La gestió del talent, la sostenibilitat o l’impacte de les noves tecnologies no són conceptes exclusius de l’àmbit industrial o de les startups. A partir d’aquest pretext, del 18 al 21 de març, el recinte de Fira de Barcelona acollirà una nova edició d’Alimentaria & Hostelco. Un total de 3.200 empreses ocuparan set pavellons amb l’objectiu de consolidar la capital catalana com una plataforma de negocis, networking i internacionalització. En aquest context, enguany, la Fira exportarà Alimentaria a la Xina. “Es tracta de l’edició més internacional, amb un 30% dels expositors que venen de l’exterior”, afirma Antoni Llorens, president del certamen.
Itàlia, Xina, Turquia, Polònia, França, Bèlgica, Alemanya, Argentina, Països Baixos, Tailàndia, Japó, Indonèsia i Corea del Sud seran alguns dels països amb major pes expositiu. Pel que fa als visitants, el 25% d’aquests serà d’origen internacional. En total, Barcelona reunirà 2.200 importadors, directors i responsables de compres de 80 nacionalitats. Per abordar i oferir solucions als principals reptes i desafiaments del sector, l’organització ha programat més de 350 sessions amb la presència de 700 experts, entre els quals destaquen noms com Ferran Adrià, Joan Roca, Oriol Castro i Elena Arzak. “Més enllà d’una fira és un lloc que passen moltes coses”, planteja Llorens. L’espai de Gran Via serà la seu d’una jornada centrada en la innovació i l’aplicació de la Intel·ligència Artificial en el desenvolupament de nous productes. The Horeca Hub serà l’altaveu per tractar la digitalització, els canvis dins l’univers delivery o les últimes tendències en food service i equipament hoteler. “Volem aportar valor als negocis dels nostres visitants, Alimentaria & Hostelco ha de ser una cita per compartir i descobrir els grans reptes del futur”, explica Toni Valls, director general d’Alimentaria Exhibitions. L’executiu també ha volgut destacar els beneficis, a escala de posicionament, que ofereix la suma de sinergies entre els dos sectors que donen nom a l’esdeveniment.
La presència de les empreses xineses és una de les principals novetats del certamen
Algunes de les firmes que han confirmat presència són Damm, Nestlé, Danone, Casa Tarradellas, Noel Alimentaria, Vall Companys, BonÀrea, Grup Balfegó, Torrons Vicens i GB Foods. L’interès de l’ecosistema emergent per aterrar a Fira de Barcelona és creixent i bona prova d’això és la presència d’Eatable Adventures, una de les principals acceleradores d’startups del sector, que utilitzarà la cita barcelonina per donar a conèixer la seva anàlisi sobre les inversions en FoodTech a Espanya i Europa. Les 1.000 companyies de 65 països que està previst que visitin Alimentaria podran entrar en contacte amb les innovacions dels premis Innoval, uns guardons que volen reconèixer el paper del talent emergent al mercat estatal i internacional. “No volem deixar en un escenari secundari el debat científic sobre les bondats de la dieta mediterrània”, puntualitza Valls. Sense deixar l’àmbit més tècnic, Pere Taberner ha celebrat com Alimentaria & Hostelco és una oportunitat “única per unir el potencial de l’oferta i la demanda”. El president d’Hostelco ha presentat el certamen com “un parc temàtic on es puguin reunir tots els actors de la cadena agroalimentària”.
Un sector amb perspectives “sòlides” de creixement
A l’hora de fer una radiografia de la situació que viu el canal Horeca i tota l’activitat complementària, els responsables d’Alimentaria consideren que el sector té unes perspectives “sòlides” de creixement, sense deixar, a la vegada, d’atendre les incerteses. “Des de la pandèmia hem perdut uns 80.000 cambrers i, per tant, un dels principals reptes que tenim és fer atractius els nostres llocs de treball”, apunta Eva Ballarin. Sota el criteri de la consultora i analista de tendències del canal Horeca, “no hem de salvar els mobles de la pròxima temporada, sinó treballar per veure on estem l’any 2030”. Alimentaria & Hostelco analitzarà les raons per les quals els restaurants “ja no tenen l’hegemonia del consum davant d’una clientela que ha reestructurat els seus moments de consum”.
Un estudi de Linkedin acredita com una part important dels treballadors espanyols volen canviar de treball aquest any. Per quina raó? Principalment, les persones busquen salaris més competitius i equilibri familiar. “La restauració no pot girar l’esquena a l’aparició d’aquest escenari”, sosté Ballarin. La consultora entén que el full de ruta per mantenir un cert lideratge passa per la competitivitat, plantilles amb bones condicions laborals, treballar per l’excel·lència, estratègia de preus, aprendre a conviure amb el múscul financer de les grans cadenes, promoció del producte de KM0 i aprofitar una dinàmica de consum estable. En el seu torn de paraula, Javier Herrero, secretari institucional de Marcas de Restauración, ha defensat que la signatura del conveni col·lectiu de l’any passat representa un “punt d’inflexió” per l’impuls de la carrera professional i l’aplicació de procediments propis adaptats a les noves realitats empresarials.
Eva Ballarin: "Des de la pandèmia s'han perdut 80.000 cambrers i cal tornar a fer atractiva aquesta professió"
“La nostra estratègia des d’ara fins al 2026 implica entendre que, cada cop, hi ha un consumidor més exigent i preocupat per la sostenibilitat”, expressa Herrero. Els turistes gastronòmics fan una despesa de 341,25 euros per persona i nit, 273,91 més alta que la resta de visitants a Barcelona. Així ho revela un estudi de l’Observatori del Turisme de Barcelona. Segons aquest informe, la majoria dels visitants gastronòmics que viatgen a Barcelona gasten de mitjana 5 vegades més en menjar que la resta durant la seva estada i destinen gairebé sis de cada 10 euros als àpats. A més, molts tornen a repetir el viatge: el 60,9% ja havia passat la nit a la ciutat i el 47,1% ho ha fet 4 vegades o més en els últims 10 anys. Per procedència, el turista gastronòmic de la capital catalana és bàsicament internacional (86,4%) mentre que a la resta de la demarcació el 47,7% són nacionals.