• Economia
  • Agustín Cordón: "La tecnologia digital que no és mòbil no té sentit"

Agustín Cordón: "La tecnologia digital que no és mòbil no té sentit"

El director general de Fira de Barcelona i vicepresident de la Mobile World Capital Barcelona aposta per la tecnologia per transformar reptes socials

Agustín Cordón
Agustín Cordón
Laia Corbella
21 de Juny de 2014
Act. 21 de Juny de 2014
Agustín Cordón és l'encarregat de convertir Barcelona en l'epicentre mundial de la indústria de les tecnologiesmòbils. En una entrevista amb VIAempresa, el director general de Fira de Barcelona i vicepresident de la Mobile World Capital Barcelona no vol parlar de gadgets tecnològics, sinó de com la tecnologia pot transformar reptes socials.

Què persegueix la capitalitat?

La Barcelona Mobile World Capital Foundation té com a objectiu vertebrar tots els esforços que hi ha al voltant del món de la innovació, l'emprenedoria i el coneixement, vinculats a la tecnologia mòbil-digital. I això ho fem amb la implicació i la complicitat de tres elements: la GSMA (la patronal mundial d'operadors de telefonia mòbil amb més de 800 associats), les administracions i el Mobile World Congress.

Quins són els eixos principals del pla estratègic?
Són tres elements centrals i un quart de transversal. El primer eix és la salut; tenim un sistema de salut que no és sostenible econòmicament i que per mantenir la qualitat del servei hem d'integrar les noves tecnologies. El segon és l'educació on fomentar l'actitud emprenedora a les escoles és el principal repte. El tercer són les infraestructures intel·ligents, la smartcity. L'eix transversal és l'emprenedoria i la innovació. És a dir, tota aquesta capitalitat va més enllà d'un congrés magnífic, i dels objectius centrats en el sistema de salut i ensenyament; ja que culmina en un nou model empresarial basat en les tecnologies digitals i, això passa per fomentar l'emprenedoria.

És un pla ambiciós amb projectes concrets?
Sí, per exemple resoldre el tema de l'historial clínic. És a dir, un tractament eficient del pacient, tenint tota la informació clínica en un núvol. Seria un estalvi i una millora del servei.

Tot passa per la identificació digital…
Serà un dels temes més importants d'aquest 2014-2015. Que tu et puguis acreditar i identificar digitalment dins d'un sistema de salut, un sistema de pagament, tributari, de votacions…

Quines barreres té aquest sistema d'identificació digital?
És un tema molt debatut i massa abstracte, tots els operadors i les administracions públiques hi estan al darrera però falta unitat d'acció, Des de la MWC el que volem és fer una proposta de com hauria de ser aquest nou sistema. No volem parlar dels gadgets tecnològics, sinó de com la tecnologia pot transformar un reptesocial. En aquest sentit hem rebut una petició de la Generalitat per tractar aquest tema des d'una vessant transversal.

Podem anar més enllà de les propostes?
És un projecte de país que requereix molta complicitat. La MWC té el poder de prescripció però no té els recursos per implementar un sistema d'identificació digital arreu d'Europa. Perquè les transformacions siguin reals hem de parlar de pressupostos de centenars i centenars de milions d'euros. Aquí nosaltres tenim una reivindicació: la capital està considerada esdeveniment d'excepcional interès públic fet que implica algunes deduccions fiscals per a empreses i particulars. Ara demanem una esmena que permeti que les empreses puguin invertir de manera molt eficient fiscalment, pràcticament amb una deducció del 100% de l'impost de societats. En segon lloc, demanem que aquest tractament fiscal sigui extensible fins al 2017, ja que en principi s'acaba el 31 de desembre d'aquest any. Amb aquests instruments podríem incorporar més recursos i anar més enllà de les propostes.

Es parla de l'actitud emprenedora com una actitud imprescindible per sortir de la crisi. És el gran repte?
Si hi ha un element important a la MWC és el Pla d'Emprenedoria i Innovació. Un programa que pretén aconseguir un objectiu que no s'ha aconseguit fins ara i que és el gran repte permanent d'aquest país: lligar els centres de recerca i tota la seva capacitat innovadora amb un mercat que de vegades està perfectament preparat per incorporar aquesta innovació en productes comercials. En aquest sentit creiem que l'element transmissor d'aquest coneixement i innovació des dels centres de recerca i el món universitari al mercat final és l'emprenedoria.

Barcelona ha de ser sinònim de mobile digital?
Barcelona és una col·lecció d'atributs. No volem que Barcelona deixi de ser creativa, arquitectònica, turística, lifestyle, disseny, gastronòmica… Volem incorporar un element més a l'ADN de la ciutat: digital mobile. Per això tenim un Mobile World Congress i un projecte com la Mobile World Capital. Volem que les empreses mobile digital es quedin a Barcelona més enllà del 2018. La tecnologia digital que no és mòbil no té sentit des del punt de vista del mercat.

Quina posició ocupa actualment Barcelona en relació a l'emprenedoria mòbil?
Actualment hi ha més potencial que realitat. A nivell Europeu, Barcelona és molt important però no ens podem comparar amb els hub mundials com Tel Aviv o SiliconValley. Tot i això, tenim una actitud emprenedora molt potent; Barcelona és la capital emprenedora i Catalunya és la comunitat amb més emprenedoria per càpita de tot espanya.

Què ens falta?
Escala, visió global i capital. És a dir, està molt bé pensar un sistema d'aparcament per la zona blava però hauríem de pensar en un sistema d'aparcament dels vehicles de motor a nivell mundial. Però per tirar endavant un projecte gran cal finançament. Sí, nosaltres tenim molts tiquets d'inversió de 0 a 50.000 euros, però de 50.000 a 3 milions no tenim res. El seed capital és pràcticament inexistent. En canvi potser si que invertiríem 4 milions si creiem que el projecte és increïble. En definitiva, ens falta el tram entremig de capital.

I què tenim nosaltres que no tingui Silicon Valley o Tel Aviv?
Un element molt important i que no li donem prou valor: el disseny. La tecnologia de la majoria de productes tecnològics que triomfen al món comença a ser una mica comodity; el que els diferencia de veritat és la solució del producte final i això té un component de disseny molt rellevant. Barcelona té un teixit de disseny industrial i de disseny de producte excepcional; les millors escoles i els millors dissenyadors a nivell mundial són aquí. Els dissenyadors que volen a Hong Kong són italians i catalans. El disseny és un element al voltant de la tecnologia molt rellevant i això ho té Barcelona.