Sovint hi ha espais, conceptes, fins i tot sectorseconòmics, que només es manifesten en la consciència col·lectiva quan hi ha un problema amb ells. El sectoralimentari ha estat tan necessari com – en termes generals, sota compliment d'unes condicions materials – garantit per al consum general. Les crisis de subministraments provocades per la pandèmia i agreujades pel conflicte a Ucraïna ha eliminat les certeses a mitjà termini que oferia tradicionalment un sector alimentari que es trobava en plena renovació – unes certeses sense les quals tremola el conjunt de l'economia. "Els successos recents han posat de manifest el caràcter essencial i estratègic de l'alimentació", reivindica Mauricio Garcia de Quevedo, president de la patronal FIAB (Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Begudes). En el centre d'aquesta reflexió estratègica i de la renovació d'una indústria central es troba Alimentaria, que torna al recinte Gran Via de Fira de Barcelona de la mà d'Hostelco amb una edició de retorn a la normalitat.
Com reconeix el mateix Quevedo, el potent creixement d'un sector alimentari com el de l'Estat espanyol, fins i tot enmig de la inestabilitat global, està profundament relacionat amb el saló. "Alimentaria és la palanca per posar-nos en l'aparador del món". El president del congrés Alimentaria, José Luís Bonet, es col·loca al capdavant d'un sector que considera una de les insígnies de l'economia espanyola de cara als mercats exteriors. "Alimentaria és la bandera del sector alimentari espanyol, una potència exportadora de primeríssim abast", lloa Bonet, que considera el congrés que presideix un dels catalitzadors d'un entorn empresarial que "constitueix un veritable motor de la recuperació" de l'Estat espanyol.
"Alimentaria és la bandera del sector alimentari espanyol, una potència exportadora de primeríssim abast"
La plataforma firal es reivindica com un dels principals engranatges per a la renovació del sector. Com explica Bonet, un dels focus del saló ha estat des de les seves primeres edicions establir-se en "un fòrum de trobada, de debat, networking, reflexió, entre els principals actors del sector agroalimentari". Les innovacions que es presentaran a Alimentaria & Hostelco 2022 han de servir, reclama, per fer la feina que queda per a mantenir l'Estat com un entorn "punter al món" quant al mercat agroalimentari. Així ho comparteix el director general de Fira de Barcelona, ConstantíSerrallonga, que considera que el congrés "està immers en plena activitat per tornar a ser útil a la societat i motor de l'economia del país".
L'optimisme del sector alimentari i gastronòmic que acompanya Alimentaria es reprodueix en el segon saló de la plataforma, Hostelco. El congrés dedicat a la tecnologia i equipament per a l'Horeca arriba, com celebra el seu president Rafael Olmos, "en el moment més oportú per revifar el sector i retrobar-se presencialment". L'efecte de la pandèmia i les restriccions derivades sobre el turisme i la restauració ha estat dels més profunds en el conjunt de l'economia del país i l'Estat, i la seva recuperació va en el sentit de l'oferta de noves experiències. En aquest sentit, el principal objectiu del saló és "ajudar hotels, restaurants i col·lectivitats a adaptar els seus equips i sinergies amb l'alimentació i la gastronomia". Ho farà acompanyat per les empreses del sector foodservice representades a Restaurama, que completarà l'oferta juntament amb la Barcelona Wine Week, aquesta darrera amb un espai propi al recinte Montjuïc de Fira.
Potència innovadora
Alimentaria & Hostelco es presenta, en el seu retorn a Fira de Barcelona, com una plataforma d'acceleració dels processos innovadors que poden transformar la gastronomia i l'hostaleria a l'Estat espanyol. Una de les principals apostes del saló ha estat la proteïna vegetal. Productes com el xoriço de carabassa o la carn picada de llegums ocuparan el centre de les propostes d'alimentació plantbased del saló, que s'esforça a "mostrar l'auge dels productes plant based, que s'estenen a totes les categories.
Les innovacions sectorials també s'estenen, però, a aquelles indústries que han liderat tradicionalment l'alimentació. El principal motor d'Alimentaria continua sent Intercarn, el congrés de la indústria càrnia, que ocuparà 14.000 metres quadrats dels més de 80.000 del conjunt del saló. Empreses com El Pozo, Noel Alimentaria o la Cooperativa de Guissona seran protagonistes a Fira d'una indústria que genera una xifra de negoci superior als 27.000 milions d'euros anuals a l'Estat, un 22% del sector alimentari. També les empreses de grocery foods comptaran amb una exposició substancial, amb uns 9000 metres quadrats de superfície expositora ocupada per Coca Cola, Nocilla, Danone, Nestlé i altres referents de l'alimentació de consum.
Per la seva banda, Hostelco i Restaurama posaran bona part del seu focus en el sector Fully Equipped, la nova maquinària necessària per al sector Horeca i foodservice. Els més de 20.000 metres quadrats de Fira Gran Via, on es mostraran des de propostes per l'alimentació fins al servei de taula i l'entreteniment i tecnologia per a l'experiència de la restauració, en una aposta per "les noves tecnologies, la sostenibilitat i la personalització", segons Olmos.
Xifres de recuperació
Segons ha anunciat el director d'Alimentaria, JoséAntonioValls, la recuperació del sector de l'alimentació i el retorn de les fires a formats presencials que va evidenciar el Mobile World Congress acompanyen un saló que s'apropa al seu pic de rendiment. El 2018, la seva darrera edició a Fira, Alimentaria va agrupar representants de fins a 61 països, pels 52 d'enguany, amb la notable absència de la Xina – "la que més marcarà" aquesta edició, lamenta Valls. La representació empresarial per a l'edició de 2022 fregarà, segons les expectatives de l'organització, la del millor any del congrés, amb unes 3.700 firmes presents per les 4.000 que van ocupar els salons de Fira fa quatre anys.
Alimentaria generarà directament entre 8 i 10.000 treballadors temporals durant els quatre dies que ocuparà els salons de Fira de Barcelona, amb un impacte econòmic "similar" al del darrer congrés, amb una despesa d'uns 180 milions d'euros i unes 12.500 reunions comercials programades al saló. "Estem tranquils amb aquestes xifres", declara Valls, que constata la tendència ascendent d'un saló que espera recuperar-se completament en el curt termini. Serrallonga, per la seva banda, ha volgut fer valdre unes expectatives que considera "extraordinàries". "En general el sector de les fires està en un 70% de l'ocupació comparada amb el 2019. Aquestes dades estan per sobre de la mitjana i demostren la fortalesa de la plataforma Alimentaria & Hostelco", considera el director general.