El Consell Assessor d’Infraestructures de Catalunya ha presentat un informe on, principalment, reivindica un pacte d’Estat per aplicar el pagament per ús a la xarxa viària d’alta capacitat com són les autovies i autopistes. “Els camions espanyols paguen per tot Europa, arriben aquí i agafen l’Eix Transversal o l’AP-7 i van gratuïtament, no té cap lògica”, apunta Joaquim Llansó.
El president de l’organisme recorda que hi ha un compromís adquirit pel govern espanyol amb Europa a canvi de rebre fons europeus. El Consell descarta una vinyeta perquè passaria a ser "un impost més", segons un dels autors del document, Juan Manuel Manrique, que aposta perquè els ingressos de pagament per ús siguin finalistes, és a dir, destinats a ampliar i millorar la xarxa viària.
L’informe també es fa constar la necessitat que el pagament per ús s'apliqui a la "totalitat dels vehicles" que circulin per a les vies d'alta capacitat i destaca la necessitat que la seva gestió sigui mitjançant una col·laboració entre l’administració pública i el sector privat. Segons sosté, seria la solució "més idònia" i suggereix la creació d'entitats consorciades en cada comunitat autònoma formada pel titular de la via i un òrgan gestor estatal unificador del model de gestió tarifari. El Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya ha calculat que les xarxes viàries d'alta capacitat arrosseguen un dèficit de manteniment d'uns 9.000 milions d'euros.
El Consell Assessor d'Infraestructures reclama un pacte d'Estat per les autopistes i autovies
L'entitat recorda que és un compromís del govern espanyol amb la UE
Barcelona
07
de Juny
de
2023