5 pilars de la marca Barcelona

Per què Turisme de Barcelona, la Fira, el Port, l'Aeroport i el Consorci de la Zona Franca són claus per a la ciutat?

El recinte de Fira de Barcelona a l'Hospitalet. | EP
El recinte de Fira de Barcelona a l'Hospitalet. | EP
Albert Ortas
Director general d'Intermèdia Comunicació
Barcelona
15 de Juliol de 2020

El passat 21 de juny, la Unió Europea va aprovar l’obertura de fronteres després de tres mesos d’estat d’alarma. No ha estat fàcil reprendre la connexió entre els països europeus, a causa de divergències d’alguns països del vell continent com Hongria i Polònia sobre com calia gestionar el control de les fronteres davant els contagis de la covid 19.

 

Les relacions comercials i el turisme, l’anomenada indústria de la felicitat del segle XXI, s’ha vist del tot afectada a causa d’aquesta crisi sanitària. A Catalunya, i especialment a Barcelona, ciutat turística des de l’organització dels Jocs Olímpics del 92, es comencen a veure els primers visitants que passegen pel centre de la ciutat. Són molt pocs. Encara molts restaurants i hotels resten tancats esperant que es torni a reactivar el sector. No serà fàcil davant unes perspectives gens optimistes i de possibles rebrots.

"Agradi o no, el turisme és un sector estratègic per a Barcelona i per a tot el territori català" 

Avui, prop del 20% de la planta hotelera està oberta, 100 hotels, segons dades de Turisme de Barcelona. La majoria d’ells fins i tot han obert per responsabilitat i compromís amb la ciutat. Fins i tot, alguns apartaments turístics s’hauran de reconvertir en habitatges. El turisme avui suposa el 12% del PIB de l’economia local. Una economia que pesa molt, fins i tot massa pels moments que vivim. Ocupa 90.000 persones sobre un total de 800.000 llocs de treball que actualment hi ha a la ciutat. Agradi o no, avui és un sector estratègic per a Barcelona i per a tot el territori català.

 

El turisme no se’l pot menysprear, se l’ha de gestionar millor des de criteris de sostenibilitat i responsabilitat. Hem de produir un turisme respectuós amb les ciutats i el territori. Amb la pandèmia ens n’hem adonat que ja no val tot. No al turisme de botellot o de masses, cal potenciar un turisme cultural, urbà i de valor afegit. I, efectivament, la ciutat se n’ha de beneficiar.

Nous plans estratègics 

Aquesta és la realitat que tenim avui. L’embat que hem sofert en forma de crisi econòmica i social ens fa reflexionar sobre quins sectors estratègics cal treballar en el futur. Seguim tenint els mateixos actius de ciutat que abans. Ara és un bon moment per impulsar nous plans estratègics que donin resposta als canvis que vivim,  així com utilitzar les eines adequades que ja tenim.

"A més de l’administració i el lideratge públic, la ciutat disposa d’uns agents econòmics i socials que són claus per reimpulsar la Barcelona del futur"

I Barcelona en té, d’eines. Òbviament a més de l’administració i el lideratge públic, la ciutat disposa d’uns agents econòmics i socials que són claus per reimpulsar la Barcelona del futur. Turisme de Barcelona, la Fira, el Port, l’Aeroport i el Consorci de la Zona Franca. Vull citar-ne aquests cinc. Són cinc pilars que dinamitzen la ciutat, l’àrea metropolitana i gran part del territori català. Però avui adquireixen una importància cabdal per impulsar projectes estratègics de futur.

Què volem ser en el futur? Tots cinc ja estan treballant plans estratègics i visió a llarg termini. La digitalització de la logística, la indústria 4.0, el 3D, l’aposta per la connectivitat, el 5G... Són cinc actius que han de ser protagonistes de la recuperació, veritables ambaixadors de la marca Barcelona.

Ambaixadors de Barcelona

Per això és necessari crear una aliança estratègica de tots ells amb la ciutat i el país, que doni resposta al futur dels nostres sectors com el turisme, el comerç, la logística, la indústria, l’esport... Donant resposta també als processos de digitalització de tots ells. Avui, a Barcelona no li sobra precisament múscul financer, necessitem bons prescriptors que promocionin tot allò que sabem fer i farem, perquè inversors apostin per noves iniciatives d’alt valor afegit, en I+D, per exemple.

"La innovació, la recerca, la creativitat i l’emprenedoria són molt importants, però encara ho és més quan l’estratègia és compartida per tots"

Aliances que promoguin projectes com els que s’han desenvolupat recentment entre el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la multinacional nord-americana HP, el centre tecnològic Leitat i el CatSalut amb la posada en marxa del primer respirador fabricat amb tecnologia 3D i preparat per donar suport a l’emergència que va generar la covid19.

Un èxit compartit que diu molt sobre quin futur hem de construir tots plegats. La innovació, la recerca, la creativitat i l’emprenedoria són molt importants a Barcelona, però encara ho és més quan l’estratègia és compartida per tots.