L'Agència Catalana del Consum (ACC) ha recaptat 10,5 milions d'euros en sancions el 2023, un 62% més que l'any passat. El creixement ha estat impulsat en bona part per la duplicació de multes a grans tenidors i propietaris per no oferir un lloguersocial quan hi estan obligats per llei. Les sancions per vulneració dels drets lingüístics són el segon capítol que més ha crescut. En un any, s'han multiplicat per quatre i ja freguen els 500.000 euros, disparant la xifra des del 2021, quan es va recaptar 17.350 euros per incomplir la normativa lingüística, 28 vegades menys que l'any passat. Les denúncies que ha rebut l'ACC en aquest àmbit s'han multiplicat per nou entre el 2021 i el 2023.
Les multes per no oferir un lloguer social quan el propietari hi està obligat han sigut de 3,3 milions d'euros
El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, ha destacat en una roda de premsa que l'increment de les multes respon l'augment la consciència de drets lingüístics i a una gestió més rigorosa d'aquests expedients per part de la Generalitat. Per la seva banda, els responsables de l'Agència Catalana del Consum han fet balanç "positiu" de l'últim any tot, atribuint la lleugera baixada de reclamacions registrada (-3,6%) a un canvi d'estructura organitzativa per estar més a sobre de les empreses més reclamades i a un increment de la resolució extrajudicial dels conflictes. Al llarg del 2023, els inspectors han notat un increment d'obstacles a la seva tasca que s'han traduït en 1,4 milions d'euros en multes per obstruïr la inspecció, una dada que l'entitat veu com a "molt alta" i "preocupant".
L'exercici ha estat marcat per ser el primer amb el programa de col·laboració amb l'Agència Catalana de l'Habitatge "a ple rendiment". Les multes per no oferir un lloguer social quan el propietari hi està obligat han sigut de 3,3 milions d'euros (+95%). Aquestes sancions han impulsat el total que ha passat dels 6,4 milions de l'any passat als 10,5 milions d'aquest any. L'Agència Catalana del Consum ha dedicat 19 persones a inspeccionar grans tenidors que estan obligats a oferir un lloguer social en cas de vulnerabilitat per llei des del 2015. "Hi ha un salt d'escala amb l'habitatge social i això distorsiona les dades", ha detallat Castellanos.
Endesa, la més reclamada
Durant el 2023, ha continuat l'activitat inspectora habitual de l'organisme amb 6,2 milions recaptats arran de multes a empreses que ofereixen serveis bàsics com ara subministrament de llum i gas, entitats financeres, companyies de transports o de telecomunicacions. Les infraccions més freqüents han sigut les de deficiències en la informació que rep el consumidor o per clàusules abusives. L'empresa que ha concentrat més reclamacions ha tornat a ser Endesa (1.412), seguit d'una altra energètica, Naturgy (1.059). En tercer lloc, se situa la companyia aèria Vueling (774) i, en quart lloc, l'operadora Orange (771).