• Economia
  • Barcelona i les dades, a la cerca del talent

Barcelona i les dades, a la cerca del talent

"Estem perdent una oportunitat de país", denúncia Jaume Franch, degà de la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC

Barcelona es la segunda ciudad del Estado español con el mayor volumen de viviendas | iStock
Barcelona es la segunda ciudad del Estado español con el mayor volumen de viviendas | iStock
Barcelona
12 de Juliol de 2022

La gestió i l'analítica de dades a les empreses està agafant una importància estratègica arreu del món. Les dades esdevenen part essencial de la transformació cap a l'smart company, l'empresa intel·ligent, però necessiten espai (data centers), equips especialitzats (talent) i un ecosistema afavoridor. En aquest sentit, Barcelona compta amb un ventall de companyies públiques i privades, centres de recerca i startups que estan impulsant el posicionament internacional de la ciutat fins a convertir-la en hub d'innovació i d'analítica de dades a escala mundial.

Així ho demostren el Centre d'Excel·lència d'Applied Intelligence d'Accenture, el hub de dades de PepsiCo, el hub digital de Schneider Electric, el digital sales hub de Festo, l'AI Innovation Lab de Microsoft i CaixaBank, i un llarg llistat de companyies que han decidit ubicar a Barcelona els seus hubs o equips especialitzats en dades per millorar la seva competitivitat global, redissenyar processos o donar peu a nous models de negoci.

Besanson: "Barcelona té una elevada capacitat no només d'atraure sinó de retenir talent, que és molt important"

"Barcelona té una elevada capacitat no només d'atraure sinó de retenir talent, que és molt important", afirma Gaston Besanson, global head of data science de PepsiCo, qui destaca aspectes com l'ecosistema digital de la ciutat, el talent tècnic, la qualitat de vida, que la vida laboral a Barcelona és més llarga que a altres ciutats i el bon nivell d'anglès. Aquests són els principals motius que han portat a Pepsico a apostar per la ciutat i ubicar en ella un hub que, segons previsions de la companyia, comptarà amb 400 professionals en el 2024. Avui dia ja superen el centenar de persones "entre les quals més del 30% són dones i de 25 nacionalitats diferents", presumeix Besanson.

A la cerca del talent

Els perfils més demandats són els científics de dades, els enginyers de dades o de software i els dissenyadors de servei. Professionals que vénen de la branca del big data, de les matemàtiques i de l'estadística, que estan molt demandats, ben valorats salarialment i que no sempre són fàcils de trobar. De fet, són moltes les companyies que han optat per fer accions proactives, com beques i convenis amb les universitats, com a via de captar talent.

Accenture, Entity Data (Everis) i Aily Labs, per exemple, tenen convenis amb la Factultat de Matemàtiques i Estadística de la Universitat Politècnica de Catalunya. Amb aquest conveni Accenture permet als estudiants de la facultat accedir a beques d'estudis i, després, realitzar pràctiques remunerades en el seu centre d'innovació. És una fórmula per a captar talent: "el seu objectiu és que després de les pràctiques curriculars, l'alumne continuï amb Accenture", indica Jaume Franch, degà de la facultat.

Franch: "Són pocs titulats tenint en compte l'elevadíssima demanda que hi ha per part de les empreses"

Aquesta facultat gradua anualment 110 estudiants de graus de Matemàtiques i Estadística i 75 dels màsters, també d'aquestes dues matèries. "Són pocs titulats tenint en compte l'elevadíssima demanda que hi ha per part de les empreses", critica Franch. I sentencia: "Estem perdent una oportunitat de país".

El problema està en la manca de places. Des de fa més d'un any, Franch té un projecte d'ampliació de places, especialment orientat al Grau de Matemàtiques, "que és on la demanda és més elevada", assegura, "però ens cal més professorat per aconseguir-ho i no tenim el permís de la Generalitat per contractar tot aquest professorat". Franch lamenta que porten mesos negociant i que "no hi ha manera". "Hi ha molta demanda per part dels estudiants i per part de les empreses, així que estem fent una mena de coll d'ampolla", afirma.

Franch: "Hi ha molta demanda per part dels estudiants i per part de les empreses, així que estem fent una mena de coll d'ampolla"

De fet, segons l'última enquesta elaborada per la consultora Accenture a més de 1.500 directius del món, el 79% de les empreses que han assolit l'èxit creuen que l'analítica és una part important de la intel·ligència artificial, però que la falta de talent per aplicar projectes i iniciatives d'intel·ligència artificial esdevé el principal repte al qual s'enfronten.

Aquest problema no succeeix, per tant, només a Barcelona. De fet, Jaime Rodríguez, responsable del Centre d'Excelència d'Applied Intelligence d'Accenture a Barcelona, afirma que "aquesta situació es repeteix també a Madrid o a altres capitals d'Espanya i d'Europa".

L'evolució de la dada

Accenture va inaugurar el seu centre d'innovació a Barcelona l'any 2008, "quan encara no s'havia massificat la gestió i l'anàlisi de la dada", explica Rodríguez. De fet, en el seu inici tenien un equip de 10 persones i ara en són 175. Des del centre ofereixen als seus clients serveis tecnològics, d'innovació i consultoria a escala internacional donant cobertura a les quatre principals branques dels negocis: el client, el personal, les finances i les operacions. Tot això, amb una forta vinculació amb la dada.

Segons Rodríguez, la relació de la dada amb les empreses ha canviat força en aquest temps. Si bé abans es requerien més professionals analistes de dades, ara hi ha un auge dels enginyers de dades. "Abans demanaven fer proves de concepte per veure què podien aconseguir amb les dades que tenien, però ara, amb l'evolució de les tecnologies i les plataformes Cloud, les empreses volen directament gestionar plataformes de dades", afirma.

Si bé abans es requerien més analistes de dades, ara hi ha un auge d'enginyers de dades

Es demanden plataformes que siguin capaces, per exemple, de preveure problemes o identificar riscos en les cadenes de subministrament. "També es busca personalitzar la relació amb el client o el producte a través de la dada", explica Rodríguez. En el cas de la gestió dels recursos humans, les grans organitzacions estan utilitzant les dades per identificar aquelles habilitats que tenen o que necessiten dins dels equips, o com preveure necessitats de talent.

També hi ha companyies que han adquirit una percepció holística de la dada. Com PepsiCo, que vol convertir el seu hub de dades en "el braç delivery per a l'agenda de transformació digital de la companyia cap a una empresa intel·ligent", des d'on "redissenyar processos de planificació, fabricació, distribució i venda de productes, amb el consumidor sempre al centre", afirma Besanson. La dada per a tot.