La teoria diu que desenvolupar entorns i equips feliços té un impacte directe sobre el compte d'explotació de les organitzacions empresarials. El treballador està més motivat i rendeix més i millor. Des de petits gestos en el dia a dia, fins a l'anàlisi interna de l'empresa, els empresaris i especialistes en gestió de les persones asseguren que, al final, els resultats mostren que surt a compte.
"La felicitat en el treball és una inversió rendible". Ho afirma amb rotunditat Santiago Garcia, soci director de Jakobsland Partners i ambaixador a Espanya de iOpener Institute for People and Performance. I ho ha fet davant un auditori ple de directors generals i responsables de gestió de les persones de Catalunya, en una nova sessió del Fòrum Recursos Humans que organitza Foment del Treball.
La bona acollida de la sessió ja mostra que els responsables de grans organitzacions busquen 'alguna cosa més' per aconseguir bons resultats. "Avui dia hi ha una creixent guerra pel talent i cada vegada més per a les empreses és més important comptar amb els millors", explica per comentar, seguidament, que els millors "només triaran una empresa on tinguin la sensació que podran ser feliços".
El treballador ha d'estar a gust
La clau està, llavors, en què el treballador se senti a gust, còmode i reconegut: treballarà més i millor. Sobre això també ha parlat Mario Rovirosa, director general de la farmacèutica Chiesi Espanya, posant exemples molt concrets. "És important saludar, felicitar, agrair i demanar disculpes quan les coses van malament. Són tasques senzilles però que no fem suficientment", assegura. Rovirosa considera que les empreses han de creure firmament en aquesta filosofia perquè "un treballador compromès també serà un bon professional", del que destaca la coincidència de valors com un dels motius principals de l'èxit o fracàs de la seva relació amb l'empresa.
Buscant una solució per incorporar noves idees a la seva gestió de persones, Rovirosa va conèixer Santiago Vázquez, chief people officer de R, un operador mòbil gallec i ideòleg del mètode felicitat de R. Aquest model contempla la realització d'enquestes al client, l'avaluació dels valors corporatius, la mesura dels índexs de felicitat i el treball d'un model de lideratge, entre d'altres, amb l'objectiu de fomentar una cultura orientada a la felicitat a la feina. I és que Vázquez considera fonamental acudir cada dia content a la feina perquè, "si anem a treballar 40 anys o més, podem renunciar a ser feliços?", pregunta a l'auditori reunit a Barcelona.
Un model que permet analitzar 16 competències en 360 graus per aconseguir unes oportunitats que abans no es tenien. De l'experiència, Vázquez ha extret la conclusió que les persones que són perseverants són més felices en el treball, "perquè quan algun acaba el que comença és més feliç". Però qui té aquest perfil sempre és un treballador responsable que aporta molt a l'empresa. "El talent d'avui i el de demà demanarà flexibilitat, conciliació... i l'empresa ha d'estar preparada", declara Rovirosa.
I és que, segons García, les tendències actuals també influeixen a aconseguir la felicitat en l'àmbit laboral, les quals enumera de la següent manera:
1) Volatilitat i incertesa. Tot dura menys. Les fines han deixat de ser per a tota la vida.
2) Els treballs són més complexos. Els acompliments són variables. Cada vegada és més important contar amb els millors al si de les organitzacions.
3) Ser-hi un "bon col·laborador" no significa el mateix.
4) Es passa de la cadena de comandament a la intel·ligència col·lectiva: s'ha d'aprofitar el coneixement de l'equip, no cal que el directiu sigui el més sabut de l'equip.
5) Hi ha una "guerra pel talent", un intent d'atraure els millors: cada vegada és més important
6)Els valors emergents són els treballs amb més sentit.
7)El mercat de treball es polaritza.
A més felicitat, major eficiència
Experts en gestió de recursos humans asseguren que el treballador feliç acompleix millor amb els seus objectius i a més, es compromet més amb l'empresa
20
d'Agost
de
2014