L’ecosistema de les startups creix cada any. Cada cop són més els emprenedors que es llancen al mercat amb les expectatives altes i els objectius posats en millorar les societats; i amb aquests mateixos objectius es dona el tret de sortida al 4YFN un dels congressos mundials dedicats a les empreses emergents i que torna aquest any per promocionar, analitzar i descobrir empreses mundials que realment estan intentant canviar el curs de la societat: “La naturalesa humana, sobretot la manera amb la qual ens relacionem, canvia constantment i la tecnologia és una bona eina per adaptar-nos a aquests canvis i millorar-los”, explica Pere Duran, director de 4YFN.
Aquest any, el congrés acull més de 450 startups d’arreu, més de 300 ponents i més de 200 empreses emergents que presenten la seva idea per aconseguir fer-la realitat. En definitiva, 4YFN torna a la presencialitat després de la crisi de la covid-19 i ho fa de la mà de la Fira de Barcelona, però també de patrocinadors i empresaris nacionals i internacionals.
Valls: “Les startups són el primer impuls d’aquesta tracció que portarà al canvi”
En la conferència d’obertura tres empresaris nacionals posen sobre la taula els problemes principals del nostre món -que ja existien abans de la covid- i que ara podem començar a solucionar gràcies a les noves tecnologies. Tot i això, encara sembla que la societat no està del tot preparada per aquest canvi: “Estem profundament distrets”, explica Aleix Valls, CEO i cofundador de Liquid. En aquest sentit, el cofundador de Liquid recorda que moltes vegades sabem el que hem de fer, però no sabem com fer-ho i això provoca que les societats no avancin. Així i tot, també es mostra esperançat al parlar de les startups qui, segons el seu parer “són el primer impuls d’aquesta tracció que portarà al canvi”.
L’ètica d’internet
“Som els cinturons de seguretat de la Intel·ligència Artificial”, descriu Gemma Galdon, CEO i fundadora d’Eticas. L’empresa de la ponent vol posar punt final a l’era de la no ètica dins de les xarxes socials i de les plataformes. Així doncs, Galdon creu que “hem de ser conscients que no és bo que no existeixi una regulació”, ja que necessitem barreres per no enfrontar-nos als riscos que provoquen les xarxes. “L’addicció a les xarxes és una malaltia existent i necessitem regulacions per parar-ho”, afegeix la fundadora d’Eticas.
Galdon: "L’addicció a les xarxes és una malaltia existent i necessitem regulacions per parar-ho"
A més, Galdon recorda que no és res nou, ja que l’ètica de les empreses ha existit sempre, simplement s’ha difuminat a l’hora de parlar d’internet o de xarxes socials. “Ningú compraria un cotxe o es posaria una vacuna que només necessita el jurament del seu creador per a comercialitzar-se; el mateix hauria de passar amb la Intel·ligència Artificial i les noves tecnologies”, insisteix l’empresària i directiva.
Una revolució a les teulades
“El 100% energia verda i connectivitat entre persones, aquests són els objectius d’Holaluz”, remarca Carlota Pi i Amorós, cofundadora i presidenta executiva de la companyia. En aquest sentit, la cofundadora recorda que fa deu anys, quan l’empresa estava començant, podia pensar que tenien una visió "ingènua" del seu projecte, però la pandèmia ha fet que aquest projecte sigui més realista que mai, ja que tal com explica Pi i Amorós: “La pandèmia ens ha fet donar compte que necessitem un canvi i Holaluz busca aquest canvi”.
Pi i Amorós: “La pandèmia ens ha fet donar compte que necessitem un canvi"
En aquest context, la cofundadora de l’empresa energètica explica com només a l’Estat espanyol ja hi ha milions de teulades amb la capacitat tècnica de convertir-se en productores d’energia solar i renovable. A part, Espanya és un dels països amb més hores de sol al món, unes 1.700 hores a l’any de llum, unes dades que tal com diu la cofundadora d’Holaluz: “Poden impulsar molt més aquesta revolució energètica”.
L’obertura del congrés promet startups, històries contagioses i una gran aposta per a tornar a la normalitat dels esdeveniments presencials, tota una declaració d’intencions per part d’aquesta edició que, sota el lema de la connectivitat, vol apostar pel futur en aquesta nova normalitat; un futur que tal com descriu Gemma Pi i Amorós: “Està a les nostres mans, ja que només arriba quan nosaltres volem que arribi”.