L'Ajuntament de Barcelona invertirà 15,5 milions d'euros en el Pla d'acció de l'Espai de Gran Afluència (EGA) de la Sagrada Família, un programa de 37 accions que estarà vigent fins al 2027. El districte de l'Eixample ha presentat al ple la iniciativa treballada els darrers mesos amb entitats, veïnat i agents del territori. Es tracta del primer dels 15 EGA que el consistori ha definit per gestionar el fenomen turístic. Per desplegar el pla i els tres EGA prioritaris es preveu una inversió inicial d'uns 44 milions d'euros en els pròxims quatre anys. En el cas de la Sagrada Família, el pla defineix quatre grans "reptes" de la zona, com ara la saturació de l'espai públic o la transformació del teixit comercial de la zona.
Així, per desatapeir i millorar l'espai públic es treballarà en el paisatge urbà, en els punts d'atracció turística, en el model d'espai públic i en les afectacions o transformacions urbanístiques.
Pel que fa al teixit comercial, que ha adaptat l'activitat a la presència turística, s'impulsarà la diversitat i les botigues de proximitat, tot intentant incidir en la diversitat de l'activitat econòmica, en el control d'activitats no autoritzades, en la inspecció, en la transformació d'usos d'habitatge i en la dinamització de l'entorn.
En el cas de la Sagrada Família, el pla defineix quatre grans "reptes" de la zona, com ara la saturació de l'espai públic o la transformació del teixit comercial de la zona
Un altre dels reptes de la zona és el gran volum de mobilitat i de fluxos de vianants. Es calcula que cada any entre 18 i 22 milions de persones visiten la Sagrada Família, una massa humana que comporta problemes de convivència, de seguretat, de soroll, de brutícia o d'incompliment de la normativa.
Per això es treballarà en l'àmbit de les parades de bus turístic i discrecional, en les parades de taxi i plataformes de mobilitat, en la mobilitat ciclista i de Vehicles de Mobilitat Persona (com els patinets) i en el transport públic convencional.
Finalment, el consistori subratlla que el gran volum de visitants afecta el desenvolupament de la vida quotidiana dels habitants de la zona, amb reivindicacions veïnals de l'espai públic.
En aquest àmbit el pla proposta treballar en l'afebliment del teixit comunitari, la comunicació i accés a serveis, els col·lectius més vulnerables i les activitats culturals i comunitàries.
Es calcula que cada any entre 18 i 22 milions de persones visiten la Sagrada Família, una massa humana que comporta problemes de convivència, de seguretat, de soroll, de brutícia o d'incompliment de la normativa
Algunes actuacions concretes previstes per a l'any vinent passen per una reducció "significativa" de la freqüència de pas del bus turístic o per l'aplicació de la Zona Bus 4.0, un sistema ideat per millorar la gestió i el volum d'autocars turístics que arriben a la zona.
També està programada una intervenció per consolidar l'espai per a vianants del carrer de la Marina entre Mallorca i Provença. A causa l'aglomeració de persones davant del temple que acaba ocupant el carril bici, de facto aquest queda habitualment inoperatiu.
Fins que no quedi resolta la urbanització d'aquest tram el pla proposa treure les marques vials del carril. Els itineraris ciclistes al voltant de la Sagrada Família en sentit muntanya quedaran definits pel carril bici bidireccional del carrer de Sicília i els carrils bici de Provença i Mallorca per poder connectar amb els dos trams del carril bici de Marina.