• Economia
  • El govern espanyol ampliarà Barajas amb una inversió de 2.400 milions d'euros

El govern espanyol ampliarà Barajas amb una inversió de 2.400 milions d'euros

L'objectiu, sota el criteri de Pedro Sánchez, és que Madrid "tingui l'aeroport amb més potencial de creixement d'Europa"

El govern espanyol ha anunciat una inversió de 2.400 milions d'euros a Barajas | iStock
El govern espanyol ha anunciat una inversió de 2.400 milions d'euros a Barajas | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
26 de Gener de 2024
Act. 31 de Gener de 2024

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha aprofitat la seva visita a Fitur per anunciar una inversió de 2.400 milions d’euros a l’aeroport de Barajas. Segons les paraules de Sánchez, l’objectiu d’aquest projecte és que Madrid tinguin l’equipament “amb més potencial de creixement d’Europa” i 90 milions de passatgers el 2031. A més, el president espanyol ha dit que la intenció és “enfortir” el lideratge de Madrid com a ‘hub’ amb Amèrica Llatina, però també desenvolupar-ne un altre amb l’Àsia, amb “noves rutes i aerolínies que operen cap aquell continent”. Actualment, el moviment a Barajas representa el 10% del PIB de la Comunidad de Madrid. 

 

L’anunci de Sánchez per Barajas arriba en un moment en què el debat per l’ampliació de l’aeroport del Prat es troba encallat. El darrer episodi de l’afer s’ha produït aquesta mateixa setmana al Congrés dels Diputats. Durant una comissió parlamentària, el Ministre de Transports, Óscar Puente, va titllar de “compatible” la possibilitat d’ampliar la pista de més propera al mar amb el "màxim respecte mediambiental". En aquest sentit, Puente ha recordat que l'aposta de l’executiu de PSOE i Sumar passa per no "causar molèsties" als veïns i optar per l'ampliació de l'operativa de la tercera pista. 

El Ministeri de Transports manté la voluntat de “dialogar” per arribar a un acord amb la Generalitat. A finals del passat mes d’octubre, un grup de treball de Foment va plantejar que s’allargui, uns 840 metres, la tercera pista de l’aeroport del Prat per damunt de l’àrea natural de la Ricarda. “És ara o mai”, descriu Josep Sánchez Llibre, president de la patronal. Entre altres propostes, l’empresariat no descarta el retorn del sistema de pistes independents. Foment també insta a iniciar converses amb el Port de Barcelona per garantir la viabilitat d’algunes de les propostes. “Hi ha marge suficient per tenir un espai d’entre 1,6 i 2,5 metres per damunt de l’aigua”, expressa Lluís Moreno, president del grup de treball.

 

L'aeroport Josep Tarradellas-Barcelona el Prat va registrar l'any passat 49.909.544 viatgers, un 19,9% més que el 2022, però encara un 5,3% per sota el 2019, quan va marcar el seu rècord amb 52,7 milions de passatgers, segons ha informat aquest dilluns Aena. D'aquests, 49.815.542 van ser viatgers de vols comercials, dels quals 36,18 milions eren vols internacionals, un 23% més que la xifra del 2022, mentre que 13,6 milions ho van fer en vols domèstics, un 12,4% més que l'any anterior. Pel que al nombre d'operacions, el Prat en va sumar 318.957, és a dir, un 12,5% més que l'any 2022 i un 7,4% menys que el 2019.

D'altra banda, el nombre de mercaderies es va situar en les 156.458 tones, un 0,6% més que el 2022 però encara un 11,5% menys que abans de la pandèmia. L’activitat a l’aeroport ja s'anava recuperant amb un 2022 que va tancar amb 41,6 milions de passatgers, el que representa el 79% dels passatgers registrats l’any 2019, l’últim abans de la pandèmia. Gairebé tres de cada quatre, un total de 29,4 milions, van ser viatgers de vols internacionals, un 76,2% dels registrats el 2019. Per la seva banda, els vols nacionals van suposar els 12,2 milions restants.