cabdal. El març de 2021 s'espera que es presente l'estudi de viabilitat sobre la creació d'una etiqueta europea per a la promoció dels béns transportats per ferrocarril. És a dir, Europa aposta per un distintiu que anime les empreses a passar-se al transport de mercaderies per tren. "El Corredor pot exercir un paper molt important per a les empreses i les persones; cal fer una reflexió important sobre la sostenibilitat i la reindustrialització, perquè un transport ferroviari de mercaderies és fonamental", sosté Boira.

Boira: “Cal fer una reflexió important sobre la sostenibilitat i la reindustrialització, perquè un transport ferroviari de mercaderies és fonamental”

Rafael Simó, president de l'Autoritat Portuària de Castelló, assegura quant al ferrocarril que "només ens hem de comparar amb altres països, perquè si, com es diu, estem tan bé en infraestructures i tan malament en ferrocarril, cal treballar-ho perquè és essencial per a guanyar en competitivitat". Al·ludeix Simó a la reflexió d'Aurelio Martínez, president de l'Autoritat Portuària de València, que diu reconeix "moltes necessitats", però que defensa que "les infraestructures físiques no són el pitjor". Martínez opina que "és molt difícil que avancem si no fem un esforç en capacitació".

Simó: “El ferrocarril l’hem de treballar, és essencial per a guanyar en competitivitat”

També en comunicació, han convingut a dir els ponents. Per a Boira, cal traslladar a la ciutadania "la importància de les infraestructures que tenim en la nostra Comunitat per a posicionar-nos en mercats interiors, però també a nivell europeu i espanyol".

La credibilitat del port de València

Amb la participació de Martínez al debat, la polèmica sobre l'ampliació del port de València no s'ha pogut eludir: "El port de València en València no té cap credibilitat", ha expressat. En bona posició, tot i l'efecte de la parada global per la Covid-19 (el port de València es manté en mercaderies "amb un segon semestre espectacular"), avisa el seu president que els processos de maduració dels ports són molt llargs... "I per això és absolutament important que comencem ja amb la licitació, encara que és legítim que es diga que no es vol més port".



També Aurelio Martínez ha defensat que "hem d'aspirar a ser port-hub, perquè redueix els costos d'exportació, operatius... De fet, hi ha moltes indústries que han vingut a València perquè hi havia un port-hub. Però això és com Alícia al país de les meravelles, si no avances al ritme dels altres, acabes quedant-te arrere". El president de l'Autoritat Portuària de València ha assegurat que la terminal nord serà la més eficient del món, reduirà el 98% les emissions de CO₂, i estarà completament electrificada", però apunta que "si no es fa l'ampliació nord, MSC s'endurà la seua càrrega i perdrem 2 milions de contenidors".

Martínez: "Hi ha moltes indústries que han vingut a València perquè hi havia un port-hub"

A Alacant aquests dies estan tornant a viure l'impacte de la cruesa de les restriccions en els resultats. Amb els aeroports tancats per als britànics, el negoci es veu colpejat, ja que com ha explicat la directora de l'Aeroport d'Alacant-L'Altet, Laura Navarro, el passatger del Regne Unit suposa el 40% del total del passatge. Navarro destaca com la recuperació pot ser ràpida, "al juliol i agost hem recuperat el 50%, però hem patit la falta d'harmonització europea, la segona onada... i la falta de coneixement ha fet que hi haja falta de confiança, però és cert que el 2021 serà un any incert".

Moment del debat celebrat al COIICV | Cedida
Moment del debat celebrat al COIICV | Cedida 

En diferent posició es troba AEROCAS, que busca el seu propi espai en les infraestructures valencianes. La seua directora general, Blanca Marín, observa que ha sabut créixer com a estacionament i ara busca "accelerar el procés de diversificació en el qual ens hem submergit". Marín, que des que ha estat nomenada ha estat buscant aliances amb diferents sectors estratègics com el port de Castelló, considera que en aquest temps, d'una banda, s'ha aclarit l'activitat de desmantellament "i hem pogut fer inversions de manteniment, i estem treballant perquè l'any que ve puguem donar una orientació a les rutes comercials per a rutes comercials nacionals".