• Economia
  • Les empreses que han dit 'no' a l'edició pandèmica del MWC

Les empreses que han dit 'no' a l'edició pandèmica del MWC

De Huawei a Facebook i Google: la llista d'empreses que estaran presents i absents al MWC2021

Preparatius al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona per al MWC 2021 | Europa Press
Preparatius al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona per al MWC 2021 | Europa Press
Barcelona
26 de Juny de 2021

Dos anys i mig després de la darrera edició del Mobile World Congress (MWC) de Barcelona, torna el major congrés de Catalunya. No serà la fira habitual a la qual està acostumada la capital catalana: molts dels assistents internacionals que solien acudir a la cita del mòbil i la tecnologia per excel·lència no viatjaran. La Xina i els Estats Units són dels països que més assistents i expositors aporten normalment, però a principis de març, una onada de grans empreses tecnològiques d'arreu del món -algunes de les quals habituals a la cita- van començar a anunciar que serien baixa en l'edició del 2021 a causa de la pandèmia. En general, la justificació de l'absència ha estat protegir els treballadors i evitar viatjar en situació d'emergència sanitària. 

 

Però els esforços de la GSMA -l'empresa organitzadora de l'esdeveniment- per facilitar l'assistència del públic internacional han tingut cert efecte. El Ministeri d'Exteriors del Govern espanyol permetrà entrar al país professionals que vulguin acudir al saló des de llocs que tenen vetada l'entrada a l'Estat a causa de les restriccions establertes per fer front a la covid-19. D'una banda, s'esperen menys de la meitat d'assistents que a l'edició del 2019. Si a l'inici el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, calculava rebre entre 45.000 i 50.000 persones davant les 110.000 de l'últim congrés, en una entrevista a Catalunya Ràdio d'aquest mateix divendres va rebaixar la xifra prevista fins a entre 25.000 i 40.000 assistents. D'altra banda, encara no hi ha confirmació oficial del nombre d'expositors, però pot sorprendre la quantitat de companyies estrangeres que hi seran presents.            

Mentre que l'ISE, la fira de l'audiovisual que prometia arribar als nivells del MWC, es va celebrar amb una vuitantena d'empreses expositores, les confirmacions de companyies només xineses ja són unes 70, una xifra molt semblant a la de firmes provinents dels EUA. Tot i que està clar que l'impacte econòmic també distarà molt del d'altres anys -la mateixa GSMA el situa en només un 20% del que és habitual-, serà l'absència de les empreses més rellevants la que més es notarà, no tant dels participants més discrets. 

 

La primera gran empresa en prendre la "dura" decisió de no participar al MWC 2021 va ser Ericsson, i la van seguir un dia després Nokia i Sony

Dissimularà l'efecte de poc moviment el 4YFN, un saló que solia celebrar-se al recinte de Montjuïc coincidint amb el MWC i que s'adreçava a un públic i expositors més locals. Enguany, es fusionarà amb el Mobile al recinte de Gran Via, on ocuparan conjuntament tres pavellons.  

Grans absències i participacions

La llista de baixes rellevants conté empreses com Samsung, LG, Google, Cisco, Oracle, Facebook, Nokia, Sony, Ericsson, Qualcomm, Atos, Xiaomi, PwC i Intel. Entre les presències més destacades hi trobem Accenture, Airbus, Huawei, Citi i Verizon. Però repassem els motius i circumstàncies de les companyies que han dit "no" al MWC2021. El degoteig de baixes va fer témer una situació com la de l'any passat, que acabés amb la cancel·lació de l'edició per segon any consecutiu: els paral·lelismes eren evidents, cada dia, una gran empresa anunciava que no hi seria present, com a mínim, físicament. 

La primera en prendre la "dura" decisió va ser Ericsson, el 9 de març, a través d'un comunicat en què al·legava el compromís de l'empresa amb la situació sanitària. La van seguir, només un dia després, Nokia i Sony, que ja no qualificaven la decisió de "dura" sinó de "meditada". Els buits d'Ericsson i Nokia es notaran especialment, ja que l'empresa sueca tenia reservat un espai de 6.000 metres quadrats a la fira, mentre que la finlandesa havia d'ocupar tres estands que sumaven 1.700 metres quadrats. 

LG té un motiu diferent a la pandèmia per no assistir al congrés: ha deixat de fabricar mòbils i, per tant, "no hi ha res per presentar"

Passava un dia i es coneixia una altra baixa: Facebook. El gegant de Mark Zuckerberg va establir una política de riscos a l'inici de la pandèmia que ha seguit fil per randa: no fer actes massius ni viatges d'empresa fins passat el juny. El degoteig d'empreses continuava el dia següent i afectava una altra gran firma californiana: Oracle. En aquest punt, hi va haver una petita treva i fins el dia 17 de març no es va conèixer una nova baixa. Va ser Cisco, també dels Estats Units, que va voler mantenir la seva participació virtual. Han seguit aquest model d'assistir al Mobile de manera telemàtica la francesa Atos, la britànica PwC i el gegant nord-americà Intel, entre d'altres.    

Just després de Cisco van venir anuncis de dues grans absències. Google va encetar les baixes del mes d'abril; també participarà als esdeveniments digitals que s'organitzin i desitja poder assistir de manera física a l'edició del 2022. El cas d'LG és diferent a la resta. La companyia de Corea del Sud va anunciar a principis d'abril que ja no llançaria nous models de telèfon mòbil, per tant, "no hi ha res per presentar" al MWC, tal com indicaven des de la mateixa empresa. I Samsung ha estat la darrera baixa de grans dimensions que s'ha fet pública i també ha anunciat que limitarà la seva presència als actes online.   

Empreses xineses i nord-americanes

El mateix Hoffman admet que el públic provindrà principalment de la resta de l'Estat espanyol i del sud d'Europa, però no de països més llunyans. Això també respon a un impuls que va voler fer la GSMA a les inscripcions amb entrades disponibles a 21 euros per als residents a Espanya. El preu és molt reduït comparat amb el cost de la resta de passis, que oscil·len entre els 699 euros i els 4.195 euros. L'objectiu: omplir els pavellons d'assistents. 

Una setantena d'empreses xineses i una setentena més dels Estats Units tindran estand al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona, mentre que una seixantena participaran als esdeveniments online

Tot i que no es vegin ramats de professionals de països estrangers, sí que hi haurà expositors que vinguin de lluny. Una setentena d'empreses xineses tindran -com a mínim- un estand al recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona; mentre que les companyies dels EUA que hi assistiran presencialment també rondaran la setentena. Les xifres virtuals són més discretes en els dos indrets que més presència solen tenir al congrés del mòbil: una dotzena d'empreses de la Xina i una cinquantena de nord-americanes.

Totes aquestes absències atorgaran més importància al 4YFN i als expositors catalans i espanyols. El públic local tornarà a protagonitzar una fira més aquest 2021, a l'espera de tornar a veure Barcelona i la Fira plenes d'assistents internacionals l'any que ve, quan el sector té previst haver recuperat la normalitat prepandèmica.