El consistori ha elaborat un primer Informe d'Externalitats del trànsit de vaixells al Port de Barcelona, i la tinenta d'alcaldia, Janet Sanz, ha valorat que "l'actual ritme de creixement és insostenible" i cal "posar fi a la barra lliure dels creuers", perquè suposen un "turisme extractivista que expulsa els veïns dels barris i vulnera el dret a l'habitatge".
El de Barcelona és el primer port de creuers del Mediterrani i, des del 2015, el nombre de passatgers ha anat augmentant a ritme d'un 7% anual de mitjana, fins que l'any 2019 es va arribar a un màxim històric de 3,1 milions de creueristes. L'activitat de creuers es concentra bàsicament d'abril a octubre, uns mesos on es poden arribar a concentrar uns 400.000 creueristes mensuals. El nombre de creuers és similar els últims anys, però el nombre de creueristes creix perquè cada cop els vaixells són més grans.
Sanz: "El problema és de quantitat, no de qualitat"
A més, a partir de la crisi sanitària, els creuers que fan una estada de poques hores a la ciutat són predominants, amb un 62,8% del total el 2021. Sense una regulació i limitació, les dades d'evolució indiquen un creixement estimat que podria arribar als 3,5 milions de passatgers i gairebé 900 creuers anuals cap a l'any 2030. Cal tenir present que, actualment, més de 50 cops l'any poden arribar en un sol dia més de 15.000 creueristes, amb pics que poden arribar a més de 25.000 passatgers. Aquests creueristes de visita són els que Sanz ha qualificat de "parc temàtic", que generen "efectes problemàtics, aporten poc valor afegit i destrueixen el comerç local". Tot i així, assegura que "el problema és de quantitat, no de qualitat".
Un informe de la UB del 2016 deia que l'activitat dels creuers generava 790 milions d'euros anuals d'impacte. Les despeses dels passatgers en trànsit és d'uns 50 euros diaris, mentre els que inicien o acaben el creuer a la capital catalana gasten uns 230 euros diaris de mitjana. Amb dades del 2014, el 18,5% dels passatgers no visitaven Barcelona, el 24% dormien a la ciutat abans o després d'embarcar i prop del 58% només la visitaven. El vaivé de creuers, a més, genera uns 9.000 llocs de treball, dels quals 6.800 a Barcelona.
Sanz: "No hi ha creuers verds possibles"
Segons dades de les mateixes companyies, els creuers consumeixen entre 200 i 300 litres d'aigua per persona i dia. Es generen 340 litres d'aigües grises per persona i dia i uns 30 litres d'aigües negres, el doble que la mitjana dels veïns de la ciutat. Els passatgers generen uns 2,4 quilos de residus per persona i dia, també prop del doble que els barcelonins. Respecte a les emissions de CO2 o equivalents, els creuers són responsables de l'emissió d'1,4 milions de tones anuals, el 28% de tot el port, que contamina tant com la resta de la ciutat. Els barris més propers al port són els que reben més emissions. Així, segons Sanz "no hi ha creuers verds possibles" i electrificar l'estada dels vaixells no resol el problema de la massificació turística.
Recentment, l'Ajuntament i el Port han pactat diverses mesures per integrar millor l'activitat portuària a la ciutat. Es limiten les terminals internacionals de creuers a un màxim de set i s'agruparan totes al Moll Adossat. Això permetrà alliberar espais dels molls de Drassanes i Barcelona per a ús públic. El pla urbanístic de la nova Bocana crearà 14.000 metres quadrats de nous espais per a ús públic i potenciarà usos docents i tecnològics vinculats a la nàutica. A més, el Port elaborarà un programa per reduir les externalitats ambientals del trànsit de creuers i un pla de gestió sostenible de la mobilitat terrestre dels creueristes.