El pont aeri entre Barcelona i Madrid va pel camí de tenir un paper residual, almenys segons indica un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. Durant l’any 2022, el 78,3% dels viatgers entre les dues ciutats van optar pels trens d’alta velocitat per dur a terme el recorregut. D’aquests, el 26,4% van triar la companyia Ouigo. De fet, l’organisme justifica l’impuls ferroviari per la liberalització del servei.
A escala estatal, el nombre de viatgers d’alta velocitat ha crescut un 76% fins a assolir la xifra de 23,7 milions d’usuaris. En aquest sentit, les dades recullen un augment d’un 110% a la ruta Madrid-València. Des d’aquest passat cap de setmana, Renfe també ha assolit un nou objectiu de la seva estratègia a França amb la primera ruta del servei d’alta velocitat a Marsella. El tren va sortir de l’estació d’Atocha (Madrid) amb destinació cap a la segona ciutat més poblada de França. Fa un parell de dies, la companyia ja va inaugurar la connexió entre Barcelona, Girona, Figueres i Lió.
Els cànons d'accés a les infraestructures i les taxes ferroviàries van assolir els 1.166,43 milions d'euros el 2022, un 21% més que l'any anterior. Els costos de l'energia de tracció van créixer fins a 376 milions d'euros, un 90,5% més que el 2021 i un 126,9% més que el 2019, impulsats per l'augment de preus de l'energia. Tot i això, les subvencions van impulsar el nombre de viatgers. Les Rodalies, totalment gratuïtes, van registrar un 31% més de passatgers que el 2021. La Mitjana Distància Convencional, també gratuïta, va superar els nivells prepandèmia: va comptar amb gairebé 26 milions de viatgers, un 68% més que el 2021.