Almudena Heredero és la directora del Primavera Pro des de la seva fundació l’any 2010. El seu currículum desborda l'experiència en coordinació de festivals, trobades professionals i fires internacionals. Sempre relacionades amb l'art, la música i les arts escèniques. També és professora convidada en diversos màsters de gestió cultural a universitats de Madrid i Barcelona. Heredero explica a VIA Empresa com es posa al capdavant d'una nova edició del Primavera Pro centrada en el futur del sector de la música i els joves professionals que comencen a desenvolupar la seva carrera.
Per què cal un congrés sobre indústria musical en paral·lel a un festival?
En el cas de Primavera Pro, l'any 2010, es va detectar que hi havia un nombre important de professionals internacionals del sector de la música, especialment de l'àmbit del directe (mànagers, promotors, agents, sales de concerts i festivals), que acudien al festival, bé acompanyant als grups participants, bé per iniciativa pròpia, i que aprofitaven l'oportunitat per reunir-se, per veure noves bandes o per estrènyer llaços amb altres territoris. Aquesta activitat, que es desenvolupava en el marc de Primavera Sound de forma casual a la zona VIP del festival, al backstage o a l'hotel en el qual s'allotjaven els artistes, va suposar el germen a partir de com es va desenvolupar la idea per estructurar aquesta important assistència professional amb l'objectiu de donar-li forma i contingut concrets.
No és que sigui necessari que tots els festivals comptin amb un punt de trobada professional, ja que cada esdeveniment té els seus propis objectius artístics, comercials o de continguts, sinó que en el cas del Primavera Pro es va desenvolupar i va concretar una activitat que venia succeint espontàniament al festival.
D'altra banda, en l'àmbit de la indústria de la música és molt positiu conèixer-se, debatre, explorar noves possibilitats i compartir inquietuds. Això solament és possible de forma personal, cara a cara, i aquesta relació directa i propera és el que possibiliten les trobades professionals.
Porta a la internacionalització: El Primavera Pro compta amb l'assistència d'entorn del 50% de participants internacional
Quins són les grans fites i/o xifres que destacaries del Primavera Pro en general des de la seva creació? I en concret en l'edició d'aquest any?
Els objectius del Primavera Pro no es basen en xifres d'assistents o en nombre d'activitats, sinó en la innovació en continguts i en la consolidació de la participació d'oficines d'exportació de la música, d'associacions sectorials o de professionals i empreses, que anualment, i alguns des de l'inici del Primavera Pro el 2010, confien en el nostre esdeveniment com a punt de trobada, de promoció i d'internacionalització.
Si parlem de nombres, un de les fites del Primavera Pro seria la participació de països dels cinc continents que, de forma activa i a través de les seves entitats dedicades a l'exportació musical, cada any acudeixen al Primavera Pro per mostrar els seus artistes i donar suport a les seves empreses.
Així mateix, el suport constant de les associacions dels diferents sectors de la música: sales de concerts, discogràfiques, promotors musicals, professionals de l'audiovisual vinculat amb la música, etc., que no solament acudeixen al Primavera Pro sinó que col·laboren activament en el desenvolupament d'activitats com el Congrés Internacional de Sales de Concerts o el de Segells Independents, és un altre dels pilars de la nostra trobada professional.
Respecte a l'edició de 2018, l'objectiu no és numèric, sinó relatiu a la qualitat i diversitat de continguts i participants, a mirar al futur i al nostre entorn, a recollir testimonis inspiradors de joves professionals del sector de la música, projectes innovadors i també reivindicacions socials.
"Cal convertir els festivals en zones segures per tot el públic assistent, i especialment per al públic femení"
En quines tendències o novetats se centra l'edició d'aquest any?
Com he comentat anteriorment, la nostra edició 2018 de Primavera Pro mira cap al futur del sector de la música, i centra la seva atenció en els joves professionals que comencen a desenvolupar la seva carrera a l'entorn de la música, i que porten de la seva mà idees noves i projectes innovadors. La innovació serà un altre dels elements molt presents al Primavera Pro, especialment a través de Primavera Pro Startups. I de forma molt rellevant abordarem el paper de la música i el rol del nostre sector en la societat, i en temes tan rellevants com el paper de la dona en la indústria de la música o la censura i la limitació de la llibertat d'expressió dels artistes a Espanya.
Per què un empresari hauria de voler anar a Primavera Pro?
No sé si aquesta expressió és massa taxativa… crec que Primavera Pro és una trobada interessant per als professionals (empresaris, artistes, treballadors d'empreses, etc.) del sector de la música pel seu contingut integrador, que abasta els diferents àmbits de la comercialització i la creació musical; per les possibilitats que ofereix quant a la internacionalització de la música, ja que compta amb l'assistència d'entorn del 50% de participants internacionals; per la seva vinculació tan directa amb la música com a disciplina artística, oferint la possibilitat de gaudir dels showcases de Primavera Pro, amb bandes emergents de tot el món; i per què no, també perquè se celebra en el marc de Primavera Sound.
"Al Primavera Pro bordarem la limitació de la llibertat d'expressió dels artistes a Espanya"
Què ha de tenir una startup per ser al Primavera Pro?
Ha d'estar relacionada amb l'entorn musical, en qualsevol dels seus vessants (creació, comercialització, promoció, reproducció, distribució). L'objectiu del Primavera Pro Startups és donar suport a iniciatives emprenedores, promoure la inversió nacional i estrangera i fomentar les transaccions comercials i la innovació en la indústria de la música. Els criteris de selecció de les startups finalistes, que han estat ja anunciades, es van fixar especialment en el seu potencial d'innovació, la seva viabilitat, el seu impacte social, l'experiència i actitud dels seus equips directius, així com en la seva capacitat de comunicació.
Posa un artista a la teva startup?
No crec que sigui una recomanació molt raonable en termes generals. Vull dir, no a qualsevol startup li recomanaria tenir un artista a la seva plantilla, ni qualsevol artista valdria per treballar en una startup... el que sí és cert és que la creativitat i el treball vist des d'un punt de vista artístic, en empreses o projectes d'índole cultural, no solament és convenient, sinó que és necessària...
"Mentre calgui subjectivitat passió i talent, els humans romandrem al peu de la música"
Com t'imagines el futur de els festivals de música?
Amb molt d'optimisme, donat l'interès del públic a acudir a aquestes cites a tot el món, però també com un desafiament per adaptar-se a les noves tendències de consum de música del públic més jove, per continuar millorant l'experiència dels assistents a través de la utilització de les noves tecnologies i, per descomptat, més enllà de la qüestió de l'entreteniment i el consum cultural en si, per convertir els festivals en zones segures per tot el públic assistent, i especialment per al públic femení.
La robotització també amenaça els llocs de treball de les indústries creatives?
Com el propi nom d'aquestes indústries indica, cal comptar amb una característica que els robots, encara, no tenen… la creativitat. Creativitat per compondre i interpretar música, però també per gestionar i materialitzar projectes vinculats amb aquesta disciplina artística. Per descomptat, hi haurà funcions concretes en determinades empreses que en un futur podran ser exercides per màquines, però mentre sigui precisa la subjectivitat, la passió i el talent, tan necessaris per tots els que treballem en aquesta indústria, els humans romandrem al peu de la música.