Foment del Treball plantejat que s’allargui, uns 840 metres, la tercera pista de l’aeroport del Prat per damunt de l’àrea natural de la Ricarda. Aquesta és una de les principals conclusions de la comissió que la patronal ha impulsat per estudiar l’ampliació de l’aeroport. “És ara o mai”, descriu Josep Sánchez Llibre, president de Foment. Entre altres propostes, la comissió no descarta el retorn del sistema de pistes independents. Foment també insta a iniciar converses amb el Port de Barcelona per garantir la viabilitat d’algunes de les propostes. “Hi ha marge suficient per tenir un espai d’entre 1,6 i 2,5 metres per damunt de l’aigua”, expressa Lluís Moreno, president de la Comissió. Fa uns mesos, el Col·legi d'Economistes de Catalunya va emetre un comunicat per expressar el seu posicionament al voltant de l'ampliació de l'aeroport del Prat.
L'entitat considera "estratègica" per Catalunya i Barcelona, la reforma d'aquesta instal·lació. Pel Col·legi, l'allargament de la tercera pista és una condició "necessària, però no suficient" per captar vols intercontinentals. Els economistes avisen que el procés de concentració de les companyies en uns pocs hubs de connexió redueix les opcions del Prat per esdevenir-ne un d'ells. El Col·legi recorda que fins abans de la pandèmia, l'aeroport de la capital catalana va arribar quasi al límit de la seva capacitat, fins als 53 milions de viatgers. L'aeroport del Prat va registrar 4.591.094 viatgers al setembre, xifra que encara queda un 10,1% per sota el mateix mes del 2019, segons dades facilitades per Aena. Si es compara amb el setembre de l'any passat, però, va representar un increment del 9,1%.
L'aeroport amb més moviment de passatgers va ser l'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, amb 5.385.824 persones, un 12,5% més que el 2022 i un 3,3% menys que al 2019. D'altra banda, el Prat va operar 28.455 vols, és a dir, un 4,8% més que el setembre del 2022, però encara un 11,4% per sota el 2019, mentre que el transport de mercaderies va caure un 2,1%, fins a les 13.504 tones. De la xifra total de viatgers al setembre, 4.582.945 van correspondre a passatgers comercials. D'aquests, 3.369.984 van viatjar en vols internacionals, el que suposa un 11,1% més que durant el mateix període de 2022. D’altra banda, 1.212.961 passatgers ho van fer en vols domèstics, xifra que representa un 3,8% més que al setembre de l'any passat. Si es tenen en compte les dades de principis d'any, entre gener i setembre es van registrar 37.618.632 passatgers a l'aeroport del Prat, és a dir, un 21,7% més que el 2022 però encara un 7,6% menys que l'any 2019.
En el cas de l'aeroport de Madrid, van ser 44.977.515 passatgers, un 22,1% més que fa un any i un 3,5% menys que al 2019. Pel que fa al nombre d'operacions, se'n van gestionar 28.455, un 4,8% més que el 2022, mentre que en període acumulat, van ser 238.699 vols, un 12,7% més que fa un any però un 9,5% menys que el 2019. Finalment, en el trànsit de mercaderies, l'aeroport del Prat es va situar per darrere els de Saragossa i Madrid-Barajas, amb 13.504 tones, un 2,1% menys que fa un any i un 15,2% per sota la xifra del 2019. En el període acumulat des del gener, l'aeroport català es manté, en segon lloc, amb 114.389 tones, un 1,7% menys que l'any 2022 i un 10,7% menys que al 2019, per davant de Saragossa.