Barcelona impulsa la creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat i proposa ser la primera ciutat que l'aculli el 2023. Barcelona Comerç, en nom de l'associació europea 'Vitrines d'Europe', ha presentat la proposta de la mà de responsables del Govern, l'Ajuntament, i d'eurodiputats a la seu de les institucions europees a Barcelona. Inspirada en la Capitalitat Europea de la Cultura, la iniciativa busca que anualment una ciutat diferent albergui accions divulgatives per reivindicar la importància d'aquesta activitat. L'objectiu de la capitalitat és preservar la identitat europea, allunyar la "desertització comercial" i els "impactes negatius de les grans plataformes", ha dit el president de l'entitat, Salva Vendrell.
La iniciativa té el suport de la Generalitat, del govern espanyol, l'Ajuntament de Barcelona i de tots els grups polítics de l'Eurocambra. La proposta va ser admesa a tràmit el juny del 2021 a la Comissió de Peticions i s'espera que sigui a l'ordre del dia de l'òrgan de l'Eurocambra durant el mes de juny.
A més, hi han assistit els patrons dels 23 eixos comercials que agrupa Barcelona Comerç, així com representants de Pimec, Barcelona Oberta, Comertia, Consell de Gremis de Comerç, Serveis i Turisme, Associació de Botiguers de Catalunya o l'Agència Catalana de Consum.