Els trens d'alta velocitat començaran a passar per l'interior de la futura estació de La Sagrera, a finals de l'any 2024. En aquesta primera fase, Adif adverteix que aquest anunci no vol dir que totes les vies estiguin en funcionament. La previsió és que la totalitat dels vehicles passin pel traçat definitiu, entre finals del 2025 i principis del 2026.
El responsable de les obres, Alberto Alcañiz, destaca que les actuacions avancen segons el ritme previst i, actualment, es troben sobre el 70% d'execució. A hores d'ara, la majoria d'esforços s'estan centrant en la construcció de la cobertura de l'estació. Un cop finalitzats els treballs, damunt d'aquest espai s'instal·larà el parc urbà més gran de Barcelona.
En paral·lel, recentment, Adif ha iniciat la licitació per convertir en via verda l'antic traçat de la línia ferroviària entre Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant i Cambrils. (Baix Camp). La primera fase de l'actuació suposarà una inversió de 6,4 milions d'euros. Els treballs serviran per adequar els cinc metres d'amplada de mitjana de la plataforma ferroviària com a via cívica d'ús compartit per a vianants i ciclistes.
També s'executaran creus transversals per eliminar o atenuar l'efecte-barrera de la infraestructura en desús, anivellant les rasants de les vies. A més, s'adequaran les dimensions d'alguns passos inferiors per deixar-los al mateix nivell de la plataforma. Aquesta actuació rebrà fons Next Generation.
Les obres també inclouran la modificació o eliminació d'alguns passos superiors i l'adequació dels entorns de les antigues estacions, com a zones de descans, amb la instal·lació d'elements de mobiliari urbà i senyalització. Pel que fa a la segona fase, s'actuarà en el tram entre Cambrils i Salou per tal de millorar la permeabilitat transversal, incloent-hi una nova passarel·la de pas al final del recorregut al municipi salouenc.