Molts cops ens hem trobat en aquesta situació: vols fer una cervesa, t’asseus en una terrassa cap a les set o vuit del vespre i el cambrer diu que només és per sopar. I marxes emprenyat. Doncs no ho hauries de fer. El bar o restaurant no pot obligar a consumir res a ningú a no ser que ho indiqui de manera visible: la terrassa és per sopar de 19 a 23h. Sí que et pot fer fora pel dret d’admissió, però aquest és un altre tema. Els locals d’hostaleria a vegades abusen una mica de la seva clientela, per això hem preparat aquest decàleg amb l’ajuda de l’Agència Catalana del Consum sobre coses que fan els bars i restaurants i, en realitat, no poden fer.
A la carta hi pot haver els preus sense IVA?
Els preus anunciats a la carta o al rètol dels establiments de restauració ha de ser total. No s'admet la nota informativa "IVA no inclòs".
Si ens trobem que en un restaurant el preu no és total i ens cobren l’IVA a banda, és correcte?
No. D’acord amb el Codi de Consum de Catalunya, el preu ha d’indicar l’import total que s’ha de satisfer i ha d’incloure els impostos.
Cobrar per seure a la terrassa?
Si cobren preus diferents en funció del lloc on se serveixen (a la barra, a la terrassa, etc.), cal que indiquin el preu per a cada cas. És correcte sempre i quan estigui informat correctament. En cas que l’establiment cobri un preu diferent en funció del lloc on se serveixin els plats o les begudes, caldrà indicar el preu complet per a cada cas, com ara el preu cobrat a la barra, el preu cobrat a les taules i el preu cobrat a la terrassa.
Quin és el preu del menú?
En cas que ofereixin menú, han d’informar del preu global i del que inclou (beguda, postres, etc.). De vegades ens trobem amb confusions amb el que inclou o no inclou un menú. Si la beguda està inclosa, els cafès, les postres... hauran d’informar a la carta, rètol o fullet el seu preu global i dels conceptes que inclou aquest servei, indicant, per exemple, si s’hi inclou la beguda.
El consumidor que sol·liciti un menú estarà obligat al pagament íntegre del preu establert encara que renunciï a consumir algun dels seus components.
Cobrar pel cobert?
No poden cobrar conceptes com ara coberts o taula, ni tampoc serveis no sol·licitats expressament pel client com per exemple el gel.
I els al·lèrgics, què fem?
Cal que informin dels aliments que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies.
M’han de donar un tiquet?
Els bars i restaurants han de lliurar una factura o un tiquet amb els diversos conceptes i el preu (en el cas dels menús no és necessari desglossar els conceptes). No es pot dir el total sense entregar un rebut al client.
A molts bars i restaurants no tenen la carta de plats ni de vins en català. Ho podem exigir?
Sí. Les persones consumidores tenen dret a rebre en català les cartes, les factures i els tiquets de caixa, així com qualsevol altre document comercial relacionat amb l’activitat de restauració prestada a l’establiment en concret.
Potser ja no és tant freqüent, però abans hi havia llocs on et cobraven per anar al lavabo. És legal?
Els establiments de restauració no poden cobrar cap import als seus clients pel fet d’utilitzar els serveis.
Tots els establiments han de tenir disponible fulls de reclamació. En cas de desavinença amb l’establiment, demaneu el full oficial de reclamació i si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb el servei públic de consum que us correspongui segons el vostre municipi.