La manca de talent digital preocupa empreses i sector públic. Barcelona ja és un node d’emprenedoria, startups i també atrau grans seus tecnològiques de multinacionals. Tots aquests factors han desembocat en un increment del 40% de la demanda de perfils tecnològics i digitals a casa nostra. Mentrestant, l’oferta només ha crescut un 7,5%. Per això neix Barcelona Digital Talent, una iniciativa per tal d’atraure i promocionar el talent tecnològic i digital a la capital catalana de la mà de la Mobile World Capital, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, el CTecno, Barcelona Tech City, el 22@ Network i Foment del Treball.
En la seva presentació, el director de la iniciativa, Jordi Arrufí ha explicat que BDT neix amb un pressupost per al 2019 d’un milió i mig d’euros que es destinaran tres eixos principals: desenvolupar capacitats digitals, captar talent internacional, adaptar els programes formatius a la demanda de les companyies i potenciar l'interès i la formació de les noves generacions. De manera més concreta, es realitzaran campanyes publicitàries per posar en valor l’oferta de formació existent; es realitzaran tallers per posar en contacte oferta i demanda; i també campanyes a l’exterior per promocionar Barcelona com a destinació laboral. Així mateix es realitzarà “un diccionari” per posar en comú terminologia i també es realitzarà “un estudi per saber quines són les tecnologies emergents i que es publicarà el primer trimestre del 2019”.
El Barcelona Digital Talent vol ajudar a desenvolupar capacitats digitals en perfils no digitals i traccionar-los cap a aquest sector: “L’atur és pràcticament és zero i els sous també són més alts. Acompanyarem aquests professionals en tot el cicle de formació”. Això vol dir fer campanyes per informar sobre aquests fets i animar els possibles candidats a enrolar-se processos de formació.
D’altra banda es vol captar talent internacional: “Tenir talent internacional dóna prestigi, farem campanyes per posicionar Barcelona per captar aquest talent”, concretament en ciutats com ara Helsinki, Estocolm o Berlín.
Alhora es procurarà fomentar l’adaptació dels programadors formatius existents en base a la demanda i potenciar l’interès i la formació digital de les noves generacions, així com en les noies.
Per últim, s'intentarà fer tot això amb “Intel·ligència de mercat”. Això significa que des de la BDT “estem treballant per entendre quines són les tecnologies que necessita Barcelona. Hi ha tecnologies que tenen molta demanda, però també hi ha molta oferta, en canvi n’hi ha d’altres on l’oferta està molt tensionada. Però també hem d’estar alerta de quines són les tecnologies emergents i que necessitarem en el futur”, ha explicat Arrufí.
Arrufí ha negat rotundament que Barcelona Digital Talent aspiri a oferir formació directa, perquè "les escoles i centres de programació ja fan molt bona feina". Per tant, es tracta més aviat d'un problema de quantitat i no de qualitat de les persones formades.
Ajuntament i Generalitat, alineats
En la presentació de la iniciativa també han participat el conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitatat, Jordi Puigneró, i el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarello.
Pisarello ha defensat que Barcelona Digital Talent permetrà encarar la revolució tecnològica que s'està produint i assimilar els canvis ràpids que està generant, ja que ha alertat que també està provocant incertesa i por entre els ciutadans i l'arribada de polítiques "de nostàlgia i bunquerización".
"Barcelona no es pot permetre aquesta reacció", ha remarcat, i ha sostingut que la ciutat ha de promoure la col·laboració entre el públic i el privat, però també amb els ciutadans i altres urbs, per respondre a aquesta situació.
Per la seva banda, Puigneró, ha valorat que aquesta revolució impactarà en la societat i l'economia, per la qual cosa les Administracions han de "prendre decisions" i situar l'àmbit digital en les seves agendes polítiques.
Per a això, ha advocat per que s'ha de garantir la igualtat d'accés dels diferents agents a la tecnologia i que aquesta sigui "motor de la nova economia" i la ciberseguretat, així com fomentar les vocacions científiques i tècniques en el sistema educatiu.
Aliances
En la presentació també han intervingut els representants associats que han fet néixer el projecte. Joan Ramón Barrera, vicepresident del Cercle Tecnològic de Catalunya, ha destacat que “necessitem aliances com aquestes per fer front comú davant d’una demanda transversal”.
En el mateix sentit s’ha pronunciat Miquel Martí, CEO de Barcelona Tech City, quan ha remarcat que “hi ha una manca de talent global i des de Barcelona hem de poder liderar l’atracció de perfils tecnològics”.
De la seva banda, Xavier Monzó, president de 22@ Network ha presentat el barri com un pol atractiu com a reclam per a aquest talent: “22@ és un cognom que té Barcelona des de fa 18 anys i li atorga, és el primer districte innovador urbà del món i ja és un motor eocnòmic de Barcelona com és el Port o la Fira”.
Therese Jamaa, directora general de GSMA per la Mobile World Capital Barcelona ha incidit en què “el procés de transformació actual necessita persones, professionals, però sense etiquetes. Necessitem desenvolupadors, però parlem també del sentit més ampli: enginyers, gestors de dades, matemàtics, professionals de la comunicació , etc.”
Finalment, la portaveu de Foment del Treball, Anna María Sánchez, ha explicat que ells representen les empreses no natives digitals i per això veuen que “ens hem d’implicar molt més i sumar esforços. Donat que la tecnologia i el capital humà és el present, ens adonem que l’impacte de la tecnologia és transversal en tots els sectors i professions. Volem ser un actor actiu per atraure aquest talent”, ha conclòs.