20
de Desembre
de
2016
Act.
20
de Desembre
de
2016
Un estudi de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i el Departament de Geografia de la UAB ha conclòs que Barcelona és la ciutat europea amb més motocicletes per habitant i que és un mitjà de transport que s'ha mantingut en auge tot i la crisi econòmica. Així, durant el període 2004-2012, el nombre de motocicletes matriculades a Barcelona va augmentar un 36,2% fins arribar a les 203.414 unitats, mentre que la xifra de cotxes va baixar un 3,8%, situant-se en els 584.848 vehicles.
Segons la investigadora de l'ICTA-UAB i coautora de l'estudi al costat del Dr. Oriol Marquet, investigador del Departament de Geografia de la UAB, Carme Miralles, que el 22,2% del parc mòbil de Barcelona siguin motos "evidencia que es tracta d'un actor molt important que calia estudiar en si mateix i hem pogut constatar que tenen un comportament molt diferent al cotxe en època de crisi".
Auge a partir del 2004
La motocicleta va experimentar un auge coincidint amb l'aprovació al 2004 de nova legislació que permetia a tots els conductors de cotxes amb més de tres anys d'experiència portar una moto de fins a 125 cc. La facilitat i velocitat en els desplaçaments, evitant la congestió del trànsit i els problemes d'estacionament, van afavorir el seu increment exponencial, especialment entre els conductors de cotxe veterans de mitjana edat.
L'inici de la crisi econòmica va provocar canvis generalitzats en la mobilitat dels barcelonins, que van incrementar en un 39,6% els desplaçaments a peu i en bicicleta, i en un 9,4% els desplaçaments en transport públic en detriment de l'ús privat del cotxe, que va caure un 14,5%. Les motocicletes, lluny de decréixer, van experimentar un auge del 18,6%. La taxa de motorització a la capital catalana va passar del 94,5 per cada 1.000 habitants al 2004, a 136 per cada mil habitants el 2012.
72.278 desplaçaments diaris
L'estudi mostra que dels 372.278 desplaçaments realitzats de mitjana cada dia per les motos a Barcelona, la majoria (31,8%) són efectuats per persones d'edats compreses entre els 30 i els 64 anys, principalment homes. La investigació evidencia com, tot i que les dones motoristes barcelonines són encara inferiors en nombre (el 31,2% del total), la seva presència al volant d'una motocicleta va créixer entre el 2004 i el 2008 un 43,6%.
L'ús de les motos per part de les dones a Barcelona triplica al de ciutats com París. El nivell de satisfacció és molt més gran entre els qui condueixen una motocicleta (8,1 sobre 10) que entre els automobilistes (6,9 sobre 10). No obstant això, la sensació d'inseguretat durant la conducció és més gran en els motoristes (5,45) que en els conductors de cotxe (3,7).
D'altra banda, per primera vegada, la investigació estableix una relació directa entre l'ús de la motocicleta i determinades variables socioeconòmiques, i conclou que l'adquisició i utilització d'aquest mitjà de transport és més gran en persones amb ocupació i amb estudis universitaris. "En la nostra opinió, el nivell d'educació i la situació laboral podria estar relacionat d'alguna manera també amb els ingressos econòmics, una situació molt diferent a la que es produeix en ciutats del sud-est asiàtic, on l'ús de moto està relacionat amb baixos ingressos i grups de població d'estatus inferiors", explica Miralles.
Segons la investigadora de l'ICTA-UAB i coautora de l'estudi al costat del Dr. Oriol Marquet, investigador del Departament de Geografia de la UAB, Carme Miralles, que el 22,2% del parc mòbil de Barcelona siguin motos "evidencia que es tracta d'un actor molt important que calia estudiar en si mateix i hem pogut constatar que tenen un comportament molt diferent al cotxe en època de crisi".
Auge a partir del 2004
La motocicleta va experimentar un auge coincidint amb l'aprovació al 2004 de nova legislació que permetia a tots els conductors de cotxes amb més de tres anys d'experiència portar una moto de fins a 125 cc. La facilitat i velocitat en els desplaçaments, evitant la congestió del trànsit i els problemes d'estacionament, van afavorir el seu increment exponencial, especialment entre els conductors de cotxe veterans de mitjana edat.
L'inici de la crisi econòmica va provocar canvis generalitzats en la mobilitat dels barcelonins, que van incrementar en un 39,6% els desplaçaments a peu i en bicicleta, i en un 9,4% els desplaçaments en transport públic en detriment de l'ús privat del cotxe, que va caure un 14,5%. Les motocicletes, lluny de decréixer, van experimentar un auge del 18,6%. La taxa de motorització a la capital catalana va passar del 94,5 per cada 1.000 habitants al 2004, a 136 per cada mil habitants el 2012.
72.278 desplaçaments diaris
L'estudi mostra que dels 372.278 desplaçaments realitzats de mitjana cada dia per les motos a Barcelona, la majoria (31,8%) són efectuats per persones d'edats compreses entre els 30 i els 64 anys, principalment homes. La investigació evidencia com, tot i que les dones motoristes barcelonines són encara inferiors en nombre (el 31,2% del total), la seva presència al volant d'una motocicleta va créixer entre el 2004 i el 2008 un 43,6%.
L'ús de les motos per part de les dones a Barcelona triplica al de ciutats com París. El nivell de satisfacció és molt més gran entre els qui condueixen una motocicleta (8,1 sobre 10) que entre els automobilistes (6,9 sobre 10). No obstant això, la sensació d'inseguretat durant la conducció és més gran en els motoristes (5,45) que en els conductors de cotxe (3,7).
D'altra banda, per primera vegada, la investigació estableix una relació directa entre l'ús de la motocicleta i determinades variables socioeconòmiques, i conclou que l'adquisició i utilització d'aquest mitjà de transport és més gran en persones amb ocupació i amb estudis universitaris. "En la nostra opinió, el nivell d'educació i la situació laboral podria estar relacionat d'alguna manera també amb els ingressos econòmics, una situació molt diferent a la que es produeix en ciutats del sud-est asiàtic, on l'ús de moto està relacionat amb baixos ingressos i grups de població d'estatus inferiors", explica Miralles.