• Economia
  • 6 eines imprescindibles per exportar

6 eines imprescindibles per exportar

Internet posa al nostre abast diverses eines digitals, la majoria gratuïtes, que ajuden a definir l'estratègia d'internacionalització

La internacionalització accelera la innovació
La internacionalització accelera la innovació
PJ Armengou Freixa
16 de Desembre de 2016

Tant si volem obrir una franquícia de centres de ioga a Moscou i ens interessa conèixer la competència local; com si volem saber les diferències entre els internautes de Mèxic i Espanya; a Internet trobarem eines digitals per analitzar els nous mercats. I, en molts casos, les plataformes són gratuïtes i obertes a tothom. Aquestes eines digitals utilitzen bases de dades internes (de la mateixa empresa) o externes (open data) per acompanyar en el procés d'internacionalització. Analitzen els fluxos comercials, les pàgines web, l'interès dels usuaris a la xarxa, les patents de nous productes... És a dir, són indicadors molt útils per prendre decisions més fonamentades des del departament d'exportació.

Per conèixer el comerç: Panjiva
Segons l'expert en estratègia digital CarlesRevilla, les dades d'importacions i exportacions són claus per vendre a l'exterior, però és difícil consultar les bases de dades de cada companyia o país. Per això, Revilla proposa utilitzar Panjiva, un motor de cerca de pagament que ofereix tota la informació sobre proveïdors i fabricants a escala mundial. És a dir, combina dades de duanes de tot el món i bases de dades d'empreses especialitzades i les indexa a la seva plataforma.

Els usos de Panjiva són moltíssims: pot ajudar a buscar nous proveïdors, a rastrejar l'activitat de la competència, a trobar nous clients potencials, ... Amb ella, podem saber quants plàtans han arribat al port de Miami aquest agost, o quantes empreses tèxtils xineses operen al moll de Nova York. "Fa quinze anys analitzar totes aquestes dades hauria estat una tasca impossible", explica Revilla, en el marc de les sessions d'internacionalització per empreses organitzades per ACCIÓ.



Per sobreviure a Internet: Woorank
En un procés d'internacionalització, també ens pot interessar saber quin rendiment està tenint la nostra pròpia pàgina web. Potser ens cal vendre per Internet, o simplement volem tenir una presència solvent a la xarxa. Sigui quin sigui el nostre interès, Woorank és una bona eina de màrqueting digital per portar-ho a terme. Aquesta plataforma gratuïta realitza un informe setmanal sobre el portal web que es desitgi. Ofereix indicadors de posicionament als cercadors, de nombre de visitants, l'estimació del tràfic i la seva procedència geogràfica...

Per aprendre de la competència: SEMRush
El SEMRush treballa de manera semblant, però està especialment pensada per a l'anàlisi de les webs de la competència i no tant per les pròpies. L'eina, molt semblant a Google Analytics, permet tenir informació d'audiència, dels canals per on arriben al portal els usuaris, del temps que passen al web, de les paraules que han cercat per arribar-hi... És a dir, informes minuciosos i completíssims sobre com treballen el SEO i el SEM la nostra competència. SEMRush ofereix serveis gratuïts i de pagament, amb uns preus que van des dels 69 dòlars al mes fins als 549.

Per conèixer el consumidor: Google Consumer Barometer
El gegant de les cerques ofereix desenes d'eines per trobar informació a la xarxa. Entre elles, n'hi ha algunes que poden ajudar en el procés d'internacionalització. Un exemple és el Google Consumer Barometer, que permet entendre la conducta a Internet de persones d'arreu de món: si hi accedeixen per mòbils o ordinadors; com compren online; quant de temps dediquen a navegar per Internet, ... L'eina combina dades pròpies de Google i estadístiques específiques i permet fragmentar les dades segons sexe o edat i comparar-les amb les d'un altre país. Tot plegat permet, per exemple, gestionar millor el propi web o plantejar estratègies de màrqueting online.

Per explorar els temes de cerca més populars: Google Trends
En tot negoci és important estudiar les tendències que es donen durant un període de temps concret, per aprofitar l'onada. En aquest sentit, una altra eina gratuïta del motor de cerca nord-americà per l'anàlisi de mercats que aporta dades sobre l'interès de les persones a cada país i els moments en què cerquen cada concepte és Google Trends. Mostra gràficament l'índex de volum de cerques a les diferents regions de cada país o compara fins a cinc termes al mateix temps per saber com ha variat l'interès d'un tòpic.



Per conèixer els productes inventats: Google Patents
Una altra eina és Google Patents, que permet saber si un aparell ja ha estat inventat i patentat. La plataforma de Google permet buscar patents per paràmetres com ara el nombre, la data o el nom de l'inventor des del 1790.

Avís a navegants
D'eines n'hi ha milers, però només donen indicadors que s'han de saber interpretar. És informació que necessitarem per assessorar-nos amb el canvi de divises; amb les normatives sanitàries del nou país; amb l'etiquetatge... Però Carles Revilla recorda que "cal anar amb compte amb els indicadors i sempre cal contrastar la informació".

L'expert en estratègia digital posa un exemple: si una empresa d'anxoves utilitzés Google Trends per analitzar l'interès del seu producte als Estats Units, trobaria que les anxoves causen furor a New Hampshire. La realitat, però, és ben diferent: el que triomfa allà és el Restaurant Everything But Anchovies (Tot menys anxoves).