AMPLIACIÓ: Una caiguda global de sistemes d’informàtica sacseja aeroports, companyies i televisions

La caiguda de la plataforma de ciberseguretat de Microsoft reflecteix que ni els grans especialistes estan a resguard de qualsevol col·lapse

Cues als taulells de facturació de la T1 de l'Aeroport del Prat  | ACN Cues als taulells de facturació de la T1 de l'Aeroport del Prat | ACN

Una caiguda global de sistemes d’informàtica ha provocat incidències aquest divendres en grans empreses i infraestructures d’arreu del món. aeroports com els del Prat i la resta de la xarxa Aena, el de Berlín, el d’Edimburg o el de Brisbane (Austràlia), aerolínies internacionals com Ryanair, KLM, Vueling, Turkish Airlines, United or Delta, o fins i tot televisions com alguns canals de la BBC estan afectats per la incidència, que també altera el servei en línia del 061 o el sistema d’emergències de l’estat d’Alaska, als Estats Units. El causant d'aquest terrabastall? Una fallida amb el sistema de Microsoft a escala global causat per una actualització de Crowdstrike, una eina que permet bloquejar els virus informàtics. Aquest error ha afectat el núvol del sistema de Microsoft al qual estan vinculades empreses de tot el món.

El sistema Crowdstrike està destinat a reforçar la seguretat dels parcs tecnològics de les principals empreses. En el cas d'Aena, per exemple, cobra gran rellevància perquè el 25% dels ciberatacs als sectors estratègics són al transport. La banca és el sector que rep un major percentatge de ciberatacs, però també destaquen sectors com les telecomunicacions amb el 18%, l'energia amb un 23% o fins i tot el sector de l'aigua per sota del 5%.

Veus expertes del sector TIC alerten de la vulnerabilitat de la situació: “l'excés passa factura”. Sancho Lerena, CEO de la tecnològica espanyola Pandora FMS, explica que “Crowdstrike és un dels fabricants de seguretat més potents del món” i aquesta caiguda reflecteix que ni els grans especialistes estan a resguard de qualsevol col·lapse.

Lerena (Pandora FMS): "No es tracta de triar al millor proveïdor, es tracta d'entendre que a més tecnologia, més probabilitat de fallida”

“Un programari de seguretat que se suposa deu protegeix els sistemes d'atacs tomba el propi sistema”, subratlla l'expert en seguretat i gestió IT. “La tecnologia i especialment el programari cada vegada suposen una major complexitat. No es tracta de triar al millor proveïdor, es tracta d'entendre que a més tecnologia, més probabilitat de fallida”, afirma.

Els aeroports i trens salten cap al sistema manual

En el cas dels aeroports, la incidència està afectant sobretot la facturació i els punts d’informació al passatger. De fet, Aena ha informat que els sistemes estan funcionant de forma manual.

Més info: Caos al Prat: Una fallada informàtica d'Aena provoca importants retards en els vols

Entre els aeroports afectats hi ha el del Prat, Berlín, el d'Edinburgh, els de Brisbane i Sydney (Austràlia), el d’Amsterdam-Schipol, el de Londres i el de París.

Aerolínies com Vueling, KLM, Ryanair o Turkish Airlines han informat d’incidències per gestionar les facturacions derivades d’un problema global. "Estem treballant per resoldre el problema. Fins que es resolgui, haurem de suspendre operacions", ha comunicat KLM, mentre Vueling ha informat que estan "ajustant" els horaris dels vols i treballant per "minimitzar l'impacte" de les incidències i Air France ha advertit que l'accés a atenció al client també pot tenir "disrupcions".

Wizz Air ha demanat anar amb almenys tres hores d'antelació a l'aeroport

"Els processos de facturació i embarcament estan afectats", ha admès Eurowings, mentre Wizz Air ha demanat anar amb almenys tres hores d'antelació a l'aeroport. La incidència s'ha produït en plena temporada d'estiu i està causant cues als aeroports, on alguns processos s'estan havent de fer a mà, i retards en els vols.

Personal del Aeropuerto del Prat hace tarjetas de embarque manuales a los pasajeros | ACN
Personal del Aeropuerto del Prat hace tarjetas de embarque manuales a los pasajeros | ACN

Al Regne Unit, també hi ha problemes als serveis de tren. El país, que té diverses companyies ferroviàries, pateix retards i cancel·lacions. Southern Railways, per exemple, ha confirmat “problemes informàtics en tota la xarxa” que li impedeixen accedir als diagrames de conductors de diverses rutes. 

Als Estats Units, també tenen afectacions Delta, American Airlines o United, i s’han cancel·lat vols.

L'OCU aprofita per recordar els drets dels passatgers

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha enviat un comunicat aquest matí per recordar als afectats els seus drets bàsics i com reclamar-los. Primer de tot, l'OCU assenyala que, tant en cas de retard com de cancel·lació, les aerolínies han de prestar assistència adequada als passatgers. En concret, ha d'oferir-se gratuïtament manutenció adequada al temps d'espera i destí del vol; i si fos necessari, allotjament amb pernoctació i transports que permetin el trasllat entre aeroport i llocs d'allotjament. Les companyies tenen un major deure d'atenció amb persones amb discapacitat o mobilitat reduïda.

Les aerolínies han d'oferir-se gratuïtament manutenció adequada al temps d'espera i destí del vol

Òbviament, les aerolínies deuen a més comprometre's a traslladar als passatgers afectats a la seva destinació contractada plantejant alternatives de transport raonables i que garanteixin una arribada al més aviat possible. No obstant això, si el passatger no estigués conforme pot reclamar la devolució de l'import del bitllet.

 

Serveis mèdics

A Catalunya, l’afectació impacta el servei en línia del 061, fet que s'està replicant arreu del món. Als Estats Units, per exemple, estats com el d’Alaska o Arizona tenen dificultats amb el servei del número d’emergències, el 911 i altres serveis relacionats. Al Regne Unit, el servei en línia del sistema nacional de salut, l’NHS, també està afectat.

Televisió en directe

La cadena de televisió britànica Sky News ja ha recuperat el servei per televisió, després que durant el matí hagi informat que no podia emetre en directe. El canal de la BBC per a infants i adolescents tampoc ha pogut emetre des d'aquest matí per televisió i ho ha remès a la BBC iPlayer. En canvi, altres canals de la BBC, com BBC One i CBeebies, sí han continuat emetent per televisió.

Pagaments, a la recerca de vies alternatives

Repsol ha tingut problemes a l'hora d'efectuar els pagaments en algunes de les més de 3.000 benzineres que té a l'Estat i ha implementat mètodes de pagament alternatius. A la 13h la situació s'havia normalitzat i les incidències eren "mínimes". No s'han detectat problemes les operacions de seguretat dels complexos industrials ni de les cinc refineries que té a Espanya.

Més informació
Brussel·les obliga Microsoft a aportar més informació sobre els riscos de l'IA generativa
Microsoft estarà al consell d'OpenAI com a "observador" sense dret a vot
Avui et destaquem
El més llegit