• Economia
  • Barcelona impulsa un pla perquè el 95% dels tràmits ciutadans es puguin fer digitalment el 2027

Barcelona impulsa un pla perquè el 95% dels tràmits ciutadans es puguin fer digitalment el 2027

L'Ajuntament vol unificar normativa urbanística perquè més obres puguin començar de forma immediata

El pla preveu 18 accions per actualitzar la normativa municipal obsoleta | ACN
El pla preveu 18 accions per actualitzar la normativa municipal obsoleta | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
25 d'Abril de 2025
Act. 25 d'Abril de 2025

L'Ajuntament de Barcelona ha impulsat un pla per simplificar i agilitzar els tràmits administratius. Sota el nom Barcelona fàcil, el pla preveu 18 accions per actualitzar la normativa municipal obsoleta, simplificar i agilitzar els tràmits urbanístics i millorar l'accessibilitat a l'administració. L'objectiu del consistori és que el 95% dels tràmits ciutadans es puguin fer de forma digital el 2027 i unificar normatives i tramitacions de llicències d'obres i activitat. Segons ha explicat la tinenta d'Urbanisme, Laia Bonet, es busca que, en el cas de les comunicacions d'obres, més actuacions puguin començar de forma immediata i no s'hagi d'esperar per iniciar-les després de fer la comunicació a l'administració.

 

Bonet ha afirmat que els canvis en els tràmits urbanístics busquen respondre a algunes de les principals reivindicacions del sector de la construcció. Entre les accions hi ha la posada en marxa de l'Oficina d'Atenció al Professional per millorar la comunicació entre l'administració i els professionals que necessitin realitzar tràmits urbanístics. La previsió és que estigui operativa el segon semestre del 2026 i la idea és que permeti que els professionals i els tècnics municipals treballin prèviament a la presentació dels projectes que requereixin una llicència urbanística posterior per assessorar-los i resoldre dubtes.

Bonet ha afirmat que els canvis en els tràmits urbanístics busquen respondre a algunes de les principals reivindicacions del sector de la construcció

D'altra banda, el pla preveu agilitzar els processos pel que fa a les obres i unificar normatives perquè més actuacions es puguin començar immediatament un cop notificades. Actualment, existeixen dos tipus de comunicació d'obres, una que permet iniciar les actuacions immediatament i l'altra que fixa que s'ha d'esperar 30 dies per començar-les un cop notificades. L'objectiu, ha dit Bonet, és que més obres passin a través del primer canal. El pla també inclou l'autorització per fases d'algunes obres, especialment d'obra nova.

 

A Barcelona es realitzen anualment més de 50.000 tràmits vinculats a permisos, activitats, informes i llicències d'obres. D'aquests, el 96% es fan de forma automatitzada i electrònica i el 4% requereixen intervenció de personal municipal.

Accessibilitat i revisió de la normativa

Sobre l'accessibilitat a l'administració, actualment el 80% dels tràmits ciutadans es poden fer de manera virtual, i l'objectiu és elevar fins al 95% aquesta xifra el 2027. La intenció és incorporar canvis en l'Oficina Virtual de Tràmits per millorar la usabilitat, la localització de continguts i la comprensió a través d'una "comunicació clara". A més, l'Ajuntament vol impulsar la interoperabilitat amb altres administracions en tots els processos.

Valls ha explicat que quatre de cada 10 normes municipals tenen més de 15 anys i algunes estan obsoletes

Pel que fa la revisió normativa, Valls ha explicat que quatre de cada 10 normes municipals tenen més de 15 anys i algunes estan obsoletes. El pla planteja derogar algunes d'aquestes disposicions obsoletes i d'altres que s'han constatat que són innecessàries o estan duplicades, així com la possibilitat d'elaborar un avantprojecte d'actualització de la Carta Municipal per actualitzar la normativa municipal.