Barcelona estrenarà aquesta setmana els dos primers busos articulats d'hidrogen de l'Estat. Els vehicles fan 18 metres de llargada, tenen capacitat per a més de 100 persones i circularan inicialment per la línia D20 (entre Passeig Marítim i Ernest Lluch). A banda, disposen d'una bateria que els permet funcionar tot un dia sense recarregar, consumeixen menys i són de més fàcil conducció. Els autobusos formen part dels 46 vehicles d'hidrogen adquirits per TMB, un 5% del total de la flota. "Avui fem un pas més en la innovació i la descarbonització. L'aposta pels vehicles de zero emissions és ferma", ha apuntat la presidenta de TMB, Laia Bonet, que ha recordat que -sumant els 196 busos elèctrics- el 25% de la flota de TMB ja és zero emissions.
Els autobusos formen part dels 46 vehicles d'hidrogen adquirits per TMB, un 5% del total de la flota
"Si ara TMB té un 5% de la flota d'hidrogen esperem poder tenir-la del 10% en uns anys", ha avançat Bonet. "Estem sempre pendents de com avança la tecnologia per incorporar les últimes innovacions i les millores que apareixen al mercat", ha recalcat la presidenta de TMB. Els dos busos d'hidrogen articulats disposen d'una bateria molt més petita que els elèctrics (100 kW) i això repercuteix en unes tres o quatre tones menys de pes del vehicle. "El secret està en l'hidrogen. Porta vuit dipòsits d'hidrogen amb un total de 52 quilos", ha assenyalat el responsable d'Innovació i Projectes de TMB, Mario Canet. "De fet, aquest vehicle podria circular entre dos i tres dies sense carregar. Tot i que ho farem en finalitzar cada jornada", ha puntualitzat Canet.
Busos d'hidrogen: més autonomia, més lleugers i millor conducció
Un altre dels avantatges dels busos d'hidrogen és el menor temps de càrrega que els elèctrics (15 minuts versus sis hores). "Estem parlant, doncs, de vehicles amb més autonomia, més lleugers i de molt millor conducció. Van molt més fins", ha precisat el responsable d'Innovació i Projectes de TMB, que també ha comentat que els busos de 18 metres -de la marca Solaris Bus Ibérica- incorporen un seguit de mesures de seguretat. "Sensors de marxa enrere i per monitorar la temperatura i pressió dels pneumàtics. I sistemes de visió artificial per eliminar angles morts i així el conductor pot detectar la presència de vianants, bicis i motos", ha enumerat Canet.
Els dos busos s'han adquirit a través d'un concurs públic per un preu d'1,8 milions d'euros, amb una subvenció del JIVE2, el projecte europeu per impulsar l'hidrogen com a energia neta que mogui el transport públic a Europa. Abans de fer la ruta de la línia D20, el bus articulat d'hidrogen s'ha estrenat amb una petita volta per Montjuïc entre la plaça d'Espanya i la plaça de Sant Jordi.