• Economia
  • APM Terminals presenta les cinc primeres grues portacontenidors elèctriques al Port de Barcelona

APM Terminals presenta les cinc primeres grues portacontenidors elèctriques al Port de Barcelona

Les màquines tenen les mateixes característiques que les dièsel, una autonomia de sis hores i són menys sorolloses

Les cinc primeres grues portacontenidors totalment elèctriques al Port de Barcelona | ACN
Les cinc primeres grues portacontenidors totalment elèctriques al Port de Barcelona | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
10 de Desembre de 2024

APM Terminals ha presentat les cinc primeres grues portacontenidors totalment elèctriques al Port de Barcelona. Les màquines -encara en període de proves- tenen les mateixes característiques tècniques que les grues dièsel, són menys sorolloses, més maniobrables i compten amb una autonomia de fins a sis hores. "Estem impulsant des de Barcelona un canvi real a la indústria portuària", ha afirmat el director general d'APM Terminals a Espanya, Julián Fernández. "El projecte comprèn les cinc grues totalment elèctriques i zero emissions, dues estacions de recàrrega, l'obra civil i elèctrica, la xarxa informàtica i el desenvolupament dels programes per posar en marxa la tecnologia necessària. No ha estat una tasca fàcil", ha assenyalat Fernández.

 

El director general d'APM Terminals a Espanya ha precisat que aquest projecte d'electrificació de maquinària portuària permetrà reduir unes 821 tones d'emissions de CO2 l'any. "Unes emissions similars a les que faria un gran creuer atracat tres mesos al Port de Barcelona", ha fet el símil Fernández, que ha agraït la implicació de govern espanyol amb una subvenció de 3,9 milions d'euros a través del programa Moves Projectes Singulars II de Mobilitat Eficient i Sostenible. "Estem liderant un canvi real i un canvi significatiu per a la nostra indústria. Aquestes grues zero emissions són les primeres que hi ha al Mediterrani Occidental", ha comentat el director general d'APM Terminals a Espanya.

Les màquines -encara en període de proves- tenen les mateixes característiques tècniques que les grues dièsel, són menys sorolloses, més maniobrables i compten amb una autonomia de fins a sis hores

A banda del Port de Barcelona, APM Terminals impulsa un pla global d'electrificació -valorat en 60 milions de dòlars- en altres països com Egipte, Jordània i els Estats Units. "Creiem que la via principal cap a les zero emissions a les nostres terminals de contenidors és l'electrificació, la reducció en el consum d'energia i l'electricitat renovable", ha enumerat Fernández, que igualment ha posat sobre la taula la important inversió en panells solars. "Barcelona és un excel·lent exemple de la nostra ambició per aconseguir les zero emissions el 2040. Estem fent passos accelerats i aquí s'estan veient els resultats", ha conclòs el director general d'APM Terminals a Espanya.

 

El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha agraït a APM Terminals que hagi escollit la infraestructura catalana per a aquesta prova pilot de grues portacontenidors totalment elèctriques, que ja estan començant a fer les proves de càrrega i moviment. Si se superen tots els exàmens, les grues 100% elèctriques podrien començar a operar durant l'estiu del 2025. "Hem centrat molt el focus en les emissions dels vaixells, però la maquinària pesant s'enfrontava a un repte molt difícil pel que fa a l'electrificació", ha reconegut Carbonell, que ha citat el hàndicap de les bateries, la seva autonomia i la recàrrega. "El pas d'avui és realment molt significatiu, no només per escollir Barcelona, sinó perquè separa la descarbonització de l'automatització", ha valorat el president del Port.