• Economia
  • Les 500 noves cares de la logística

Les 500 noves cares de la logística

El SIL enceta l'edició del retrobament amb moltes històries i èxits per compartir, canvis per analitzar i nouvinguts per presentar

La 22a edició del SIL 2022 girarà al voltant de tres temàtiques principals: talent, innovació i sostenibilitat | Cedida
La 22a edició del SIL 2022 girarà al voltant de tres temàtiques principals: talent, innovació i sostenibilitat | Cedida
Barcelona
31 de Maig de 2022

Després de dos anys d'absència obligada, el SIL enceta "l'edició del retrobament". Dos anys sense veure's les cares -i sobretot si han estat marcats per una pandèmia mundial- donen per explicar moltes històries, compartir èxits, constatar canvis i presentar els nouvinguts. "La logística ha viscut una transformació sense precedents", afirma Blanca Sorigué, directora general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i del SIL, a VIA Empresa; un procés que ha estat marcat per la disrupció tecnològica i els nous patrons de consum i que ha conclòs amb xifres rècord, noves maneres de fer i un llarg llistat d'empreses emergents. Les noves cares del sector.

Concretament, a Catalunya hi ha 499 startups dedicades al sector logístic, que generen 3.600 llocs de treball, segons dades de l'Observatori de la Logística de Cimalsa. Al SIL 2022 hi assistiran oficialment 150, encara que seran moltes més les que visitaran el recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona engrescades per les múltiples activitats i espais que el CZFB ha ideat especialment per elles, com el Círculo startups, una de les novetats d'enguany, l'Startup Innovation Hub o el premi a la Millor Startup, que compta amb 10 finalistes: BeChained Artificial Intelligence Technologies, Alterity, Zeemcoin, Yopidoya, Estoko Logistics, Sense, ClearQuote, Usyncro, Feeder i Gandolapp.

Aquestes 150 startups es reuniran, des d'aquest dimarts fins al 2 de juny, amb la resta d'actors tant nacionals com internacionals del món de la logística, transport, intralogística i cadena de subministrament, en la 22a edició del SIL; un saló que girarà al voltant de tres temàtiques principals -talent, innovació i sostenibilitat- i que comptarà amb més de 12.000 assistents, 650 empreses i més de 300 speakers internacionals. 

Nous reptes, nous actors

Segons la radiografia de Cimalsa, el 60% de les startups del sector logístic de Catalunya estan ubicades a la província de Barcelona. L'e-commerce esdevé l'activitat principal i representa el 43% de la branca emprenedora, materialitzada a través de múltiples solucions relacionades amb plataformes d'e-commercemarketplaces, última milla, embalatge intel·ligent, enviaments sota demanda i taquilles intel·ligents.

Els perfils més demandats per les empreses són els caps de magatzem, sales executive i programadors de PLC

La irrupció de la pandèmia i els canvis dels models de negoci han sacsejat el sector i això ha provocat, a més de nous models de negoci, nous perfils professionals que puguin donar resposta a les necessitats de la logística i la cadena de subministrament. De fet, segons un estudi elaborat per Randstad, els perfils que més estan demandant les empreses del sector avui dia són caps de magatzem, sales executive i programadors de PLC encarregats de dissenyar programes de control i funcionament per a la maquinària automatitzada.

El sector demana i el mercat laboral sembla que encara no s'ha posat les piles: "el principal hàndicap de la indústria és la manca de personal qualificat", admet Sorigué, qui també afegeix dos reptes als quals s'enfronta el sector i que protagonitzaran gran part de les xerrades i taules rodones d'aquests dies: "la necessitat de ser cada vegada més sostenibles i la falta de superfície per créixer". De fet, la disponibilitat a la zona Centre actualment és nul·la i a la primera corona es troba en el 2,3%, fet que està provocant que el sector intensifiqui la recerca de vies alternatives per aconseguir més sòl, com la logística vertical, que de fet també protagonitza una taula rodona del saló. 

El sector, de fet, també s'enfronta a un altre repte: superar la bretxa de gènere. En termes d'ocupació, la dona només representa el 21% dels professionals del sector. 

La logística, motor de l'economia catalana

Segons dades de Cimalsa, la logística representa el 14,4% del PIB a Catalunya, fet que la converteix en el segon territori europeu on el sector té més pes sobre el producte interior brut, per darrere dels Països Baixos. Aquesta transcendència es reflecteix també en l'ocupació del mercat laboral: en el 2021 el sector va registrar una taxa d'atur del 4,6%, molt per sota de la del conjunt de l'economia (13,3%). De fet, la població activa en el sector va tancar el 2021 amb més d'1,3 milions de persones, representant el 5% de tots els professionals actius de l'economia espanyola. 

Els treballadors del sector logístic represnten el 5% dels professionals actius de l'economia espanyola

El sector viu una època daurada i es troba en ple creixement a tot l'Estat espanyol. Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), a Espanya el sector logístic va incrementar la seva xifra de negocis un 18,9% el 2021. L'activitat amb major creixement és la de l'emmagatzematge i tota aquella vinculada amb el transport.

Pujar-se'n a l'onada tecnològica

La logística i la cadena de subministrament viuen una transformació tecnològica i, segons Sorigué, la principal protagonista ha estat "la robòtica, ja que permet l’automatització de molts processos d’emmagatzematge, millorar els nivells de productivitat i la gestió de l'estoc, així com la disminució dels costos d’explotació". Al llistat de les tecnologies que estan transformant el sector, Sorigué afegeix "l'Internet de les coses (IoT), el big data, la impressió 3D, l’ERP (planificació de recursos empresarials) i els softwares de gestió per millorar l’administració dels processos".

El 32% de les empreses tenen previst invertir entre un milió d'euros i cinc milions en els pròxims cinc anys

Per pujar-se'n a l'onada tecnològica, però, és necessari buidar la butxaca. De fet, segons el l XII Baròmetre del Cercle Logístic del SIL, el 32,1% dels directors de logística i supply chain afirma que les seves empreses invertiran entre un milió d'euros i cinc milions en els propers cinc anys per adaptar-se a l'economia 4.0; un 5,6% invertiran entre 5 i 10 milions i un altre 5,6% entre 10 i 50 milions. Un 2,4% de les empreses tenen previst realitzar inversions superiors als 50 milions d'euros. 

A l'altre costat de la balança, més de la meitat dels directors (54,3%) afirmen que les seves empreses invertiran menys d'un milió d'euros. Però invertiran. A la logística no hi ha opció: ningú pot quedar fora de la quarta revolució industrial.