• Economia
  • L'ampliació de l'aeroport del Prat, suspesa fins d'aquí cinc anys

L'ampliació de l'aeroport del Prat, suspesa fins d'aquí cinc anys

El president d'Aena, Maurici Lucena, assegura que no es podrà reprendre la inversió fins que hi hagi un nou pla d'inversions de l'empresa

Un avió a punt d'enlairar se a l'aeroport del Prat | iStock
Un avió a punt d'enlairar se a l'aeroport del Prat | iStock
ACN / Redacción VIA Empresa
Barcelona
09 de Setembre de 2021
Act. 09 de Setembre de 2021

L'ampliació de l'aeroport del Prat ha quedat paralitzada. El Govern espanyol ha suspès la inversió prevista de 1.700 milions d'euros per les discrepàncies amb la Generalitat. El president d'Aena, Maurici Lucena, ha advertit que és una "oportunitat perduda" que, en tot cas, es podria intentar reprendre "d'aquí cinc anys", quan es faci un nou pla d'inversions de l'empresa aeroportuària. "En els propers cinc anys s'invertiran 1.500 milions per consolidar el hub intercontinental a Madrid i la inversió al Prat queda en suspens fins que s'obri una nova oportunitat reguladora", ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio.

Segons Lucena, si llavors les circumstàncies a Catalunya són "més propícies" se'n pot "tornar a parlar". Lucena també ha avisat que se sabia "des del principi" que l'ampliació tenia una afectació mediambiental i ha defensat com "extraordinari" el projecte acordat el 2 d'agost entre el govern de la Generalitat, l'executiu espanyol i Aena. Segons ha explicat, donava "resposta a una reivindicació històrica" de part de la societat catalana. "Estic molt decebut, no poder fer la inversió és una llàstima per a Barcelona, Catalunya, Espanya i, evidentment, també per a Aena", ha dit el president de la companyia aeroportuària.

Lucena ha assegurat que el pacte s'ha trencat perquè "no generava consens en el si del Govern". Amb tot, ha negat que, malgrat les declaracions de la vicepresidenta Yolanda Díaz, també provoqués divisions a l'executiu espanyol. En aquest sentit, el president d'Aena ha dit que la inversió estava "avalada" pel president espanyol, cosa que, segons ell, "no ha passat a Catalunya, on ha estat a la inversa" i el president ha fet declaracions dubtant del projecte.

El president d'Aena ha assegurat que la reunió de divendres passat sobre el DORA simplement havia de "beneir el que s'havia acordat el 2 d'agost", i que així ho va fer el representant de la Generalitat que hi va anar. Lucena ha admès "sorpresa" per la reacció del president Pere Aragonès, que considera que mostra que el Govern "no té un posicionament madur" sobre l'aeroport. "Sabíem des del principi que (el projecte) tenia una afectació mediambiental en una zona protegida, que sempre vam dir que intentaríem minimitzar i que es compensaria seguint la legislació europea i espanyola. Aquest era l'acord", ha reiterat.

Les reaccions

Després de conèixer la notícia, Aragonès ha qualificat de "xantatge" el fet que el Govern espanyol hagi suspès la inversió i ho ha atribuït al que considera una manca de voluntat de Madrid d'invertir a Catalunya. "Avui ha quedat patent el que se sospitava des del primer minut: que el Govern espanyol i Aena han fet una operació de xantatge i que mai han tingut voluntat d'invertir a Catalunya ni de fer de l'aeroport del Prat un hub internacional", ha indicat a Twitter. En la mateixa línia, el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha lamentat "la frivolitat i el populisme" de tot l'assumpte i considera que l'actitud de l'executiu de Pedro Sánchez és de "deslleialtat". 

Per la seva banda, l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, no dona la inversió per perduda, sinó que creu que encara "hi ha partit". "Ens han enganyat molt. Ens porten enganyant dos anys. No em creuré res fins que no vegi aprovat el document en el sentit que ha dit la ministra", ha afegit. El mateix pensa Mònica Roca, la presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, que creu que l'anunci del Govern espanyol és una "mesura de pressió". Tot i així, admet que no seria la primera vegada que Madrid hauria pres una decisió de manera unilateral. "Ens semblava una bona oportunitat per adequar l'aeroport a aquest model econòmic que defensem des de la Cambra", ha indicat. 

Des de Pimec, lamenten la suspensió de la inversió i reclamen a Govern central i Generalitat "responsabilitat per arribar a un nou acord" sobre l'ampliació de l'aeroport. A través d'un comunicat, la patronal de les petites i mitjanes empreses de Catalunya exigeix "una reunió urgent entre els governs i els agents socials" per buscar una altra via. 

La manifestació contra l'ampliació de l'aeroport de Barcelona prevista per al dia 19 de setembre, de moment, es manté. Organitzada per la Plataforma ZeroPort, que aglutina les diferents veus contràries a les obres, ERC ha anunciat que hi participarà. Una altra entitat mediambiental, Greenpeace, ha celebrat la decisió de Sánchez de paralitzar la inversió. El grup ecologista considera que el Govern central "cedeix a la pressió de les entitats ecologistes, veïnals i socials agrupades en la Plataforma ZeroPort". "Els plans d'Aena xocaven frontalment amb els objectius climàtics de Catalunya i demostraven la manca de compromís amb el clima i el medi ambient de les dues administracions", ha indicat Greenpeace.