• Economia
  • L’acceleradora del tercer sector

L’acceleradora del tercer sector

El paper de la filantropia i el mentoratge empresarial com a complement a l’acció de l’administració per dur a terme polítiques públiques a petita escala

La Fundació Banc Sabadell i Ship2B | Cedida
La Fundació Banc Sabadell i Ship2B | Cedida
Barcelona
14 de Desembre de 2021

Si parlem d’accelerar una empresa i orientar-la en la seva trajectòria, el referent acostuma a ser una startup del sector tecnològic, formada per joves emprenedors i amb un creixement ràpid i exponencial. Precisament per intentar desterrar aquest tòpic, la Fundació Banc Sabadell i Ship2B han creat els premis B-Value, que són la culminació d’un programa d’acompanyament de líders de les entitats socials perquè aquests adquireixin conceptes i eines que moltes vegades desconeixen o no solen aplicar. Enguany, que s’ha celebrat la cinquena edició dels premis, la reflexió ha pivotat entorn del paper de la filantropia al rescat del tercer sector. Així ho ha comentat Inés Entrecanales de la Fundació Juan Entrecanales de Azcarate, una de les entitats col·laboradores de l’esdeveniment. “La filantropia i el mentoratge han de servir com a complement de l’administració per desenvolupar accions que funcionin com a polítiques públiques a petita escala”.

La implicació de la societat civil i l’impacte d’aquests projectes, analitzats des d’una perspectiva empresarial, són el marc sobre el qual se sustenta aquest propòsit. “Som activistes d’un món real des de l’empresa”. Així s’ha reivindicat Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundació Ship2B i de la Fundació Macba. Grandes ha defensat el rol futur de la filantropia com un catalitzador del creixement econòmic, aportant una visió respectuosa i sostenible. “Hem d’apostar per un model financer, que mesuri resultats i la transparència del seu impacte”. Les fundacions que han participat en l’entrega dels cinquens premis B-Value han coincidit a assenyalar que les entitats socials han de començar a incorporar paraules com canvis o planificació. En una frase, menys emoció i més estratègia.

Transformació i supervivència

El programa B-Value té com un dels seus objectius la transformació de les entitats del tercer sector amb el suport de l’àmbit privat. Així, Sonia Mulero, de la Fundació Banc Sabadell, ha assegurat que el “sector públic no serà capaç de tirar endavant tot sol”. Per això, ha al·ludit a l’acceleració del tercer sector. En aquesta edició, el programa ha comptat amb 151 candidatures, un 68% més que en l’anterior. D’aquestes, s’han seleccionat 12 finalistes, que són les què han presentat la seva proposta de valor, susceptible de ser finançada o acompanyada, en un ‘pitch’ de tres minuts.

Durant els cinc anys del programa hi han passat més d’un miler de projectes, dels quals s’ha acompanyat a més d’una cinquantena i 30 han sigut els premiats

La cofundadora de la Fundació Ship2B, Clara Navarro, ha recordat que durant els cinc anys del programa hi han passat més d’un miler de projectes, dels quals s’ha acompanyat a més d’una cinquantena i 30 han sigut els premiats. “De tots aquests, un 91% dels projectes segueixen vius”. Prenent com a base la ràtio de supervivència alta, Navarro ha instat a fer “una empenteta a les iniciatives del tercer sector, tenint en compte factors com l’impacte social i la seva escalabilitat”. La seva tesi és que han de ser capaces de defensar el seu projecte igual que ho fan les startups tecnològiques.

Aquesta presentació l’han fet 12 de les empreses finalistes. En poc més de tres minuts han explicat els punts forts de la seva proposta empresarial. L’acte ha finalitzat amb l’entrega d’un reconeixement a sis d’elles. Les entitats Asociación YouSocial Volunteer, Fundació Privada Mas Albornà, l’Associació Verificat, la Fundació d’Oncologia Infantil Enriquetta Villavecchia, Avifes i la  Fundación Universo Accesible han estat les guanyadores.

Més enllà d’aquests reconeixements, la directora de RRHH de Banc Sabadell, Ana Aller, ha lloat el valor i la funció dels mentors, que han aportat la seva experiència d’una forma voluntària, i la capacitat de les companyies del tercer sector participants de transformar en una oportunitat els reptes que han d’afrontar. Amb eines com la inclusió, l’impacte social i l’escalabilitat, les entitats del tercer sector també poden lluitar per posicionar-se al mercat des de la competitivitat. Tal com ha assegurat una de les ponents, aquestes són “les seves armes de creació massiva per generar oportunitats d’ocupació i no només intentar millorar la societat, sinó fer-ho possible”.