La pandèmia, el brexit, el vaixell encallat al Canal de Suez, la crisi de les matèries primeres i la del transport marítim. La tempesta perfecta s’ha instal·lat sobre el comerç internacional els darrers dos anys i encara no s’ha esvaït. El món cada vegada canvia més ràpid i les empreses que venen a l’estranger han d’estar preparades per fer front a imprevistos que potser no s’havien ni plantejat. Tot això s’ha parlat a la primera sessió de la Setmana de la Internacionalització, unes jornades que es desenvoluparan des d’aquest dilluns i fins divendres de manera digital, organitzades per Acció, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat.
“Sortim d’uns mesos difícils, però és en aquests moments quan l’empresa catalana ha de fer un esforç per sortir a l’exterior”, ha indicat Albert Castellanos, secretari d’Empresa i Competitivitat del Govern. La taula rodona que s’ha celebrat en el marc d’aquesta primera jornada, dedicada als riscos del comerç exterior, ha estat formada per tres directius d’empreses catalanes exportadores. De fet, un d’ells, Alberto Gómez, director de la unitat de negoci internacional dels Laboratoris Ordesa, considera que “sempre és un bon moment per expandir-se i buscar noves oportunitats”. Així doncs, ni la tempesta perfecta del comerç exterior ha de fer enrere les companyies que vulguin provar sort fora de les fronteres del seu país.
Però no tot són desgràcies. “No és ni més fàcil ni més complicat exportar ara que fa uns anys; és diferent”, opina Patricia Szalak, directora comercial del grup Mesoestetic Pharma. D’una banda, ha explicat segons l’experiència de la seva companyia, el sector salut s’ha centrat en bona part en les vacunes contra la covid-19, deixant parada o alentint l’activitat d’altres segments. De l’altra, la digitalització ha facilitat tant el contacte amb l’estranger com l’accés a la informació, dues claus a l’hora d’entrar a un nou mercat. Hi coincideixen Marc Boher, CCO d’Urbiotica, i Txell Gimeno, directora general de Draco Systems. “És un moment idoni per exportar: cada vegada hi ha més digitalització i és més fàcil arribar als canals de venda; a més, la inversió necessària és molt inferior a fa uns anys”, segons Boher. Per la seva banda, Gimeno indica que “en el sector tecnològic, on nosaltres operem, és tot més fàcil: amb una videoconferència parlem amb qualsevol país a qualsevol moment”. Tot i això, el contacte en persona és imprescindible en alguns moments clau de les negociacions amb distribuïdors, per exemple. Per a Gómez, aquest és un dels aspectes que cal reprendre: els viatges de negocis.
Més enllà de les exportacions
A Catalunya hi ha 48.000 empreses exportadores. D’aquestes, 17.000 ho fan de manera regular, segons dades d’Acció. Albert Castellanos ha recordat durant la inauguració de les jornades, que “quan parlem d’internacionalització no només parlem de fer vendes fora, sinó també d’atreure inversions estrangeres, de cooperar tecnològicament amb socis a l’exterior i d’implantar-se de manera permanent en altres mercats”. Quin és el principal avantatge de tot això? Diversificar riscos. En un món canviant, això aporta resiliència –“si un segment falla, l’altre fa tirar endavant”– i, per tant, competitivitat.
De fet, aquesta resiliència s’estén a tot el país. “Catalunya ja tenia una economia molt oberta, amb exportacions que representaven un 26% del PIB, i l’hem fet pujar fins al 33%”, ha indicat Castellanos. Això vol dir que les exportacions han crescut de manera més ràpida que el conjunt de l’economia. La covid-19, ha explicat el secretari d’Empresa i Competitivitat, més que reduir el nombre d’empreses exportadores, ha reduït temporalment el nombre d’exportacions que fan aquestes. “Si només depenguéssim de la demanda exterior, la recuperació seria clarament en forma de V”, ha afegit. Però sectors com el turisme frenen aquesta tendència. Les previsions són optimistes: a principis d’any s’estimava un creixement de les exportacions del 5%, però ara el nombre ja ha pujat al 9% en les previsions més negatives i al 13% en les positives. De fet, Castellanos ha anunciat que es calcula que aquest 2021 se superaran els 74.000 milions d’euros en exportacions, de manera que es marcarà un nou rècord.
A Catalunya hi ha 48.000 empreses exportadores i, d'aquestes, 17.000 ho fan de manera regular
Els dos riscos actuals
Els dos riscos principals que hi ha actualment són, coincideixen tots, el transport i les matèries primeres. Els preus s’han multiplicat i l’escassetat provoca retards en l’arribada de materials per fabricar els productes finals. “Com que hi ha tanta demanda de productes acabats, els principals països productors compren molta matèria primera per fer-hi front i no n’hi ha per als altres”, ha explicat Rosa Prenafeta, directora del Consell d’Usuaris de Transport de Catalunya. Passa amb la fusta, els plàstics, el bambú, els microxips... D’altra banda, el transport –tant marítim, com aeri i terrestre– va més lent del que és habitual.
“Les nostres exportacions són per via marítima i estem patint”, ha indicat el director de la unitat de negoci internacional dels Laboratoris Ordesa. El problema actual amb què es troben a Mesoestetic Pharma Group és l’escassetat de vidre per envasar certs productes cosmètics. I en el cas de Draco Systems, uns temps d’espera més llargs i un cost dels materials més elevat provoquen un encariment del producte final, ja que han decidit repercutir el preu als clients.
Cristina Serradell (Acció): "Només un 20% de les empreses que venen online ho fan en el mercat internacional; hi ha camí per recórrer"
En aquesta 28a edició de la Setmana de la Internacionalització es mostraran també les fortaleses que té el sector exterior. “Hi ha canvis: més complexitat i més barreres, i volem veure com les empreses els estan afrontant”, ha indicat Cristina Serradell, directora de la unitat de negoci internacional d’Acció. Un dels objectius és la digitalització relacionada amb la venda a l’exterior: “Només un 20% de les empreses que venen online ho fan en el mercat internacional; hi ha camí per recórrer”, segons Serradell.
La digitalització trenca fronteres
La Setmana de la Internacionalització continua el dimarts, 19 d'octubre, amb una sessió online sobre la transformació digital de les empreses. La taula rodona comptarà amb la participació de la CEO i fundadora de Glifing, Montserrat García; el CEO i cofundador de Guestmate, Albert Cadena; el CEO i fundador de DigaliX Solutions, Toni Mayorgas; i la directora d'intel·ligència de mercat d'Acció, Inma Rodríguez. La moderadora serà Anna Peña, consultora sènior d'assessorament internacional d'Acció. La segona part de la sessió consistirà en un pitch en què els responsables de quatre oficines d'Acció a l'exterior presentaran les oportunitats que ofereixen els països on es troben per a les empreses catalanes. Hi participaran els responsables de São Paulo, Bombai, Berlín i Bogotà.
La jornada servirà per debatre sobre temes com els països i sectors que ofereixen més oporunitats en l'àmbit de la digitalització, quines són les tecnologies més disruptives que contribueixen a la transformació, com s'internacionalitzen les empreses per aquest canal i quins reptes presenta o quins són els beneficis i els riscos de la digitalització.
Data: dimarts, 19 d'octubre
Horari: 9.30h-11.30h