"Seria imperdonable que el 70% dels ajuts del PERTE que ha dissenyat i distribueix el govern de l'Estat no arribés al teixit productiu". Va ser l'advertència que va llançar el president de la Generalitat, Pere Aragonès, durant la celebració de la Nit de l'Empresari de la Cecot. Una denúncia pública que arribava després que el Govern espanyol donés a conèixer els beneficiaris d'aquests fons europeus destinats a transformar i electrificar la indústria de l'automoció. Els recursos mobilitzats inicialment han encès les alarmes: dels gairebé 3.000 milions d'euros aportats per la Unió Europea, la primera convocatòria dels PERTE només ha repartit un 30%. Hi haurà més convocatòries, però més endavant.
De fet, setmanes enrere, des de Seat ja van reclamar al ministeri d'Indústria que s'afanyés a resoldre la línia d'ajuts del PERTE. Sindicats i patronals es van fer seva aquesta denúncia, lamentant la lentitud de l'atorgament d'unes ajudes que han de potenciar la indústria del vehicle elèctric a tot l'Estat.
Per ara, s'han repartit 877 milions d'euros en deu grans projectes. Seat és l'empresa més beneficiada, i rebrà 397 milions amb projectes per electrificar les plantes de Martorell, Landaben i la gigafàbrica de bateries de Sagunt. El hub de descarbonització que opta a reindustrialitzar la planta de Nissan a la Zona Franca rebrà 107,8 milions d'euros. De fet, Catalunya acumula el 57,7% dels fons d'aquesta primera convocatòria.
Roger Torrent: "Molta preocupació"
El malestar del govern català amb la gestió dels PERTE és evident. "Ho vivim amb molta preocupació, no compleix les expectatives", va lamentar Roger Torrent, conseller d'Empresa, que afegia: "Aquests fons europeus han de poder arribar al teixit empresarial, s’han de poder distribuir a les empreses del sector. Han estat concebuts per ser transformadors d’un sector estratègic per l’economia europea i catalana".
Així, denunciava que alguns projectes truncals estan "infrafinançats". Per exemple, els 397 milions que rebrà Seat, que preveu una inversió total en els seus projectes de 10.000 milions d'euros, són la meitat del que va demanar l'empresa del grup Volkswagen. "No té cap sentit que només hi hagi un desplegament del 30% dels recursos disponibles. Europa ha fet un esforç molt important per ajudar la indústria del continent, que és clau per l’economia catalana", emfatitzava el conseller.
El traspàs a Catalunya
Amb tot, Roger Torrent va reclamar al govern espanyol que traspassi la gestió dels PERTE a Catalunya: "Senyalem els riscos, que ara es fan més evidents que mai, de l’excessiva centralització dels fons europeus. I reclamem de nou la gestió per part del Govern de la Generalitat dels sobrants del PERTE de l’automoció per garantir que arribin capilarment als projectes que són transformadors".
Així, assegurava, es garantiria un "major grau d'eficiència". "Catalunya ha de poder gestionar els recursos dels Next Generation dedicats a la indústria de l’automoció en un procés de canvi clau en el futur", va concloure.