• Economia
  • Addival, les mil cares de la fabricació additiva

Addival, les mil cares de la fabricació additiva

L’empresa, ubicada al DFactory de la Zona Franca, està especialitzada en el desenvolupament de peces metàl·liques i polímers per al sector de l’automòbil

Addival està especialitzada en la fabricació additiva | Cedida
Addival està especialitzada en la fabricació additiva | Cedida
Barcelona
19 de Març de 2025

El trajecte de la tecnologia 3D ha evolucionat, en poc anys, des dels usos més lúdics i d’oci, fins a l’àmbit industrial, on afavoreix la reducció del temps de fabricació i agilitat en el procés de producció. En aquest context, centrat en l’àrea de la fabricació additiva, on es mou l’interès d'Addival, una empresa especialitzada en el segment industrial de peces metàl·liques i de polímetres amb reforç de fibra. Amb gairebé 30 anys d'experiència en el sector, la companya ofereix solucions de disseny i producció mitjançant tecnologies avançades d'impressió 3D, assegurant productes d'alta qualitat i resistència. El seu enfocament abasta des de la identificació d'àrees de millora en la cadena de valor fins a la implementació de solucions innovadores que optimitzen processos i redueixen temps de desenvolupament. Aquest viatge va tenir un aval l’any passat, quan Addival va entrar a formar part del DFactory, l’ecosistema de la indústria 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB).

 

“Els projectes de fabricació additiva es desenvolupen adaptant maquetes a la tecnologia 3D, creant estructurares metàl·liques o polimèriques, especialment del sector industrial”. Així explica la tasca d’Addival el seu general manager, Borja Batlle. La majoria de les aplicacions additives de la firma van destinades al sector de l’automoció o el ferroviari. En aquests moments, “estem explorant l’entrada al món del packaging, ja que plantegem treballar la part hidràulica de la fabricació additiva”.

Addival participa en un consorci, del qual formen part Leitat, l’IREC i Ibertech, que ha guanyat un concurs per desenvolupar un reactor de metanol que generi hidrogen. Aquest projecte d’innovació transformador busca que l’electrolitzador reversible serveixi per a implantar tecnologies d’hidrogen a Barcelona. La iniciativa consisteix en la creació d'un sistema electrolitzador reversible d’1 kilovat, basat en cel·les d'òxid sòlid, que permetrà convertir l'aigua en hidrogen verd, emmagatzemar-ho i produir energia renovable per al seu ús sota demanda a la ciutat de Barcelona.

 

Solucions i acompanyament

Tot i que una part essencial del negoci d’Addival està orientat a l’automoció, Borja Batlle assenyala que “busquem programes i metodologies per avançar en el sector ferroviari o aeronàutic. Ajudem i orientem les empreses en la part logística, la comercial o la d’R+D”. En aquest procés de col·laborar i acompanyar el client, Batlle recorda que també es duu a terme una tasca de pedagogia. “La impressió 3D és una eina utilitzada per les grans corporacions sense que el consumidor final se n’adoni”.

Borja Batlle: “La impressió 3D és una eina utilitzada per les grans corporacions sense que el consumidor final se n’adoni”

Entre els beneficis que destaca Batlle en relació amb la utilització de la fabricació additiva es troben la reducció significativa dels temps de producció de la peça final, agilitat i flexibilitat durant el procés de disseny i en la fabricació i el desenvolupament de nous productes i línies de negoci. “Cada empresa té la seva forma d’utilitzar la tecnologia. Per tant, la nostra proposta implica oferir una solució, sigui com a servei o com a subministraments”.

El vincle amb la impressió 3D

Després de treballar durant set anys a Leitat, Borja Batlle es va adonar que la presència al DFactory era necessària per generar sinergies en un espai que estava vinculat totalment a la fabricació additiva i al 3D. “Volíem estar al costat d’aquest ecosistema, format per empreses d'alta tecnologia i laboratoris avançats, facilitant la innovació conjunta i el desenvolupament de projectes que reforcin el sector de la fabricació digital i la indústria 4.0.”.

L'empresa creu que la presència al DFactory era necessària per generar sinergies en un espai que estava vinculat totalment a la fabricació additiva i al 3D

Addival, liderada per Borja Batlle, Toni García i Jordi Priu, acumula gairebé tres dècades d’experiència en el sector de la fabricació additiva industrial. Fundada l’any 2023, compta amb una plantilla de quatre treballadors en un espai de 170 metres quadrats al DFactory, on aquest es divideix en tres àrees: metall, polímer i tallers. Amb una facturació que va superar els 50.000 euros l’any 2024, la firma s’ha posicionat a l’Estat espanyol en l’àmbit de la fabricació additiva. Gràcies a aquesta consolidació, la companyia vol créixer a Portugal i Itàlia en el sector dels motlles.

La firma utilitza tecnologies avançades com la Metal Powder Bed Fusion (MPBF), que fa servir un sistema làser múltiple per fondre i fusionar partícules de pols metàl·lica capa per capa, aconseguint components metàl·lics complexos i d'alta precisió, la Metal Fused Filament Fabrication (MFFF), destinada a les peces metàl·liques funcionals i el Continuous Fiber Reinforcement Polymer (CFF), que reforça polímers amb fibres de carboni, per a produir peces lleugeres i d'alta resistència.

El dia a dia d’Addival està marcat pel disseny de les solucions industrials a mida mitjançant la fabricació additiva. Aquestes es desenvolupen a escala industrial, identificant les àrees de la seva cadena de valor en les quals la fabricació additiva pot tenir un major impacte i afegir més valor. La tecnologia serveix com a instrument per trobar solucions i satisfer necessitats amb la impressió 3D com a vehicle.